O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Kanał Dunaj Odra Łaba. Historia, rzeczywistość czy fantastyka?

03.10.2006
O tym, że idea integracji dróg wodnych jest sprawą nurtującą mieszkańców Europy od dawna postaram sie poinformować w cyklu, który niniejszym rozpoczynam. Na pierwszy ogień pójdzie kanał Odra - Dunaj, o którym tak głośno było w latach 70 i 80, ale także późniejsze opracowania programowe dla Odry, Łaby i Dunaju przewidywały realizację tego przedsięwzięcia.

Niezwykle interesujące jest to jak powstawał pomysł żeglugowego połączenia Dunaju, Odry i Łaby. Pierwsza odnotowana wzmianka o kanale Odra-Dunaj pochodzi z roku 1653, kiedy to zdecydowano uczynić rzekę Morawę spławną, połączyć ją z Odrą i opracować niezbędną dokumentację. W roku 1700 wysoki doradca dworu ...


O tym, że idea integracji dróg wodnych jest sprawą nurtującą mieszkańców Europy od dawna postaram sie poinformować w cyklu, który niniejszym rozpoczynam. Na pierwszy ogień pójdzie kanał Odra - Dunaj, o którym tak głośno było w latach 70 i 80, ale także późniejsze opracowania programowe dla Odry, Łaby i Dunaju przewidywały realizację tego przedsięwzięcia.

Niezwykle interesujące jest to jak powstawał pomysł żeglugowego połączenia Dunaju, Odry i Łaby. Pierwsza odnotowana wzmianka o kanale Odra-Dunaj pochodzi z roku 1653, kiedy to zdecydowano uczynić rzekę Morawę spławną, połączyć ją z Odrą i opracować niezbędną dokumentację

W roku 1700 wysoki doradca dworu cesarskiego - Lothar Vogemonte - na podstawie swoich doświadczeń z Holandii opracował łaciński tekst przekonujący o "użyteczności, możliwościach i sposobie połaczenia Dunaju z rzekami Odrą, Wisłą i Łabą za pomocą żeglugowego kanału", w którym już się mówiło nie tylko o połączeniu Dunaju z Odrą, ale także o jego uzupełnienie do Łaby. Droga wodna Dunaj-Odra-Łaba (D-O-L) ma w tych planach w przebieg odpowiadający z grubsza współczesnym projektom. Pomimo pozytywnych ocen ówczesnych władz - nie udało się projektu w tym okresie zrealizować. Również kilka kolejnych prób, które miały miejsce w XVIII wieku, spełzło na niczym. Sytuacja pomysłu nie zmieniła się także w pierwszej połowie XIX wieku. Istotnym przełomem dla żeglugi (z prawnego punktu widzenia) było ustanowienie w latach 1869 i 1870 aktów czeskiego i morawskiego prawa wodnego, które proklamowały rzeki i cieki użyteczne dla żeglugi lub spławu majątkiem powierniczym. W roku 1873 Anglo-niemiecki bank uzyskał wreszcie koncesję na wybudowanie kanału, ale kryzys gospodarczy odsunął termin realizacji. Koncesję w końcu odkupiła "Severni dráha" Cesarza Ferdynanda i zlikwidowała tym potencjalną konkurencję. Nastapił aż trzydziestoletni okres obfitujący w cały szereg działań mających na celu sprawny rozwój dróg wodnych na czeskich ziemiach i równie obfity w przyczyny ten rozwój hamujący. Sprzyjające okoliczności pojawiły się dopiero na przełomie stuleci. Zarządzeniem Ministerstwa Spraw Wewnętrznych Królestwa Czeskiego w 1896 roku powołano komisję z siedzibą w Pradze do skanalizowania rzek Wełtawy i Łaby w Czechach. Owoce jej pracy to m.in. rozwój użytkowanej do dziś łabsko-wełtawskiej drogi wodnej. W roku 1901 założono Morawską Spółkę Rzeczno-Żeglugową, której zamiarem było propagowanie budowy dróg wodnych. W tym samym roku przyjęto nowe prawo wodne, które z perspektywy historii drogi wodnej Dunaj-Odra-Łaba możemy uznać za znaczny przełom i start w XX wiek.

Będę kontynuował ten temat na łamach naszej strony w kolejnych odcinkach.
Andrzej 'Apis" Podgórski



Tekst na podstawie:
"Vıvoj přípravy propojení Dunaj-Odra-Labe. Závěry zpracovanıch dokumentů a jejich plnění"- Ing. Jaroslav Gallina

Udostępnij:

Apis 03.10.2006 9,304 12 komentarzy 0 z 0 ocena

12 komentarzy


  • x5
    x5
    Super, Andrzej!
    Wlasnie o to chodzi na tej stronie. To jest strona tworzona przez profesjonalistow dla profesjonalistow, ale oczywiscie rowniez dla amatorow i fanow zeglugi srodladowej. Sądzę, że nawet laik może się dowiedzieć czegoś ciekawego. Pozdrawiam z Salzgitter.
    Jozek
    - 04.10.2006 09:34
    • koj
      koj
      Szkoda,że jeśli pisze się o żegludze śródlądowej w Polsce używa się czasu przeszłego, ale mam nadzieję (jestem jeszcze młody) , że przeczytam informacje np:" Właśnie wczoraj oddano do eksploatacji kanał Odra-Wisła, który umożliwia żeglugę z Krakowa do Szczecina". A może jestem ....w takim razie jak się wyleczyć z "rzeki".
      Koj.
      - 04.10.2006 14:52
      • Apis
        Apis
        Wkrótce przedstawię .... dokumentację tego kanału pochodzącą sprzed wielu, wielu lat Grin Rzeczywiście - szkoda, że w obecnej polityce transportowej nie ma na razie miejsca na żeglugę. Mamy szanse jako Stowarzyszenie wpływać na decydentów również poprzez przypominanie o istniejącej dokumentacji, gotowych planach i szczegółowych opracowaniach.
        - 04.10.2006 15:15
        • koj
          koj
          Mój teść rozwiązuje namiętnie "jolki" i posiłkuje się atlasem Polski i Europy z roku ok 1974-76, tam zaznaczone są linią niebieską przerywaną jako projektowane, kanały Odra-Dunaj i Odra-Wisła. Najgorsze jest to, że istnieją gotowe plany wspomnianych inwestycji i... nic.Jesteśmy bardzo bogatym krajem jeśli stać nas na drogie projekty, które ostatecznie legną w szafie. Z resztą o czym tu pisać w 2003 roku oddano do eksploatacji Kaskadę Górnej Wisły no i co , no i nic lokalni "armatorzy" jakoś nie podjęli tematu przewozu kilku milionów ton węgla z Oświęcimia do Krakowa ( dwie elektrociepłownie). Może ktoś z Odry się zdecyduje?
          Pozdrawiam Koj.
          - 04.10.2006 15:40
          • A
            althaar
            Hehe, pozdrawiam! Niech żyje historia Smile
            - 04.10.2006 16:45
            • koj
              koj
              Tu raczej nie ma się z czego śmiać, wydano ogromne pieniądze na projekty. Pytam się czy nas na to stać, raczej chyba nie. Mam nadzieję,że Stowarzyszenie przyczyni się do powstania lobby żeglugowego w Polsce.
              Koj.
              - 04.10.2006 17:38
              • Apis
                Apis
                Małe wyjaśnienie: althaar to mój kolega-historyk-hobbysta. Jago chichot to pochwała historii w ogóle, a naszych dążeń do jej zgłębiania także Grin . Jego strona http://www.poczet.com to przykład mrówczej pracy i dociekliwości. Polecam. Zapewne nieraz podrzuci nam jakiś smakowity kąsek: tekst lub fotkę.
                - 04.10.2006 20:10
                • koj
                  koj
                  A to przepraszam.
                  Pozdrawiam Koj.
                  - 05.10.2006 09:07
                  • A
                    althaar
                    Nie ma sprawy. Rozglądam się po stronie i może kiedyś się do czegoś przydam. Pozdrawiam
                    - 09.10.2006 16:07
                    • grundi68
                      grundi68
                      oświeć mnie, Koj, jaką "kaskadę górnej wisły" chyba tą zbudowaną jeszcze w czasach gierkowskich? były wtedy 4 stopnie wodne czyżby dobudowano nowe? a moze chodziło ci o remont?
                      - 29.10.2006 20:17
                      • koj
                        koj
                        Stopnie wodne na górnej Wiśle: Dwory, Smolice, Borek Szlachecki (Łączany), Kościuszko, Dąbie, Przewóz. W tej chwili nie ma żeglugi towarowej na górnej Wiśle, pozyskuje się tylko kruszuwo dzięki czemu polepszają się parametry szlaku żeglownego. Barki ładowane są na max 1,40 m z powodu płytkiego Kanału Łączańskiego. W 2003 roku przewożono węgiel z Broszkowic do EC Łęg w Krakowie za stopniem Dąbie. Jeden zestaw przwoził ok 540 ton węgla. Więcej napiszę w artykule w listopadzie.
                        Pozdrawiam Koj.
                        - 30.10.2006 09:58
                        • Apis
                          Apis
                          Więcej jest w innym moim artykule - ten był tylko zapowiedzią.

                          http://www.zeglug...icle_id=65

                          Ponadto warto przeszukać (spis treści) nasze newsy. W nich tez sporo o Kanale Odra Dunaj, Kanale Śląskim itd. - np. http://www.zeglug...admore=693
                          - 10.11.2010 18:46

                          Dodaj lub popraw komentarz

                          Zaloguj się, aby napisać komentarz.
                          Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
                          Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
                          Niesamowite! (0)0 %
                          Bardzo dobre (0)0 %
                          Dobre (0)0 %
                          Średnie (0)0 %
                          Słabe (0)0 %
                          Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
                          Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

                            Nasz sondaż

                          Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?