ValdemarasAdministrator Dodano
15 lat temuNa stronie 109 książki autorstwa Marka Michalskiego-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-tylnokołowce i statki łańcuchowe tom II-wydanej przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławiu w 2009 roku. opisuje holownik parowy o nazwie "PRINZ WILHELM VON PREUSSEN" i jak zwykle nie odpowiada to prawdzie zawartej w dokumentach.
1. Autor pisze nazwę PRINZ WILHELM von PREUSSEN pisząc słowo von małą literą jest to wprawdzie zgodne z pisownią niemiecką nie mniej jednak w dokumentach statkowych z tego okresu cała nazwa pisana jest z dużej litery.
2. M. Michalski pisze, że armatorami statku w latach 1881 do 1911 roku byli P. John i W. Huhn z Torunia, jest to częściowa prawda. Otóż od roku 1900 roku jedynym właścicielem był Wilhelm Huhn i to nie do roku, 1911 lecz tylko, do 1909 kiedy to statek sprzedano do Gdańska.
3. Nie prawdą i całkowicie wyssane z palca są informacje jakoby statek kupił w 1920 roku Ludwik Szymański i nazwał go "Olga". Kolejne informacje jakoby był w Lloydzie Toruńskim od 1924 roku to kolejny brak rozeznania autora. Firma ta powstała dopiero w 1934 roku a już nie prawdą jest, że statek ten nabyła firma, Johannes Ick.
A poniżej prawdziwa historia tego statku.
"PRINZ WILHELM VON PREUSSEN"
POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: HOLOWNICZO-PASAŻERSKI PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1881
STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig. [Niemcy]
NR. BUD.: 99
DANE TECHNICZNE:
1900 r.
długość całkowita: 32,80 m; szerokość: 5,80 m; zanurzenie: 0,90 m
SILNIKI GŁÓWNE:
1900 r.
1 maszyna parowa dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.:J.W. Klawitter, Danzig; 1881 r. o mocy maksymalnej 160 KM przy 32 obr./min.; średnica cylindra wysokiego ciśnienia 235 mm; niskiego ciśnienia 653 mm; skok tłoka 1100 mm.
KOTŁY PAROWE:
1900 r.
1 kocioł parowy – parametry nieznane.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa koło łopatkowe tylne; prędkość: km/h.; załoga: 6 osób; pasażerów: ?. osób.
PORT MACIERZYSTY:
Danzig
ARMATOR:
Otto Borowski
NUMERY REJESTRACYJNE:
BSR Danig – 444.
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany dla toruńskich armatorów Wilhelma Huhna i Paula Johna. Nazwany został "PRINZ WILHELM VON PREUSSEN". Pływał jako holownik i statek pasażerski. Od roku 1900 już tylko własność Wilhelma Huhna. W październiku 1909 roku został nabyty przez Alfreda Borowskiego z Gdańska [Danzig] gdzie był eksploatowany. W lutym 1917 roku został zmobilizowany przez Chefs des Feldeisenbahnwesenes Schiffahrtsbeauftragter Abt. Danzig i przekazany stoczni cesarskiej Kaiserliche Werft w Gdańsku. Po zakończonej wojnie statek pozostał w Gdańsku. W marcu 1919 roku zawarte zostało porozumienie pomiędzy Schiffahrtsabteilung działającym w imieniu rządu niemieckiego a Rządem Polskim, który reprezentowała Generalna Delegacja Ministerstwa Aprowizacji, wchodząca początkowo w skład American Food Mission [Amerykańska Misja Żywnościowa], zgodnie z porozumieniem strona niemiecka zobowiązywała się do podstawienia barek do wyładunku niezwłocznie po przybyciu statku z pomocą amerykańską do portu w Gdańsku oraz przeholowania ich własnymi holownikami z portu w Gdańsku do polskiej granicy na Wiśle pomiędzy Schillno [dz. Silno] a Nieszawą. Odbywało to się za pośrednictwem Amerykańskiej Misji Żywnościowej, która czarterowała gdańskie holowniki do obsługi berlinek z towarem wyładowanym ze statków w Gdańsku i ich holowania w porcie lub na trasie z Gdańska do tymczasowej granicy polskiej (skąd berlinki były zabierane przez holowniki rzeczne polskie do portów wewnątrz kraju, takich jak Warszawa czy Płock) i pustych berlinek wracających do Gdańska od granicy polskiej. Holownikami, niezależnie od armatora, dysponował Schiffahrtsabteilung beim Chef des Feldeisenbahnwessens - Betriebstelle Thorn (21 stycznia 1920 instytucja ta zakończyła działalność w Toruniu a w całych Niemczech została przekształcona na Schiffahrtsabteilung beim Reichsverkehrsministerium) Porozumienie to obowiązywało do 1 lipca 1919 r. a następnie zostało przedłużone już przez Rząd Polski z określeniem nowych stawek czarterowych. Wiadomo, że "Prinz Wilhelm von Preussen" został wydzierżawiony do holowania barek z Gdańska do Nieszawy. W połowie 1920 roku zwrócony dawnemu armatorowi. Po jego śmierci w 1926 roku holownik przejął Otto Borowski- Schleppschiffahrt-Spedition und Staurei, Danzig. To są niestety ostatnie dostępne informacje o tym statku.
OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 18 listopada 2009