O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

PRINZ VON PREUSSEN

Ostatnia aktualizacja 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Na stronie 109 książki autorstwa Marka Michalskiego-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-tylnokołowce i statki łańcuchowe tom II-wydanej przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławiu w 2009 roku. opisuje holownik parowy o nazwie "PRINZ WILHELM VON PREUSSEN" i jak zwykle nie odpowiada to prawdzie zawartej w dokumentach.
1. Autor pisze nazwę PRINZ WILHELM von PREUSSEN pisząc słowo von małą literą jest to wprawdzie zgodne z pisownią niemiecką nie mniej jednak w dokumentach statkowych z tego okresu cała nazwa pisana jest z dużej litery.
2. M. Michalski pisze, że armatorami statku w latach 1881 do 1911 roku byli P. John i W. Huhn z Torunia, jest to częściowa prawda. Otóż od roku 1900 roku jedynym właścicielem był Wilhelm Huhn i to nie do roku, 1911 lecz tylko, do 1909 kiedy to statek sprzedano do Gdańska.
3. Nie prawdą i całkowicie wyssane z palca są informacje jakoby statek kupił w 1920 roku Ludwik Szymański i nazwał go "Olga". Kolejne informacje jakoby był w Lloydzie Toruńskim od 1924 roku to kolejny brak rozeznania autora. Firma ta powstała dopiero w 1934 roku a już nie prawdą jest, że statek ten nabyła firma, Johannes Ick.

A poniżej prawdziwa historia tego statku.

"PRINZ WILHELM VON PREUSSEN"

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: HOLOWNICZO-PASAŻERSKI PAROWY TYLNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1881
STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig. [Niemcy]
NR. BUD.: 99

DANE TECHNICZNE:
1900 r.
długość całkowita: 32,80 m; szerokość: 5,80 m; zanurzenie: 0,90 m

SILNIKI GŁÓWNE:
1900 r.
1 maszyna parowa dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.:J.W. Klawitter, Danzig; 1881 r. o mocy maksymalnej 160 KM przy 32 obr./min.; średnica cylindra wysokiego ciśnienia 235 mm; niskiego ciśnienia 653 mm; skok tłoka 1100 mm.
KOTŁY PAROWE:
1900 r.
1 kocioł parowy – parametry nieznane.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: dwa koło łopatkowe tylne; prędkość: km/h.; załoga: 6 osób; pasażerów: ?. osób.
PORT MACIERZYSTY:
Danzig
ARMATOR:
Otto Borowski
NUMERY REJESTRACYJNE:
BSR Danig – 444.
RYS HISTORYCZNY

Zbudowany dla toruńskich armatorów Wilhelma Huhna i Paula Johna. Nazwany został "PRINZ WILHELM VON PREUSSEN". Pływał jako holownik i statek pasażerski. Od roku 1900 już tylko własność Wilhelma Huhna. W październiku 1909 roku został nabyty przez Alfreda Borowskiego z Gdańska [Danzig] gdzie był eksploatowany. W lutym 1917 roku został zmobilizowany przez Chefs des Feldeisenbahnwesenes Schiffahrtsbeauftragter Abt. Danzig i przekazany stoczni cesarskiej Kaiserliche Werft w Gdańsku. Po zakończonej wojnie statek pozostał w Gdańsku. W marcu 1919 roku zawarte zostało porozumienie pomiędzy Schiffahrtsabteilung działającym w imieniu rządu niemieckiego a Rządem Polskim, który reprezentowała Generalna Delegacja Ministerstwa Aprowizacji, wchodząca początkowo w skład American Food Mission [Amerykańska Misja Żywnościowa], zgodnie z porozumieniem strona niemiecka zobowiązywała się do podstawienia barek do wyładunku niezwłocznie po przybyciu statku z pomocą amerykańską do portu w Gdańsku oraz przeholowania ich własnymi holownikami z portu w Gdańsku do polskiej granicy na Wiśle pomiędzy Schillno [dz. Silno] a Nieszawą. Odbywało to się za pośrednictwem Amerykańskiej Misji Żywnościowej, która czarterowała gdańskie holowniki do obsługi berlinek z towarem wyładowanym ze statków w Gdańsku i ich holowania w porcie lub na trasie z Gdańska do tymczasowej granicy polskiej (skąd berlinki były zabierane przez holowniki rzeczne polskie do portów wewnątrz kraju, takich jak Warszawa czy Płock) i pustych berlinek wracających do Gdańska od granicy polskiej. Holownikami, niezależnie od armatora, dysponował Schiffahrtsabteilung beim Chef des Feldeisenbahnwessens - Betriebstelle Thorn (21 stycznia 1920 instytucja ta zakończyła działalność w Toruniu a w całych Niemczech została przekształcona na Schiffahrtsabteilung beim Reichsverkehrsministerium) Porozumienie to obowiązywało do 1 lipca 1919 r. a następnie zostało przedłużone już przez Rząd Polski z określeniem nowych stawek czarterowych. Wiadomo, że "Prinz Wilhelm von Preussen" został wydzierżawiony do holowania barek z Gdańska do Nieszawy. W połowie 1920 roku zwrócony dawnemu armatorowi. Po jego śmierci w 1926 roku holownik przejął Otto Borowski- Schleppschiffahrt-Spedition und Staurei, Danzig. To są niestety ostatnie dostępne informacje o tym statku.

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 18 listopada 2009
Waldemar Danielewicz
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies