O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

ALICE

Ostatnia aktualizacja 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
Na stronie 44 książki autorstwa Marka Michalskiego-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-tylnokołowce i statki łańcuchowe tom II-wydanej przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławiu w 2009 roku. opisuje holownik parowy "ALICE". Niestety dane te nie zgadzają się.
1. "ALICE" nie jest na pewno polskim holownikiem "KONOPNICKA".
2. „ Statek nigdy nie należał do Bromberger Schleppschiffahrt A.G. Bromberg.
3. Tym samym jego historia jako holownik "KONOPNICKA" nie powinna znajdować się pod nazwą tego statku.
Autor zauważa, że F. Manikowski w rozmowie z autorem podał mu, że "Alice" należała do Augusta Zedlera początkowo z Grudziądza potem z Elbląga. a od 1903 roku do Bruna Lőffelbeina z Grudziądza. W roku 1916 kocioł statku sprzedano do statku „Columbus” jako kocioł grzewczy. Autor słusznie zauważa, że taka opcja całkowicie podważa historię statku KONOPNICKA i służby na Polesiu nie dając innej alternatywy. I to jest prawda.



"F. JANTZEN-14"

POPRZEDNIE NAZWY: ex. "ALICE"
TYP STATKU: BARKA TOWAROWA BEZ NAPĘDU [WĘGLARKA]
ROK BUDOWY: 1882
STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig [Niemcy]
NR. BUD.: 102

DANE TECHNICZNE:
1882
długość całkowita: 44,20 m; długość m.p.: 43,80 m; szerokość całkowita: 6,80 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość statku: zanurzenie: 0,65 m; zanurzenie max.: 1,12 m; nośność: 231 t.
1943
długość całkowita: 44,42 m; szerokość całkowita: 6,87 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość statku: zanurzenie: 0,65 m; zanurzenie max.: 1,50 m; nośność: 385 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania J.W. Klawitter Werft, Danzig. 1881; 2 cylindrowa o mocy 180 KM
KOCIOŁ PAROWY
1 kocioł parowy płomieniówkowy; producent: J. W. Klawitter Werft, Danzig 1882; cieśn.. 10 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno, dwa maszty.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 tylne koła napędowe; załoga: 7 osób [jako holownik] jako barka bez załogi; prędkość około 12 km/godz.
PORT MACIERZYSTY:
Danzig
ARMATOR:
Franz Jantzen, Danzig.
NUMERY REJESTRACYJNE:
BSR Graudenz 3; BSR Danzig 303

RYS HISTORYCZNY

Zbudowany jako statek towarowo-holowniczy dla grudziądzkiego armatora Juliusa Raschkowskiego nazwany został "ALICE"
pływał na trasie Danzig-Thorn [Gdańsk- Toruń]. W 1903 roku statek bez zmiany nazwy zakupił August Zedler z Elbląga. Statek pływał z Elbląga do Gdańska a także do dzisiejszego Kaliningradu wówczas Kőnigsberg. Trzy lata później statek odkupuje gdańsko-hamburska firma Johannes Ick zmieniając port mac. na Danzig. [Gdańsk]. W 1915 roku "Alice" została skierowane na remont do stoczni A & W. Wojan Schiffswerft w Gdańsku. Ponieważ koszt remontu był nie do przyjęcia dla armatora statek odsprzedano stoczni ta po wymontowaniu kotła sprzedała go stoczni F. Schichaua w Gdańsku został on zamontowany na statku "Columbus"; jako kocioł pomocniczy. W 1918 roku kadłub został przeznaczony na sprzedaż. Zakupił go Franz Jantzen z Gdańska i polecił przebudować na barkę bez napędu. Nazwana "F. JANTZEN-14" służyła jako węglarka. Od pazdziernika 1922 roku własność Willego Janztena & Co. Istniała jeszcze w 1943 roku kiedy zakupił ją Ernst Wunderlich z Gdańska. Dalszy los nieznany.

OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 05 listopada 2009r..
przedruk za podaniem źródła i autora.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 05.11.2009, 15 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies