ValdemarasAdministrator Dodano
15 lat temuNa stronie 44 książki autorstwa Marka Michalskiego-Statki parowe na polskich wodach śródlądowych-tylnokołowce i statki łańcuchowe tom II-wydanej przez Fundację Otwartego Muzeum Techniki we Wrocławiu w 2009 roku. opisuje holownik parowy "ALICE". Niestety dane te nie zgadzają się.
1. "ALICE" nie jest na pewno polskim holownikiem "KONOPNICKA".
2. „ Statek nigdy nie należał do Bromberger Schleppschiffahrt A.G. Bromberg.
3. Tym samym jego historia jako holownik "KONOPNICKA" nie powinna znajdować się pod nazwą tego statku.
Autor zauważa, że F. Manikowski w rozmowie z autorem podał mu, że "Alice" należała do Augusta Zedlera początkowo z Grudziądza potem z Elbląga. a od 1903 roku do Bruna Lőffelbeina z Grudziądza. W roku 1916 kocioł statku sprzedano do statku „Columbus” jako kocioł grzewczy. Autor słusznie zauważa, że taka opcja całkowicie podważa historię statku KONOPNICKA i służby na Polesiu nie dając innej alternatywy. I to jest prawda.
"F. JANTZEN-14"
POPRZEDNIE NAZWY: ex. "ALICE"
TYP STATKU: BARKA TOWAROWA BEZ NAPĘDU [WĘGLARKA]
ROK BUDOWY: 1882
STOCZNIA: J.W. Klawitter Werft, Danzig [Niemcy]
NR. BUD.: 102
DANE TECHNICZNE:
1882
długość całkowita: 44,20 m; długość m.p.: 43,80 m; szerokość całkowita: 6,80 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość statku: zanurzenie: 0,65 m; zanurzenie max.: 1,12 m; nośność: 231 t.
1943
długość całkowita: 44,42 m; szerokość całkowita: 6,87 m; wysokość burt: 2,05 m; wysokość statku: zanurzenie: 0,65 m; zanurzenie max.: 1,50 m; nośność: 385 t.
SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa podwójnego rozprężania J.W. Klawitter Werft, Danzig. 1881; 2 cylindrowa o mocy 180 KM
KOCIOŁ PAROWY
1 kocioł parowy płomieniówkowy; producent: J. W. Klawitter Werft, Danzig 1882; cieśn.. 10 atm.
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: drewno, dwa maszty.
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 tylne koła napędowe; załoga: 7 osób [jako holownik] jako barka bez załogi; prędkość około 12 km/godz.
PORT MACIERZYSTY:
Danzig
ARMATOR:
Franz Jantzen, Danzig.
NUMERY REJESTRACYJNE:
BSR Graudenz 3; BSR Danzig 303
RYS HISTORYCZNY
Zbudowany jako statek towarowo-holowniczy dla grudziądzkiego armatora Juliusa Raschkowskiego nazwany został "ALICE"
pływał na trasie Danzig-Thorn [Gdańsk- Toruń]. W 1903 roku statek bez zmiany nazwy zakupił August Zedler z Elbląga. Statek pływał z Elbląga do Gdańska a także do dzisiejszego Kaliningradu wówczas Kőnigsberg. Trzy lata później statek odkupuje gdańsko-hamburska firma Johannes Ick zmieniając port mac. na Danzig. [Gdańsk]. W 1915 roku "Alice" została skierowane na remont do stoczni A & W. Wojan Schiffswerft w Gdańsku. Ponieważ koszt remontu był nie do przyjęcia dla armatora statek odsprzedano stoczni ta po wymontowaniu kotła sprzedała go stoczni F. Schichaua w Gdańsku został on zamontowany na statku "Columbus"; jako kocioł pomocniczy. W 1918 roku kadłub został przeznaczony na sprzedaż. Zakupił go Franz Jantzen z Gdańska i polecił przebudować na barkę bez napędu. Nazwana "F. JANTZEN-14" służyła jako węglarka. Od pazdziernika 1922 roku własność Willego Janztena & Co. Istniała jeszcze w 1943 roku kiedy zakupił ją Ernst Wunderlich z Gdańska. Dalszy los nieznany.
OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 05 listopada 2009r..
przedruk za podaniem źródła i autora.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 05.11.2009,
15 lat temu