O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

BIZON II

Ostatnia aktualizacja 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
PCHACZ TYPU "BIZON I I"


I. PROJEKT

Po wejściu do eksploatacji pchaczy typu "Bizon I" okazało się że zainstalowane na nich silniki napędu głównego produkcji krajowej są zbyt kosztowne a ponadto same pchacze nie osiągają zaplanowanych osiągów. Po wybudowaniu ośmiu sztuk pchacza typu "Bizon I" z silnikami 4BH22 postanowiono w ich miejsce zainstalować silniki importowane pochodzące z ówczesnej Niemieckiej Republiki Demokratycznej o mocy 200 KM każdy. Po zatwierdzeniu umowy Nr 2016 wrocławskie Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego wprowadziło zmiany do poprzedniego projektu, wprowadzone zmiany spowodowały, że pchacz otrzymał oznaczenie "BIZON II". Otrzymał on numer budowy B 176 a budowę pchaczy zlecono Płockiej Stoczni Rzecznej w Płocku. Autorami projektu byli: T. Tomczyk, J. Perski, Z. Majcher, S. Witkowska i W. Piątek. W odróżnieniu od poprzedniego projektu różnice polegały głownie na: zmianie silników napędu głównego oraz w źródłach energii elektrycznej.

II. KADŁUB

Statek jest jednopokładowym motorowym pchaczem rzecznym. Posiada jeden pokład ciągły z uskokiem na rufie o wysokości 0,70 m. Kadłub wykonano ze stali okrętowej węglowej normalnej jakości typu St.3S. Dno konstrukcji pojedynczej o poprzecznym układzie wiązań wytrzymałościowych, poszycie dna wykonano z blach o grubości 6 i 8 mm. Pchacz posiada trzy grodzie poprzeczne wodoszczelne, które dzielą kadłub na cztery przedziały. Zawierają one licząc od rufy:
I. skrajnik rufowy z urządzeniami sterowymi
II. pomieszczenia mieszkalne, na , które składało się:
a. dwie kabiny jednoosobowe dla kapitana i mechanika
b. dwie kabiny dwuosobowe dla marynarzy
c. kuchnia
d. przedsionek
e. W.C.
f. łazienka z natryskiem
III. siłownia
IV: skrajnik dziobowy
Pokład główny wykonano z blachy stalowej o grubości 5 i 6 mm ze wzmocnieniem do 8 mm w rejonie naroży pokładówki. Dodatkowy międzypokład wewnętrzny ma grubość poszycia 4 mm. Poszycie burtowe ma poprzeczny system wiązań wytrzymałościowych i posiada grubość 6 mm i jest pogrubione do 8 mm w rejonie uskoku pokładu, odstępy wręgowe wynoszą 450 mm. Na pokładzie usytuowana jest nabudowa w, której znajdują się pomieszczenia załogowe, maszynowe i przedsionek. Wykonana jest ona z blachy o grubości 3 mm. Światło dzienne zapewniają duże okna typu kolejowego. W części dziobowej znajduje się sterówka, jest ona podnoszona i opuszczana hydraulicznie przy skoku 1.400 mm. Pchacz posiada po dwa stery zaśrubowe za każdą śrubą typu wypornościowego podwieszane.

DANE TECHNICZNE

Długość całkowita: 23,60 m
Długość na wodnicy: 22,26 m
Szerokość na wręgach: 8,20 m
Szerokość całkowita: 8,28 m
Wysokość boczna: 2,00 m
Zanurzenie konstrukcyjne: 1,15 m
Wysokość nierozbieralna przy
opuszczonej sterówce: 3,60 m
Wysokość nierozbieralna przy
podniesionej sterówce: 5,00 m
Uciąg na palu: 50 kN
Prędkość z dwiema barkami: 11 km/godz.
Autonomiczność żeglugi: 140 godz.

III. SIŁOWNIA

Siłownia umiejscowiona jest w części dziobowej. Na napęd główny składają się dwa zespoły napędowe silników wysokoprężnych typu 6 NVD26.2, sześciocylindrowe produkcji Schwermaschinenbau Karl Liebknecht w Magdeburgu [NRD]. Moc maksymalna przy 750 obr./min. wynosi 147 kW na każdy silnik. Zastosowano dwie przekładnie redukcyjno-nawrotne o przełożeniu 1,5:1. Dwie stałe śruby napędowe czteroskrzydłowe mają średnicę 1.260 mm, pracują one w dyszach Kort,a.
Prąd dostarczają trzy urządzenia prądotwórcze prądu przemiennego po 380 V, 50 Hz typu ZE 266/53 o mocy po 25 kVA kW oraz bateria akumulatorowa prądu stałego 24 V o pojemności 190 Ah. Statek posiada rozdzielnicę zasilania z ladu 3 x 380 V, 50 Hz dla natężenia prądu 63 A.
Na pchaczu zastosowano instalacje elektryczne 3 x 380 V dla zasilania urządzeń siłowych i grzewczych oraz instalacja 24 V prądu stałego dla zasilania oświetlenia postojowego, instalacji sygnalizacyjnej i alarmowej.

IV. WYPOSAŻENIE
a. pokładowe
- urządzenia cumowniczo-holownicze:
dwie głowice cumownicze wciągarek kotwicznych
dwa pachoły podwójne na rufie, jeden pojedynczy na rufie i dziobie.
dwa pachoły podwójne na dziobie przeznaczone do szczepiania barek
- urządzenia sczepiające
dwie wciągarki szczepiajace z napędem ręcznym o uciągu 300 kN z dwiema linami stalowymi o średnicy 25 mm z dwoma amortyzatorami sprężynowymi.
- urządzenia kotwiczne
dwie rufowe elektryczno-hydrauliczne wciągarki kotwiczno-cumownicze.
dwie kotwice szerokołapowe o masie 400 kG.
dwa łańcuchy kotwiczne o średnicy 26 mm i długości 30 m z dwoma stoperami typu szczękowego i dwoma zwalniakami
- urządzenia sterowe
elektrohydrauliczne z zespołem siłowym typu NS 3C zasilanym z zespołu pompowego z silnikiem elektrycznym. Zasilanie awaryjne za pomocą pompy napędzanej z przekładni zespołu napędu głównego. System sterowania ze sterówki na drodze elektrycznej z systemem czasowym, sterowanie awaryjne z pokładu obok sterówki na drodze elektrycznej.
bębny linowe
bosaki, sonda ręczna i komplety lin.
b. sygnałowo-radiowe
- komplet lamp nawigacyjnych
- reflektor do jazdy nocnej
- maszt sygnalizacyjny
- tablice mijania
- radiotelefon typu FM 302 [wówczas]
- buczek dźwiękowy
c. ratunkowe
- koła ratunkowe
- inwidualne pasy ratunkowe
- łódź stalowa o długości 3,50 m dla czterech osób służąca również jako łódź robocza
- pływak ratunkowy aluminiowy typu „Roś”
d. pożarowe
- komplet gaśnic
- koc gaśniczy
- rękawice ognioodporne
- pompa ppoż. napędzana z napędu głównego
- węże pożarowe z prądownicą.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 15.11.2007, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"BIZON-O-09"

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: pchacz typu Bizon II
ROK BUDOWY: 1968
STOCZNIA: Płocka Stocznia Rzeczna, Płock. NR. BUDOWY: B 176/401/9

DANE TECHNICZNE
długość: 22,60 m; szerokość: 8,06 m; wysokość boczna: 2,01 m; wysokość nierozbieralna przy opuszczonej sterówce: 3,98 m; zanurzenie: 1,10 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki spalinowe 6 cylindrowe typu 6NVD26; produkcji Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg o mocy łącznej 294 kW
INNE DANE
materiał budowy : dno-stal, burty-stal, pokład-stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań
PĘDNIK: 2 śruby pracujące w dyszy Kort’a; PRĘDKOŚĆ: 11 km/godz.; ZAŁOGA: 4-5 osób.

PRZEBIEG SŁUŻBY

1969: BIZON-O-09 - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
1985: - wymiana silników na typu 05H6A; 6 cylindrowe produkcji Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o łącznej mocy 296 kW przy 1500 obrotach na minutę. Przekładnia o przełożeniu 4:1. Zainstalowano dwa agregaty prądotwórcze o mocy 36 kW i napięciu 400 V.
199.: - wycofany, dalszy los nieznany.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 15.11.2007, 17 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 17 lat temu
"BIZON-O-10"

POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: pchacz typu Bizon II
ROK BUDOWY: 1968
STOCZNIA: Płocka Stocznia Rzeczna, Płock. NR. BUDOWY: B 176/402/10

DANE TECHNICZNE
długość: 21,94 m; szerokość: 8,00 m; wysokość boczna: 1,94 m; wysokość nierozbieralna przy opuszczonej sterówce: 4,00 m; zanurzenie: 1,10 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki spalinowe 6 cylindrowe typu 6NVD26; produkcji Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg o mocy łącznej 294 kW
INNE DANE
materiał budowy : dno-stal, burty-stal, pokład-stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań
PĘDNIK: 2 śruby pracujące w dyszy Kort’a; PRĘDKOŚĆ: 11 km/godz.; ZAŁOGA: 4-5 osób.

PRZEBIEG SŁUŻBY

1969: BIZON-O-10 - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
1982: - wymiana silników na typu 05H6A; 6 cylindrowe produkcji Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o łącznej mocy 296 kW przy 1500 obrotach na minutę. Przekładnia o przełożeniu 4:1. Zainstalowano dwa agregaty prądotwórcze o mocy 36 kW i napięciu 400 V.
199.: - wycofany, dalszy los nieznany.
Waldemar Danielewicz
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies