ValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temu"BIZON-O-10"
POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: pchacz typu Bizon II
ROK BUDOWY: 1968
STOCZNIA: Płocka Stocznia Rzeczna, Płock. NR. BUDOWY: B 176/402/10
DANE TECHNICZNE
długość: 21,94 m; szerokość: 8,00 m; wysokość boczna: 1,94 m; wysokość nierozbieralna przy opuszczonej sterówce: 4,00 m; zanurzenie: 1,10 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki spalinowe 6 cylindrowe typu 6NVD26; produkcji Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg o mocy łącznej 294 kW
INNE DANE
materiał budowy : dno-stal, burty-stal, pokład-stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań
PĘDNIK: 2 śruby pracujące w dyszy Kort’a; PRĘDKOŚĆ: 11 km/godz.; ZAŁOGA: 4-5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY
1969: BIZON-O-10 - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
1982: - wymiana silników na typu 05H6A; 6 cylindrowe produkcji Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o łącznej mocy 296 kW przy 1500 obrotach na minutę. Przekładnia o przełożeniu 4:1. Zainstalowano dwa agregaty prądotwórcze o mocy 36 kW i napięciu 400 V.
199.: - wycofany, dalszy los nieznany.
ValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temu"BIZON-O-09"
POPRZEDNIE NAZWY:
TYP STATKU: pchacz typu Bizon II
ROK BUDOWY: 1968
STOCZNIA: Płocka Stocznia Rzeczna, Płock. NR. BUDOWY: B 176/401/9
DANE TECHNICZNE
długość: 22,60 m; szerokość: 8,06 m; wysokość boczna: 2,01 m; wysokość nierozbieralna przy opuszczonej sterówce: 3,98 m; zanurzenie: 1,10 m
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki spalinowe 6 cylindrowe typu 6NVD26; produkcji Schwermaschinenbau Karl Liebknecht, Magdeburg o mocy łącznej 294 kW
INNE DANE
materiał budowy : dno-stal, burty-stal, pokład-stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań
PĘDNIK: 2 śruby pracujące w dyszy Kort’a; PRĘDKOŚĆ: 11 km/godz.; ZAŁOGA: 4-5 osób.
PRZEBIEG SŁUŻBY
1969: BIZON-O-09 - P.P. Żegluga na Odrze, Wrocław.
1985: - wymiana silników na typu 05H6A; 6 cylindrowe produkcji Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o łącznej mocy 296 kW przy 1500 obrotach na minutę. Przekładnia o przełożeniu 4:1. Zainstalowano dwa agregaty prądotwórcze o mocy 36 kW i napięciu 400 V.
199.: - wycofany, dalszy los nieznany.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 15.11.2007,
17 lat temuValdemarasAdministrator Dodano
17 lat temuPCHACZ TYPU "BIZON I I"
I. PROJEKT
Po wejściu do eksploatacji pchaczy typu "Bizon I" okazało się że zainstalowane na nich silniki napędu głównego produkcji krajowej są zbyt kosztowne a ponadto same pchacze nie osiągają zaplanowanych osiągów. Po wybudowaniu ośmiu sztuk pchacza typu "Bizon I" z silnikami 4BH22 postanowiono w ich miejsce zainstalować silniki importowane pochodzące z ówczesnej Niemieckiej Republiki Demokratycznej o mocy 200 KM każdy. Po zatwierdzeniu umowy Nr 2016 wrocławskie Biuro Projektów i Studiów Taboru Rzecznego wprowadziło zmiany do poprzedniego projektu, wprowadzone zmiany spowodowały, że pchacz otrzymał oznaczenie "BIZON II". Otrzymał on numer budowy B 176 a budowę pchaczy zlecono Płockiej Stoczni Rzecznej w Płocku. Autorami projektu byli: T. Tomczyk, J. Perski, Z. Majcher, S. Witkowska i W. Piątek. W odróżnieniu od poprzedniego projektu różnice polegały głownie na: zmianie silników napędu głównego oraz w źródłach energii elektrycznej.
II. KADŁUB
Statek jest jednopokładowym motorowym pchaczem rzecznym. Posiada jeden pokład ciągły z uskokiem na rufie o wysokości 0,70 m. Kadłub wykonano ze stali okrętowej węglowej normalnej jakości typu St.3S. Dno konstrukcji pojedynczej o poprzecznym układzie wiązań wytrzymałościowych, poszycie dna wykonano z blach o grubości 6 i 8 mm. Pchacz posiada trzy grodzie poprzeczne wodoszczelne, które dzielą kadłub na cztery przedziały. Zawierają one licząc od rufy:
I. skrajnik rufowy z urządzeniami sterowymi
II. pomieszczenia mieszkalne, na , które składało się:
a. dwie kabiny jednoosobowe dla kapitana i mechanika
b. dwie kabiny dwuosobowe dla marynarzy
c. kuchnia
d. przedsionek
e. W.C.
f. łazienka z natryskiem
III. siłownia
IV: skrajnik dziobowy
Pokład główny wykonano z blachy stalowej o grubości 5 i 6 mm ze wzmocnieniem do 8 mm w rejonie naroży pokładówki. Dodatkowy międzypokład wewnętrzny ma grubość poszycia 4 mm. Poszycie burtowe ma poprzeczny system wiązań wytrzymałościowych i posiada grubość 6 mm i jest pogrubione do 8 mm w rejonie uskoku pokładu, odstępy wręgowe wynoszą 450 mm. Na pokładzie usytuowana jest nabudowa w, której znajdują się pomieszczenia załogowe, maszynowe i przedsionek. Wykonana jest ona z blachy o grubości 3 mm. Światło dzienne zapewniają duże okna typu kolejowego. W części dziobowej znajduje się sterówka, jest ona podnoszona i opuszczana hydraulicznie przy skoku 1.400 mm. Pchacz posiada po dwa stery zaśrubowe za każdą śrubą typu wypornościowego podwieszane.
DANE TECHNICZNE
Długość całkowita: 23,60 m
Długość na wodnicy: 22,26 m
Szerokość na wręgach: 8,20 m
Szerokość całkowita: 8,28 m
Wysokość boczna: 2,00 m
Zanurzenie konstrukcyjne: 1,15 m
Wysokość nierozbieralna przy
opuszczonej sterówce: 3,60 m
Wysokość nierozbieralna przy
podniesionej sterówce: 5,00 m
Uciąg na palu: 50 kN
Prędkość z dwiema barkami: 11 km/godz.
Autonomiczność żeglugi: 140 godz.
III. SIŁOWNIA
Siłownia umiejscowiona jest w części dziobowej. Na napęd główny składają się dwa zespoły napędowe silników wysokoprężnych typu 6 NVD26.2, sześciocylindrowe produkcji Schwermaschinenbau Karl Liebknecht w Magdeburgu [NRD]. Moc maksymalna przy 750 obr./min. wynosi 147 kW na każdy silnik. Zastosowano dwie przekładnie redukcyjno-nawrotne o przełożeniu 1,5:1. Dwie stałe śruby napędowe czteroskrzydłowe mają średnicę 1.260 mm, pracują one w dyszach Kort,a.
Prąd dostarczają trzy urządzenia prądotwórcze prądu przemiennego po 380 V, 50 Hz typu ZE 266/53 o mocy po 25 kVA kW oraz bateria akumulatorowa prądu stałego 24 V o pojemności 190 Ah. Statek posiada rozdzielnicę zasilania z ladu 3 x 380 V, 50 Hz dla natężenia prądu 63 A.
Na pchaczu zastosowano instalacje elektryczne 3 x 380 V dla zasilania urządzeń siłowych i grzewczych oraz instalacja 24 V prądu stałego dla zasilania oświetlenia postojowego, instalacji sygnalizacyjnej i alarmowej.
IV. WYPOSAŻENIE
a. pokładowe
- urządzenia cumowniczo-holownicze:
dwie głowice cumownicze wciągarek kotwicznych
dwa pachoły podwójne na rufie, jeden pojedynczy na rufie i dziobie.
dwa pachoły podwójne na dziobie przeznaczone do szczepiania barek
- urządzenia sczepiające
dwie wciągarki szczepiajace z napędem ręcznym o uciągu 300 kN z dwiema linami stalowymi o średnicy 25 mm z dwoma amortyzatorami sprężynowymi.
- urządzenia kotwiczne
dwie rufowe elektryczno-hydrauliczne wciągarki kotwiczno-cumownicze.
dwie kotwice szerokołapowe o masie 400 kG.
dwa łańcuchy kotwiczne o średnicy 26 mm i długości 30 m z dwoma stoperami typu szczękowego i dwoma zwalniakami
- urządzenia sterowe
elektrohydrauliczne z zespołem siłowym typu NS 3C zasilanym z zespołu pompowego z silnikiem elektrycznym. Zasilanie awaryjne za pomocą pompy napędzanej z przekładni zespołu napędu głównego. System sterowania ze sterówki na drodze elektrycznej z systemem czasowym, sterowanie awaryjne z pokładu obok sterówki na drodze elektrycznej.
bębny linowe
bosaki, sonda ręczna i komplety lin.
b. sygnałowo-radiowe
- komplet lamp nawigacyjnych
- reflektor do jazdy nocnej
- maszt sygnalizacyjny
- tablice mijania
- radiotelefon typu FM 302 [wówczas]
- buczek dźwiękowy
c. ratunkowe
- koła ratunkowe
- inwidualne pasy ratunkowe
- łódź stalowa o długości 3,50 m dla czterech osób służąca również jako łódź robocza
- pływak ratunkowy aluminiowy typu „Roś”
d. pożarowe
- komplet gaśnic
- koc gaśniczy
- rękawice ognioodporne
- pompa ppoż. napędzana z napędu głównego
- węże pożarowe z prądownicą.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 15.11.2007,
17 lat temu