O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

SP-45

Ostatnia aktualizacja 16 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
I. GENEZA POWSTANIA

Na początku lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku na zamówienie administracji wodnej powstały statki inspekcyjne typu SI 40 przeznaczone do inspekcji dróg wodnych i bezpieczeństwa żeglugi, a ponieważ armatorzy oraz ośrodki wypoczynkowe zainteresowane były małym statkiem pasażerskim do obsługi rejsów turystycznych głównie na zamkniętych akwenach wodnych w krótkich rejsach. Statek tego typu miał się odznaczać małym zanurzeniem, niewielką mocą silnika głównego i łatwością obsługi. Miał zabierać do 30 pasażerów. W związku, z czym projektant statków SI 45 Zakład Teorii Okrętów Politechniki Gdańskiej w Gdańsku dostosował dokumentację do zbudowania na kadłubie SI 45 statku pasażerskiego przeznaczonego do obsługi małych grup wycieczkowych w rejonie Jezior Augustowskich, Mazurskich, Zalewie Rożnowskim i Parku Chorzowskiego. Otrzymał on początkowo oznaczenie SP 40 zmienione później na SP 45. Budowę zlecono ówczesnej Warszawskiej Stoczni Rzecznej w Warszawie, która rozpoczęła produkcję tych statków w 1961 roku. Niestety nie udało mi się ustalić ile statków tego typu zbudowano, mimo że produkowano go seryjnie w latach 1961-1968. Pierwszy SP-40 otrzymał nazwę "ROŻNÓW" i przeznaczony był na Zalew Rożnowski. Na dzień dzisiejszy udało się ustalić, że na pewno wybudowano ich 19 sztuk, ale za pewnie było ich więcej.

II. KADŁUB

Kadłub zbudowano ze stali okrętowej St 37s metodą spawaną o systemie wiązań podłużnym. Statek posiadał 34 wręgi w odstępach, co 420 mm. Sam kadłub podzielony był na 5 przedziałów przez 4 grodzie poprzeczne. Przedziały mieściły licząc od rufy:
1. skrajnik rufowy mieszczący sektor sterowy
2. odkryte pomieszczenie dla 20 pasażerów
3. sterówka i maszynownia
4. pomieszczenie pasażerskie zakryte dla 10 osób i WC.
5. skrajnik dziobowy mieszczący łańcuch kotwiczny.
Od 33 wręgu do 16 mieściła się oszklona nadbudowa oraz sterówka. Wejście na statek znajdowało się na śródokręciu za sterówką po obu burtach poprzez otwierane barierki. Ze sterówki po obu burtach znajdowało się zejście schodami do pomieszczenia pasażerskiego na dziobie. Znajdowały się tu cztery dwuosobowe kanapy po dwie na każdej burcie. Pomiędzy nimi znajdowały się dwa stoliki. Tuż przy przedniej szybie nadbudowy znajdowały się dwa stołki. Światło do tego pomieszczenia dostarczały duże okna zarówno po burtach jak i od dziobu. Okna stałe umieszczone są w gumie i wykonane z plexi. W pokładzie nadbudówki znajdują się okna nawiewowe identyczne jak w autobusach. Z każdej z burt znajdują się po cztery okna. Po wejściu na statek idąc w kierunku rufy znajdowało się zejście do pomieszczenia pasażerskiego odkrytego mogącego pomieścić 20 pasażerów. Miejsca siedzące zapewniały ławki. Do szotów przymocowane były składane cztery stoliki. Statek posiadał rufę tunelową ułatwiający dopływ wody do śruby napędowej.
Dane techniczne:
długość całkowita - 15,05 m
długość między pionami - 14,50 m
szerokość całkowita - 3,20 m
wysokość burt - 1,75 m
zanurzenie - 0,74 m
nośność - 15 t
prędkość - 16 km/h
zasięg - 300 km
załoga - 2 osoby.
Statek posiadał jeden ster zrównoważony podparty.

III. SIŁOWNIA
Siłownia znajdowała się pod pokładem sterówki, wejście do niej znajdowało się w podłodze sterówki poprzez unoszoną klapę. Na prototypie zastosowano silnik czterosuwowy czterocylindrowy typu 4NVD14 produkcji VEB Dieselmotorenwerke, Schönebeck/Elbe [NRD] o mocy 40 KM. Okazało się jednak że jego zbyt hałaśliwa praca i wibracje nie spełniają wymogów i w następnych jednostkach zastosowano jako napęd główny silnik wysokoprężny czterosuwowy czterocylindrowy typu ©koda 3 L-110 o mocy maksymalnej 45 KM przy 1.500 obrotów. Producentem silników były zakłady CZNM. ©koda w Pradze. Rozruch silnika elektryczny za pomocą 4 kwasowych akumulatorów rozruchowych 24 V i 150 Ah. Obroty przenoszone były na śrubę za pomocą przekładni o przełożeniu 2:1. Śruba mosiężna trzyskrzydełkowa. Prąd w czasie jazdy zapewniała prądnica o mocy 0,3 kVa dająca prąd stały o napięciu 24 V. Spaliny z silnika odprowadzane były za pomocą rurociągu ku rufie, wylot znajdował się w rufie powyżej linii wodnej. Zużycie paliwa wynosiło 8,1 l/h a oleju silnikowego 0,25 l na godzinę pracy. W późniejszych latach na wielu jednostkach tego typu zamontowano silniki następujących typów a mianowicie:
a. silnik wysokoprężny czterosuwowy czterocylindrowy typu SW266/M5 Krab produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych w Pucku i Wytwórni Silników Wysokoprężnych w Andrychowie o mocy 51 KM [38 kW].
b. silnik wysokoprężny czterosuwowy czterocylindrowy typu SW266/B1 Krab produkcji Wytwórni Silników Wysokoprężnych w Andrychowie o mocy 80 KM [59 kW].
c. silnik wysokoprężny czterosuwowy sześciocylindrowy typu SW-400 Rekin produkcji Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego, Mielec/Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck o mocy 95 KM [70 kW].
Wiąże to się również ze zmianą sprzęgieł.

IV. WYPOSAŻENIE
a. kotwiczne: 1 kotwica admiralicji o wadze 30 kg opuszczana i podnoszona ręcznie przy pomocy windy kotwicznej. Łańcuch typu technicznego o grubości ogniwa 8 mm i długości 25 m. Kotwica umocowana była na dziobie do pokładu. Na niektórych jednostkach typu SP-45 w falszburcie znajdowało się wycięcie w rodzaju kluzy kotwicznej gdzie znajdowała się kotwica.
b. sygnałowo-nawigacyjne: komplet latarń okrętowych wymaganych przepisami i syrena okrętowa.
c. cumownicze: 4 pachoły cumownicze krzyżakowe umiejscowione po dwa na każdej burcie na dziobie i rufie.
d. ratownicze: początkowo statki posiadały 4 koła ratunkowe i pływak umiejscowiony na dachu nadbudowy. Później jednostki posiadały po 16 koła ratunkowe lub ponton gumowy albo po 2 pływaki ratunkowe typu Roś.

V. UWAGI
W czasie eksploatacji tych jednostek armatorzy dokonywali często zmian w wystroju statku, wyposażeniu wnętrz lub zmianie wyposażenia, co trudno jest dziś opisać nie dysponując materiałem ikonograficznym. W wielu przypadkach dokonano przebudowy statków inspekcyjnych SI-45 na statki pasażerskie, lecz mimo to pozostaną one typem, SI-45 i tam zostaną opisane. Być może dysponujecie Państwo fotografiami tych statków, które ukażą nam ich zmiany konstrukcyjne, więc proszę o ich nadsyłanie albo na adres strony lub mój: w.danielewicz@wp.eu , za co z góry dziękuję. Wdzięczny będę również za wszystkie uwagi i uzupełnienia.

© Waldemar Danielewicz. Gdańsk styczeń 2007 r.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 22.01.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
ROŻNÓW

TYP: Statek pasażerski typu SP-45
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1961; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD.: B1/28
WYMIARY
długość:15,16 m; szerokość: 3,18 m, zanurzenie: 0,75 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 4NVD14, 4 cylindrowy produkcji VEB Dieselmotorenwerke, Schönebeck/Elbe o mocy 40 KM. Nr ser. 63564/60.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 16 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 30; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1961: ROŻNÓW - Prezydium Powiatowej Rady Narodowej, Nowy Sącz.
1964: ROŻNÓW - Prezydium Powiatowej Rady Narodowej, Nowy Sącz. Port mac. Znamirowice. Nr rej. Kr-I-32.
1975: ROŻNÓW - Ośrodek Sportu i Rekreacji, Gródek. Port mac. Znamirowice.
1977: - nowy silnik typu: SW 266; 4 cylindrowy o mocy 60 KM; prod.: Wytwórnia Silników Wysokoprężnych, Andrychów.
1983: ROŻNÓW - Ośrodek Sportu i Rekreacji, Roznów. Port mac. Znamirowice.
1993: POLONIA - Henryk Skoczek, Kazimierz Dolny.
2001: DARIUSZ - Jerzy Czerwski - OUW Biała Flota, Solina-Jawor.
2006: - 31marca podczas postoju statek nabrał wody otrzymując przechył na jedną z burt w konsekwencji nastąpiło zerwanie cum i zatonięcie na głębokości 18 m.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 24.01.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
PETEWUO

TYP: Statek pasażerski typu SP-45
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1963; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD.: B1/37
WYMIARY
długość:15,12 m; szerokość: 3,18 m, zanurzenie: 0,73 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha. Nr bud. 30796/61
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1964: PETEWUO - Przedsiębiorstwo Turystyczne Warszawa-Olsztyn w Olsztynie. Oddział Giżycko.
- statek eksploatowany na jez. Mazurskich.
1968: - Oddział Ostróda.
- eksploatowany na jez. Szeląg, bazował w Starych Jabłonkach.
1969: ALBATROS - zmiana nazwy.
1971.VI.: ALBATROS - Okręgowy Zarząd Wodny, Puławy.
1972: PUŁASKI - zmiana nazwy.
1973: PUŁASKI - Przedsiębiorstwo Budownictwa Wodnego, Puławy.
1979: PUŁASKI - Wojewódzki Ośrodek Sportu i Rekreacji Marina, Lublin.
1982: PUŁASKI - Kopalnia Węgla Kamiennego Bogdanka, Bogdanka.
dalszy los nieznany.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 21.01.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
MEWA

TYP: Statek pasażerski typu SP-45
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1962; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD.: B1/38
WYMIARY
długość: 15,15 m; szerokość: 3,20 m, zanurzenie: 0,73 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha. Nr bud. 030786/61
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 16 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 30; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1963: MEWA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. Ekspozytura w Augustowie.
1976: MEWA - Okręgowy Związek Żeglarski, Warszawa. Port mac. Giżycko.
1978: MEWA - Warszawski Okręgowy Związek Żeglarski, Warszawa.
1982/83 - remont w Płockiej Stoczni Rzecznej, nowy silnik typu SW 400; 6 cylindrowy produkcji WSW, Andrychów i PZM, Puck o mocy 95 KM.
2003: - wycofany ze względu na zły stan techniczny, oferta sprzedaży.
2004: - decyzja o wyremontowaniu statku
2005: - remont kapitalny wykonany na lądzie w Nieporęcie wymiana poszycia, remont silnika, nowa zabudowa wnętrza, piaskowanie i malowanie. Wykonanie na nadbudowie rufowej stanowiska dla komisji regatowej.
2006: - w eksploatacji.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_MewaZima_5.JPG
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 14.03.2017, 8 lat temu
zamekzamekUżytkownik Użytkownik
Dodano 18 lat temu
Mewa jest cały czas w użytku i jest eksploatowana przez WOZŻ. W zeszłym roku przeszła wymianę poszycia kadłuba.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Mewa%7E0.JPG
Mewa w Pilawie nad Zalewem Zegrzyńskim 10/11/2003
fot. Piotrek Zamiecki (zamek)
Pozdrawiam
Piotr Zamiecki
Edytowany przez Apis dnia 02.05.2015, 10 lat temu
A
AcorusPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 18 lat temu
DARIUSZ ex POLONIA, ex ROŻNÓW w dniu 31 marca 2005 r. zatonął na Zalewie Solińskim. Po nabraniu wody statek przechylił się mocno na jedną z burt, potem przerwały się liny cumownicze i poszedł na dno. Osiadł na głębokości ok. 18 m. Nie wiem czy już go podniesiono.
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
RYBITWA

TYP: Statek pasażerski typu SP-45
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1963; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD.: B1/39
WYMIARY
długość:15,16 m; szerokość: 3,25 m, zanurzenie: 0,75 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha; nr bud.30792/61
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 30; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1963: RYBITWA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. Ekspozytura w Augustowie.
eksploatowana na jez. Wigry.
1983: - do Giżycka.
1993: - nie wykazywany w rejestrze PRS, dalszy los nieznany.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 30.01.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
BOGUMIŁA

TYP: Statek pasażerski typu SP-45
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1964; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD: B1/47
WYMIARY
długość:15,09 m; szerokość:3,20 m, zanurzenie: 0,75 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110 3 cylindrowy; prod. CZNM ©koda, Praha; moc: 45 KM. Nr bud. 330469/63
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 16 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 30; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1964: BOGUMIŁA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
1965.IV.15: CZAPLA - zmiana nazwy.
- statek używany był na linii Gdańsk-Sobieszewo oraz jako prom dla pracowników Stoczni Wisła pomiędzy Górkami Zachodnimi a Płonią.
1987: - wycofany z eksploatacji.
1989: - kadłub wystawiono na ląd w bazie Żeglugi w Gdańsku-Stogach.
1993: - sprzedany E. Wysokińskiemu z Bydgoszczy, opuszczony na wodę i odholowany do Bydgoszczy na remont.
1996: CZAJKA - Edward Wysokiński, Bydgoszcz.
2006: - w eksploatacji jako statek turystyczny.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
No nie tylko tu mnie możesz spotkać, bywam też na czacie. Kobieta na statku to pech ?. Podobno na towarowym a ba nawet na pewno. Płynąc BM-ką zabraliśmy z śluzie znajomą 300 metrów dalej złapaliśmy oponę w śrubę. Dziewczę uwierzyło ze to przez nią !!!. A może to prawda. Ale tu akurat jest strona o pasażerskich statkach wiec nic sie nie stanie.
Pozdrawiam.
Waldemar Danielewicz
A
AcorusPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 18 lat temu
Uzupełnienie:

RYBITWA eksploatowana była na jeziorze Wigry.
zamekzamekUżytkownik Użytkownik
Dodano 18 lat temu
Waldku , remont Mewy był w 2005. Dzisiaj znalazłem jej zdjęcie z tego czasu, już je dodałem do galerii. Jak możesz, to popraw w opisie. Acha, nad Zegrzem był jeszcze jeden SP-45, nosił on nazwę "Bosman" i chyba był własnością YKP
Pozdrawiam
Piotr Zamiecki
Edytowany przez zamek dnia 25.01.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
ŻURAW

TYP: Statek pasażerski typu SP-45
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1964; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD: B1/49
WYMIARY
długość: 15,07 m; szerokość: 3,20 m, zanurzenie: 0,75 m
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu SW266/M5; 4 cylindrowy; prod. Wytwórnia Sprzętu Komunikacyjnego w Andrychowie; moc: 60 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 34 ; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1964: ŻURAW - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
- statek używany był na linii Gdańsk-Sobieszewo oraz jako prom dla pracowników Stoczni Wisła pomiędzy Górkami Zachodnimi a Płonią, a także w Iławie na jez. Jeziorak. Posiadał 1 silnik wysokoprężny typu 3L-110 3 cylindrowy; prod. CZNM ©koda, Praha; moc: 45 KM. Nr. 230561/63
1989: - wymiana silnika.
1992: - wycofany z eksploatacji.
1993.VII: ŻURAW - Zakłady Komunikacji Miejskiej Żegluga Ostródzko-Elblaska, Ostróda.
2006: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
CZAJKA

TYP: Statek pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1964; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD.: B1/56
WYMIARY
długość - 15,10 m; szerokość - 3,35 m, zanurzenie - 0,75 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1964: CZAJKA - Przedsiębiorstwo Państwowe "Żegluga Mazurska", Giżycko.
1967: CZAJKA - Wojewódzki Ośrodek Sportu i Turystyki, Rzeszów. Oddział w Solinie.
1988: - nowy silnik typu: SW400/112; Wytwórnia Silników Wysokoprężnych, Andrychów; moc:95 KM
2000: MARIA - Tadeusz Prokop, Sandomierz.
2005: MARIA - Żegluga Śródlądowa Tadeusz Prokop, Sandomierz.
2006. XI: - zakupiony przez Bieszczadzkie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe
2007: BRYZA - Artur Tworek, Jasło. Port mac. Polańczyk.

www.zegluga-rzeczna.pl/images/bryza-004.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 13.12.2017, 7 lat temu
A
AcorusPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 18 lat temu
W listopadzie 2006 r. CZAJKA wróciła na Zalew Soliński. Statek odkupiło od sandomierskiego armatora Bieszczadzkie Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe.
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
LUBUSZANIN

TYP: statek pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY:1964 r.; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD.: B1/57
WYMIARY
długość:15,12 m; szerokość:3,22 m, zanurzenie:0,72 m
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 16 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1965: LUBUSZANIN - Powiatowy Ośrodek Sportu Turystyki i Wypoczynku w Sławie Śląskiej.
- statek pływa po jez. Sławskim.
1975 : LUBUSZANIN - Lubuskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Turystycznej. Lubtour, Zielona Góra. port mac. Sława Śląska
198. : LUBUSZANIN - Karaś Stanisław, Sława Śląska.
statek pływał po Zalewie Pilichowickim.
199.: KORAL - Horodejuk Tadeusz i Adam Rysiew, Wrocław.
eksploatowany we Wrocławiu.
1995: KORAL - Retman - Żegluga Pasażerska-Tadeusz Horodejuk, Wrocław.
1996: - zakupiony do Czorsztyna, we Wrocławiu przebudowa obejmująca przebudowę pokładu rufowego i dziobowego. Wymiana silnika na typ SW 266 Krab produkcji WSW Andrychów; moc: 70 KM. Statek może zabierać 45 osób. Projekt przebudowy opracowało Biuro Projektowe Flis z Wrocławia.
1998: BIAŁA DAMA - Żegluga i Turystyka S.C., Niedzica.
2005: - w eksploatacji.

Dziękuję Iwo Szyfterowi z Poznania za uzupełnienia.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 10.02.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
ALBATROS

TYP: Statek pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1964; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD.: B1/58
WYMIARY
długość:15,15 m; szerokość: 3,22 m, zanurzenie: 0,73 m
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 19 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1967: ALBATROS - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa.
1974: ALBATROS - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. Ekspozytura w Augustowie.
1991: ALBATROS - Żegluga Augustowska Sp. z o.o., Augustów.
2000: ALBATROS - Edytor S.A., Warszawa.
- port macierzysty Węgorzewo.
2005: ALBATROS - P. P. "Gramy" Grzegorz Tomasz Olchawski, Kraków.
port mac. Węgorzewo, nowy silnik typu SW400/S1; 6 cylindrowy produkcji Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck; moc: 95 KM.
2006: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 23.02.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
PELIKAN

TYP: statek pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1964; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD.: B1/59
WYMIARY
długość:15,18 m; szerokość:3,25 m, zanurzenie:0,68 m
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 16 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1964: PELIKAN - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa.
1988: - wycofany.
2002: BOSMAN - Bosman S.C.Śródlądowy Transport Wodny, Giżycko.
silnik typu SW400 Rekin prod.; Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck; moc: 95 KM
2006: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 11.02.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
ALKA

TYP: Statek pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD.: B1/66
WYMIARY
długość: 15,10 m; szerokość:3,20 m, zanurzenie: 0,68 m
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 17 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1967: ALKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Szczecińska, Szczecin.
1980.VIII: ALKA - Huta im. Lenina w Krakowie.
1988: ALKA - Dom Wczasowy "Stalownik", Bartkowa.
1998: ALKA - P.U.S. HUT - PUS. S. A., Kraków; port mac. Bartkowa.
2006: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 03.06.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
DERKACZ

TYP: Statek pasażerski typu SP-45
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD: B1/67
POJEMNOŚĆ:
Brutto:
WYMIARY
długość: 15,10 m; szerokość:3,20 m, zanurzenie:0,68 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110 3 cylindrowy; prod. CZNM ©koda, Praha; moc: 45 KM
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 17 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW; 34; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1965: DERKACZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Gdańska, Gdańsk
używany początkowo w Gdańsku, później skierowany do obsługi pasażerów do Ostródy oraz Iławy.
1978: DERKACZ - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. Ekspozytura w Ostródzie.
w październiku doszło do tragicznego wypadku z udziałem statku. Kierownik Ekspozytury Zdzisław P. nie posiadając uprawnień do prowadzenia jednostki uruchomił ją samowolnie po czym wydał polecenie marynarzowi z innego statku aby popłynął z nim i kolegą Zdzisława P. na przejażdżkę po jeziorze. Po pewnym czasie Zdzisław P. powrócił „Derkaczem” do przystani w Ostródzie bez zabranych osób, był w stanie nietrzeźwym. Po powiadomieniu M.O. rozpoczęto akcję poszukiwawczą. Znaleziono ciała marynarza i drugiej osoby w niedalekiej odległości od siebie. Sekcja zwłok wykazała że drugi z pasażerów był nietrzeźwy w chwili wypadku. Kierownik Ekspozytury nie potrafił wyjaśnić jak doszło do wypadku. Na statku znaleziono butelki z wódką. Najprawdopodobniej podczas spożywania alkoholu kolega Zdzisława P. wypadł za burtę i utonął, marynarz próbował go ratować i sam również utonął. Według innej wersji na statku doszło do sprzeczki i szamotaniny w wyniku, której jeden człowiek wypadł za burtę, widząc to marynarz próbował ratować tonącego ale kierownik Zdzisław P. odpłynął statkiem do Ostródy pozostawiając go na jeziorze. Sam zainteresowany nie potrafił podać przyczyn tragedii. Został skazany na długoletnie więzienie.
1987: - przewieziony do Giżycka i tam eksploatowany.
1995: DERKACZ - Żegluga Mazurska Sp. z o.o., Giżycko.
2002: - wymiana silnika na SW400M2 o mocy 95 KM.
2006: - w eksploatacji zabiera 20 pasażerów.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Derkacz_21.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 14.03.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
CYRANKA

TYP: Statek pasażerski
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1965; Warszawska Stocznia Rzeczna w Warszawie.
NR BUD.: B1/68
WYMIARY
długość:15,15 m; szerokość:3,20 m, zanurzenie: 0,73 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3L-110PNS; 3-cylindrowy o mocy 45 KM; prod. CZNM ©koda, Praha
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 17 km/godz.; ILOŚĆ PASAŻERÓW: 34; ZAŁOGA: 2 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1965: CYRANKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko.
1980: - Ekspozytura w Ostródzie.
1983: - eksploatowany w Olsztynie na jez. Ukiel.
1990: CYRANKA - Marian Szostak, Augustów.
1997: CYRANKA - Krzysztof Rojewski, Ostróda.
2006: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies