O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

SP-150

Ostatnia aktualizacja 16 lat temu
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/normal_nereida.jpg
"Nereida" przy przystani Zwierzynieckiej we Wrocławiu
Pocztówka
Edytowany przez Apis dnia 17.02.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
I. PROJEKT

W latach 1953-1959 opracowano program rozwoju nowego taboru śródlądowego. W założeniach przewidywano również wprowadzenie nowych typów statków pasażerskich. Początkowo brano pod uwagę cztery typy tych statków, jednym z nich miał być duży statek pasażerski przeznaczony na Odrę i Wisłę. Jednak podczas opracowywania projektu postanowiono zmienić założenia konstrukcyjne. Zakwestionowano celowość budowy dużego statku, ponieważ uważano, że nie będą one w pełni wykorzystano. Ponadto przy projektowaniu dużego statku okazało się, że jego zanurzenie znacznie przekroczy dopuszczalne wymogi panujące na Wiśle. Ostatecznie przyjęto założenia, że będzie to statek wycieczkowy z małym zanurzeniem działający w oparciu o duże aglomeracje miejskie i tylko w rejsach kilkugodzinnych w porze dziennej. Miał on zabierać do 200 pasażerów, zanurzenie nie mogło przekroczyć 0,75 cm a wysokość konstrukcji nierozbieralnej 4,00 m.
Na podstawie tych założeń Biuro Konstrukcyjne Taboru Rzecznego we Wrocławiu przystąpiło do opracowania dokumentacji technicznej. Projekt oznaczono symbolem P-020A. Głównymi projektantami byli: Jerzy Stanisławski i Andrzej Żylicz. Przy projektowaniu statku punktem wyjścia była prędkość 19 km/h, szerokość obliczono z wymiarów mebli i przejść. Pod uwagę brano również:
a. maksymalną powierzchnię użytkową dla pasażerów przy minimalnych wymiarach statku.
b. wszyscy pasażerowie powinni mieć miejsca siedzące.
c. możliwość przebywania wszystkich pasażerów jednocześnie na pokładzie słonecznym lub w pomieszczeniach pod pokładem głównym.
d. możliwość obserwacji szlaku, zabaw tanecznych na pokładzie, spożywania posiłków małej gastronomii w barze.
e. łatwość obsługi statku przez załogę.
Mimo usilnych starań nie udało się zrealizować wszystkich założeń a mianowicie: w
a. miejsc siedzących dla wszystkich pasażerów
b. w razie deszczu tylko część pasażerów mogła schronić się pod pokładem głównym, pozostali jedynie pod daszkiem na pokładzie głównym.
c. możliwości obserwacji trasy z pomieszczeń pasażerskich została ograniczona przez falochron dziobowy.
Po zatwierdzeniu dokumentacji wybudowanie prototypu zlecono ówczesnej Gdańskiej Stoczni Rzecznej w Gdańsku-Stogach. Pierwszy statek przeznaczony był dla Żeglugi na Odrze we Wrocławiu i po zwodowaniu otrzymał nazwę GOPLANA. W sumie zbudowano 20 jednostek tego typu określanego jako SP 150.

L.p. Nazwa Nr bud. Rok bud. Armator
1. GOPLANA B13/1 1958 Żegluga na Odrze, Wrocław
2. SYRENA B39/2 1958 Warszawska Żegluga na Wiśle
3. RUSAŁKA B39/3 1959 Żegluga na Odrze, Wrocław
4. WODNIK B39/4 1959 Warszawska Żegluga na Wiśle
5. NIMFA B39/5 1959 Żegluga Krakowska, Kraków
6. DZIWOŻONA B1/6 1960 Bydgoska Żegluga na Wiśle
7. MARZANNA B1/7 1960 Warszawska Żegluga na Wiśle
8. ŚWITEZIANKA B1/8 1960 Warszawska Żegluga na Wiśle
9. DRIADA B1/9 1960 Żegluga na Odrze, Wrocław
10. MAJKA B1/10 1961 Żegluga Krakowska, Kraków
11. WARS B1/11 1961 Warszawska Żegluga na Wiśle
12. ONDYNA B1/12 1961 Bydgoska Żegluga na Wiśle
13. NEREIDA B1/13 1961 Żegluga na Odrze, Wrocław
14. ODETTA B1/14 1961 Warszawska Żegluga na Wiśle
15, ODYLIA B1/15 1961 Warszawska Żegluga na Wiśle
16. SERWY B1/16 1962 Żegluga Mazurska, Giżycko
17. WANDA B1/17 1962 Żegluga Krakowska, Kraków
18. DZIEWANNA B1/18 1962 Warszawska Żegluga na Wiśle
19. NEPTUN B1/19 1962 Żegluga na Odrze, Wrocław
20. TRYTON B1/20 1962 Żegluga na Odrze, Wrocław

Jak widać statki te oznaczono trzema symbolami budowy. Pierwszy prototyp oznaczono jako B 13, Kolejne cztery jednostki jako B 39 różnica polegała, że na prototypie zamontowano silnik produkcji niemieckiej i innym usytuowaniu baru na Goplanie znajdował się on w głębi salonu a na B 39 silniki produkcji krajowej. Kolejne oznaczenie B 1 oznaczało zmiany w rozmieszczeniu wnętrz na statku.

II. KADŁUB

Kadłub statku wykonano ze stali metodą spawaną o poprzecznym systemie wiązań. Grubość blach o grubości od 3 do 5 mm. Denniki są pełne i umiejscowione co trzeci wręg. Odstępy między wręgami wynoszą 550 mm. Kadłub podzielony jest na cztery przedziały poprzez 3 grodzie porzeczne. Zawierają one od rufy:
a. skrajnik rufowy
b. siłownia
c. pomieszczenia pasażerskie i załogowe
d. skrajnik dziobowy
Na pokładzie głównym w części dziobowej znajduje się stalowa sterówka, pokład słoneczny ciągnie się od sterówki ku rufie i jest częściowo osłonięty daszkiem.
Podstawowe dane techniczne:
długość całkowita - 30,50 m
długość konstrukcyjna - 29,00 m
szerokość całkowita - 6,00 m
szerokość konstrukcyjna - 5,40 m
wysokość boczna - 1,40 m
wysokość nierozbieralna - 3,96 m
zanurzenie - 0,75 m

Wejście na statek znajduje się z obu burt na poziom pokładu głównego poprzez drzwi rozsuwane lub bezpośrednio na pokład słoneczny. Na pokładzie słonecznym znajdują się ławki o stałych oparciach wykonane z laminatu. Pokład jest częściowo osłonięty daszkiem. Z pokładu można się dostać do sterówki oraz maszynowni i pomieszczeń załogowych oraz WC dla załogi. Dwa zejścia na pokład główny prowadzą do dwóch sanitariatów oraz do salonu dziobowego i rufowego a także kabiny dla matek z dziećmi oraz kabinę brydżową. Na tym poziomie znajdowała się też kabina kapitana. W salonie dziobowym mieszczącym 40 osób znajdował się bar oraz weranda dziobowa, salon rufowy mógł pomieścić 50 osób Światło zapewniały duże okna typu kolejowego. Meble wykonano z tworzyw sztucznych i drewna. W czasie eksploatacji statków dokonano wiele przeróbek. W początkowym okresie zlikwidowano salon brydżowy i kabinę dla matek z dziećmi powiększając salon rufowy lub przebudowano je na kabiny załogowe. Zlikwidowano werandę dziobową powiększając bar. W chwili obecnej w zależności od inwencji i zasobności armatora dokonano wielu istotnych zmian w rozplanowaniu i wystroju pomieszczeń, przebudów sterówek co do prowadziło w niektórych eksploatowanych statkach do sporych zmian w sylwetce statku.

III. SIŁOWNIA

Na prototypowej Goplanie zastosowano silnik produkcji RFN firmy Deutz Klöckner z Kolonii. Był to silnik czterosuwowy, wysokoprężny, ośmiocylindrowy typu Deutz SA8M 517 o mocy 155 KM przy 1.350 obrotach na minutę. Średnica cylindrów wynosiła 139 mm a skok tłoka 170 mm. Obroty przenoszone były na linię wału za pomocą przekładni redukcyjno-nawrotnej sterowanej hydraulicznie o przełożeniu 1,5:1. Dawało to ilość obrotów na śrubę 890/min. Śruba trzyskrzydełkowa o średnicy 720 mm. Silnik umieszczony był na elastycznym fundamencie na podkładkach gumowych. Zapobiegało to przed przenoszeniem drgań na kadłub. Na próbach Goplana na wodzie stojącej o głębokości 8 m osiągnęła prędkość 18 km/godz. Wylot spalin wyprowadzono na rufę. Ponadto w siłowni umieszczono: prądnicę napędzaną przez silnik główny o mocy 2 kW dającą prąd stały o napięciu 30 V i pompę ppoż. również napędzaną przez silnik główny o wydajności 18 t/godz. Główny zbiornik paliwa o pojemności 2.700 l znajdował się w dnie pomiędzy wręgami 28 - 32 a zbiornik rozchodowy na 200l pod schodami. Na prototypie zainstalowano również ogrzewanie wodne pompowe, z kotłem opalanym olejem.
Począwszy od drugiego statku z serii dokonano zmiany napędu głównego montując silniki produkcji Zakładów Mechanicznych im. M. Nowotki w Warszawie Wola DM-150 o mocy 150 KM przy obrotach 1.500 min. Był to silniki czterosuwowy, wysokoprężny 6 cylindrowy o średnicy tłoka 150 mm, skok tłoka wynosił 180 mm. Zmieniono również przekładnie o przełożeniu 2:1 w ruchu naprzód i 3:1 w ruchu wstecz. O ile na Goplanie zastosowano sprzęgło elastyczne to następnych jednostkach było ono palcowe. Również zmieniono prądnice teraz były ich dwie, pierwsza o mocy 2,5 kW i druga o mocy 0,9 kW dawały prąd stały o napięciu 24 V. Rezerwowym źródłem prądu były baterie akumulatorów 24 V 128 Ah. W latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku na kilku jednostkach dokonano wymiany silników na typ SW680 Delfin o mocy 165 KM, produkcji Puckich Zakładów Mechanicznych i Wytwórni Sprzętu Komunikacyjnego w Mielcu. Są to silniki czterosuwowe, wysokoprężne 6 cylindrowe. Osiągają one moc 165 KM przy 2.000 obr./min.

IV. WYPOSAŻENIE

a. urządzenia sterowe:
Statki posiadają dwa sprzężone stery wypornościowe o łącznej powierzchni 1,4 m2 założyskowane dołem, poruszane są kołem sterowym ze sterowni za pomocą linek sterowych i rolek. Maksymalny kąt wychylenia steru wynosi 35 stopni. Sterowanie awaryjne za pomocą rumpla zakładanego na trzon steru. Znajduje się on na rufie statku.
b. urządzenia kotwiczne
Statki typu SP-150 wyposażono w jedną dziobową kotwicę patentową o ciężarze 100 kG. Podnoszoną i opuszczaną ręcznie za pomocą kabestanu.
c. środki sygnałowe
Jednostki wyposażono w obowiązujący przepisami zestaw lamp sygnałowo-nawigacyjnych oraz postojowych. Do rejsów nocnych statki posiadają jeden reflektor o mocy 250 W.
d. środki ratunkowe
Na wyposażenie ratunkowe składają się pasy ratunkowe, pływaki ratunkowe 14 osobowe typu Roś i koła ratunkowe. W początkowym okresie były jeszcze na wyposażeniu łodzie towarzyszące umiejscowione na żurawikach w części rufowej oraz dwa pontony gumowe.
e. urządzenia cumownicze
4 podwójne polery cumownicze po dwie na każdej burcie na dziobie i rufie a na śródokręciu 4 pojedyncze knagi po obu burtach zamienione potem na 4 podwójne polery.
Na statkach tego typu znajdują się instalacje oświetlenia normalnego, alarmowego za pomocą dzwonków oraz rozgłośni statkowej składającej się z odbiornika radiowego, adaptera, wzmacniacza i mikrofonu oraz głośników rozmieszczonych w pomieszczeniach pasażerskich. W chwili obecnej uległo to na pewno zmianie.
W początkowym okresie bufet serwował tylko najprostsze posiłki oraz napoje zimne i gorące a także słodycze. Potem armatorzy zrezygnowali z prowadzenia bufetów.

Opracował: Waldemar Danielewicz Gdańsk XII. 2006
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 22.01.2007, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
GOPLANA

TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1958; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B020/1
WYMIARY
długość: 30,36 m; szerokość: 6,15 m; wysokość burt: 1,42 m; wysokość: 4,15 m; zanurzenie: 1,25 m.
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny; typ: SA8M517; 8 cylindrowy; prod.: Kloeckner Humbold Deutz, Köln; moc: 155 KM; rok produkcji: 1958; numer fabryczny: 2429802/809; średnica cylindrów: 130 mm; skok tłoka: 170 mm; ilość obrotów silnika: 1350/min.; ilość obrotów śruby: 790 min.
1 prądnica 2 kV = 24 V
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Wr-I-104

PRZEBIEG SŁUŻBY

1958: GOPLANA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze, Wrocław.
1976: - nowy silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.
1992: GOPLANA - Przewozy Pasażerskie Statkami S.C., Wrocław.
1999: - przebudowa, nowy silnik SW680; 6 cylindrowy; prod.: Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck; moc: 165 KM; numer fabryczny: 067300003.
2000: GOPLANA - Żegluga Pasażerska Joanna Nowakowska-Sus, Wrocław.
2005: GOPLANA - Żegluga Pasażerska „Flis”, Wrocław.
2008: - w eksploatacji.



zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/normal_S_P__Goplana_.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 17.02.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
SYRENA

TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1959; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B039/1/2
WYMIARY
długość: 30,29 m; szerokość: 6,06 m; wysokość burt: 1,41 m; wysokość: 4,15 m; zanurzenie: 1,25 m.
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.; rok produkcji: 1959; nr. fabryczny: 3078P; średnica cylindrów:150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów: 1500/min.; ilość obrotów śruby: 750/min.
1 prądnica: 0,9 kV=24 V
1 prądnica 2 kV=24 V
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 200; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: 300; Wa-I-30; GŻ-01-0062

PRZEBIEG SŁUŻBY

1959: SYRENA - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa.
1963: SYRENA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa.
1991: SYRENA - Trojan Sp. z o.o., Warszawa.
1995: SYRENA - Robert Śliwiński, Stare Sady
2001: - remont, wymiana silnika na typ UE680/193/1; 6 cylindrowy; prod. WSK Mielec/PZM Puck o mocy 165 KM. Ilość pasażerów 150.
2003: - Daniela Śliwińska, Stare Sady.
2006: - w eksploatacji.
2008: SZEHEREZADA - 13 maja zmiana nazwy statku oraz wystroju wnętrz na zaiście bajkowy odpowiedni do nazwy statku.
2015: MIKOŁAJKI - zmiana nazwy


zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Syrena01.jpg
Syrena na jez. Śniardwy fot: W. Danielewicz VIII 2006




zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Szeherezadacopy.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 17.02.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
RUSAŁKA

TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1959; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B39/2/3
WYMIARY
długość: 30,18 m; szerokość: 5,92 m; wysokość burt: 1,23 m; wysokość: 4,06 m; zanurzenie: 0,70m.
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu 3D6; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. ZSRR.; rok produkcji: 1959; nr. fabryczny: 6896; średnica cylindrów:150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów: 1500/min.; ilość obrotów śruby: 745/min.
1 prądnica: 0,9 kV=24 V
1 prądnica 2,5 kV=24 V
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: Wr-I-103

PRZEBIEG SŁUŻBY

1960: RUSAŁKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze;, Wrocław.
1992: RUSAŁKA - Przewozy Pasażerskie Statkami S.C., Wrocław.
1999: RUSAŁKA - Andrzej Zięba Firma Handlowo-Usługowa Patryk, Płock.
2005: RUSAŁKA - Andrzej Zięba Firma Handlowo-Usługowa, Płock.
2008: - w eksploatacji.




zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/normal_S_P_Rusalka.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 17.02.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
WODNIK

TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1959; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B39/3/4
WYMIARY
długość: 30,29 m; szerokość: 6,06 m; wysokość burt: 1,42 m; wysokość: 4,06 m; zanurzenie: 0,70m.
SILNIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.; rok produkcji: 1958; nr. fabryczny: 3080; średnica cylindrów:150 mm; skok tłoka: 180 mm; ilość obrotów: 1500/min.; ilość obrotów śruby: 750/min.
1 prądnica: 0,9 kV=24 V
1 prądnica 2 kV=24 V
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 19 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 200; ZAŁOGA: 4 osoby.
NUMERY REJESTRACYJNE: 304; Wa-I-…..; Bg-I-…..; GŻ-01-0048

PRZEBIEG SŁUŻBY

1960: WODNIK - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa.
pływał w rejonie Kazimierza Dolnego.
1963: WODNIK - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska;, Warszawa.
1968: WODNIK - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.
eksploatowany w Toruniu i Grudziądzu.
1992.IX.02: WODNIK - Przedsiębiorstwo Wycieczkowe Alma, Rzepin.
- statek był eksploatowany w Szczecinie.
1995: WODNIK - Albatros S.C., Gorzów Wielkopolski.
1998: - kupiony przez firmę Żegluga Pasażerska w Mikołajkach.
- remont i wymiana silnika na typ SW 680/193/1 prod. Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM.
1999: MIKOŁAJKI - Żegluga Pasażerska Robert Śliwiński, Mikołajki.
2014: MARIANNA - Jerzy Pielaciński, Wyszogród
eksploatowany w Płocku




zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Wodnik.jpg
Wodnik na Wiśle w Toruniu - foto W.Danielewicz VII 1982


zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Mikolajki01.jpg
Mikołajki ex Wodnik na jez. Śniardwy - foto W. Danielewicz VIII 2006
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 17.02.2017, 8 lat temu
A
AcorusPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 18 lat temu
Panie Waldku!!! Bardzo dziękuje za życiorysy moich ulubionych pasażerów z serii SP-150.

Małe uzupełnienie:

WODNIK
W Żegludze Warszawskiej pływał w z Kazimierza Dolnego, a w Żegludze Bydgoskiej w Toruniu.
W połowie lat 90. armatorem jest spółka cywilna Albatros. Portem macierzystym był wówczas Gorzów Wielkopolski. Statek pływa po Warcie z Gorzowa do Santoka.
Edytowany przez Acorus dnia 16.12.2006, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
Tak wiem o tym ale już tak się nie rozpisuję. Dodam że ŻW pływał także z Włocławka do Torunia a w ŻB także w Grudziądzu. Co do SC "Albatros" wymknęła mi się. Dziękuje za podpowiedż
Pozdrawiam.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
NIMFA

zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Nimfa.jpg
"Nimfa" na próbach stoczniowych w Gdańsku. Zbiór W.Danielewicz

TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1959; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B39/5
WYMIARY
długość: 29,16 m; szerokość: 6,07 m, zanurzenie: 0,75 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 18 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1960: NIMFA - Przedsiębiorstwo Państwowe „Żegluga Krakowska”, Kraków.
1994: NIMFA - Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Anex, Kraków
2000: NIMFA - Artur Kierczyński Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Anex, Kraków
2001: - wymiana silnika na typ UE680/193/1; 6 cyl. prod. WSK Mielec/PZM Puck; moc: 165 KM
2002: NIMFA - Przedsiębiorstwo Prywatne Żegluga Krakowska, Kraków.
2008: NIMFA - Marek Morawiec, Kraków.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 17.02.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
DZIWOŻONA

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_9_d.jpg
TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B1/6
WYMIARY
długość: 30,24 m; szerokość: 5,97 m, zanurzenie: 0,67 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu DMa-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1960: DZIWOŻONA - Przedsiębiorstwo Państwowe Bydgoska Żegluga na Wiśle, Bydgoszcz.
1964: DZIWOŻONA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.
- pływała w Gorzowie Wlkp., Poznaniu, Grudziądzu i Gdańsku Sobieszewie.
1986: DZIWOŻONA - Dyrekcja Przedsiębiorstwa Budowy Elektrowni i Przemysłu Energoblok, Konin.
1998: DZIWOŻONA - P.P.H. Art- Servis, Konin.
2012: DZIWOŻONA - Zbigniew Witkowski właściciel, natomiast operatorem jest Ośrodek Szkoleniowo-Wypoczynkowy "WITYNG" w Mikorzynie koło Konina
2013: - w eksploatacji.
dziękuje za informacje Panu A. Balcerzakowi
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 17.02.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
MARZANNA

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Marzanna_092007_1.JPG

TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B1/7
WYMIARY
długość: 29,87 m; szerokość: 6,01 m, zanurzenie: 0,75 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 18 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1960: MARZANNA - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa.
1964: MARZANNA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa.
1987: - w lipcu podczas rejsu wycieczkowego po Wiśle w Warszawie statek wszedł na mieliznę, a następnie uderzył rufą w filar mostu Śląsko-Dąbrowskiego na skutek nietrzeźwości kapitana i sternika.
1991: MARZANNA - Trojan Sp. z o.o., Warszawa.
1994: MARZANNA - Henryk Skoczek, Kazimierz Dolny.
1998: - nowy silnik typu SW680 6 cylindrowy o mocy 165 KM; prod. Puckie Zakłady Mechaniczne, Puck.
2006: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 17.02.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
ŚWITEZIANKA

TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B1/8
WYMIARY
długość: 29,91 m; szerokość: 6,06 m, zanurzenie: 0,75 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 19 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 200; ZAŁOGA: 4 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1960: ŚWITEZIANKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa.
1963: ŚWITEZIANKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa.
1974: SAJNO - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Mazurska, Giżycko. Ekspozytura w Augustowie.
1991: SAJNO - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Augustowska, Augustów.
1998: SAJNO - Żegluga Augustowska Sp. z o.o., Augustów.
2003: - nowy silnik typu UE680/193; 6 cylindrowy produkcji WSK, Mielec/PZM Puck; moc: 165 KM
2006: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
DRIADA

TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B1/9
WYMIARY
długość:30,40 m; szerokość:6,04 m, zanurzenie:0,59 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 204; ZAŁOGA: 4 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1960: DRIADA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga na Odrze, Wrocław.
1993: - sprzedany do Holandii, dalszy los nieznany
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
MAJKA

TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1961; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B1/10
WYMIARY
długość: 28,91 m; szerokość: 5,40 m, zanurzenie: 0,75 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 18 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 203; ZAŁOGA: 4 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1962: MAJKA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Krakowska, Kraków.
1993: MAJKA - Przedsiębiorstwo Handlowo-Usługowe Anex, Kraków.
199.: DRIADA - Tadeusz Hordejuk Retman Żegluga Pasażerska, Wrocław.
Nowy silnik typu SW680/195; 6 cylindrowy, prod.: WSK Mielec/PZM Puck o mocy 165 KM; dopuszczalna ilość pasażerów: 100 osób.
2006: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
WARS

zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Wars07.jpg
"Wars" w Warszawie podczas rejsu. Zbiór W.Danielewicz


TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1960; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B1/11
WYMIARY
długość:29,00 m; szerokość:5,40 m, zanurzenie:0,75 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 19 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 193; ZAŁOGA: 4 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1960: WARS - Przedsiębiorstwo Państwowe Warszawska Żegluga na Wiśle, Warszawa.
1964: WARS - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Warszawska, Warszawa.
1993: WARS - Trojan Sp. z o.o., Warszawa.
1999: WARS - Transport Wodny Międzynarodowy Sp. z o.o., Warszawa.
- remont i wymiana silnika na typ SW 680/193/1 prod. Puckie Zakłady Mechaniczne w Pucku; moc: 165 KM.
2002: WARS - Żegluga Stołeczna Sp. z o.o., Warszawa.
2006: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 17.02.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
ONDYNA

TYP: Statek pasażerski typu SP-150
ROK I MIEJSCE BUDOWY: 1961; Gdańska Stocznia Rzeczna w Gdańsku.
NR. BUDOWY: B1/12
WYMIARY
długość: 30,27 m; szerokość: 6,10 m, zanurzenie: 0,72 m
SILIKI GŁÓWNE
1 silnik wysokoprężny typu DM-150 Wola ; 6-cylindrowy o mocy łącznej 150 KM; prod. Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki, Warszawa.
PĘDNIK: 1 śruba; PRĘDKOŚĆ: 12 km/godz. ILOŚĆ PASAŻERÓW; 200; ZAŁOGA: 4 osoby

PRZEBIEG SŁUŻBY

1961: ONDYNA - Przedsiębiorstwo Państwowe Bydgoska Żegluga na Wiśle, Bydgoszcz.
1964: ONDYNA - Przedsiębiorstwo Państwowe Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.
1992.IV: JOANNA - Jan Kowaleski, Janczewo.
- eksploatowany w Gorzowie Wielkopolskim.
2000: JOANNA - Jerzy Dec Sea Horse Obsługa Statków, Gorzów.Wlkp.
2002: - wymiana silnika na typ D6C-150; 6 cylindrowy prod. ZSRR; moc:150 KM
2006: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 19.12.2006, 18 lat temu
A
AcorusPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 18 lat temu
W uzupełnieniu:

ONDYNA - rejsy w Bydgoszczy po Brdzie i Wiśle.

JOANNA - w latach 1993 - 1998 pływa po Warcie, głównie w Poznaniu (w Gorzowie była zbyt niska frekwencja). Od 2000 r. w Szczecinie na liniach wolnocłowych (co tam się działo!!!). Obecnie nadal eksploatowana w Szczecinie w rejsach turystycznych dla grup zorganizowanych. Portem macierzystym nadal jest Gorzów Wlkp.
Edytowany przez Acorus dnia 18.12.2006, 18 lat temu
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
Cześć Acorus, serdecznie witam ziomala !!
A dla uzupełnienia fotka nadesłana przez Waldka
zegluga.szympanstudio.pl/albums/pasazerki/sp150/normal_Joanna.jpg
"Joanna" ex " Ondyna" w Poznaniu - zbiór W.Danielewicz
Edytowany przez Apis dnia 17.02.2017, 8 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
Dziękuję za uzupełnienia. "Ondyna" miała też rejsy regularne do Torunia z Bydgoszczy a także do Solca Kujawskiego. Co do "Joanny" to jesteś pewny że pływała w tym roku bo wedlug PRS nie miała w tym roku ważnego Świadectwa Klasy ?.
Waldemar Danielewicz
A
AcorusPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 18 lat temu
Nie chcę donosić, ale w sierpniu 2006 r. byłem w Szczecinie i pływała.
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies