O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Kalendarze 2023

23.11.2022
Kalendarze 2023
28 listopada bieżącego roku już po raz 16-ty oddamy do Państwa rąk wodniackie kalendarze przygotowane na rok 2023. Podobnie, jak w latach ubiegłych materiały zebrali oraz opracowali pod względem merytorycznym dwaj wybitni znawcy tematu: Janusz Fąfara i Waldemar Danielewicz.

O tym, czego będzie dotyczyło najnowsze wydanie, najlepiej powiedzą sami Twórcy:

Janusz Fąfara - felietonista i fotograf, absolwent TŻŚ, wieloletni kapitan żeglugi śródlądowej; pracowniki pionu eksploatacji firm Żegluga na Odrze i Odratrans.

„Nadszedł czas na kolejną edycję „Kalendarza odrzańskiego”. Rok 2023 będzie rokiem planowanego zakończenia wielkich inwestycji na skanalizowanej Odrze i jej właśnie chciałem to wydanie poświęcić. W obliczu medialnych ataków środowisk proekologicznych wobec inwestycji hydrotechnicznych realizowanych na Odrze skanalizowanej jak i na jej swobodnie płynącym odcinku środkowym i granicznym, warto rozpowszechniać wiedzę o zakresie, przebiegu prac i korzyściach wynikających z powstania tych inwestycji dla gospodarki i środowiska.
Konieczne jest uświadamianie społeczeństwa, że Odra została już UREGULOWANA za panowania króla Prus Fryderyka II Wielkiego, a prace na rzece wykonywane od kilku lat to tylko usuwanie skutków kilkudziesięcioletniej degradacji jej koryta spowodowanej nadmierną eksploatacją w latach 70-tych ubiegłego stulecia oraz zaniechania prac utrzymujących należyty stan budowli regulacyjnych oraz całej infrastruktury hydrotechnicznej.

„Koalicja ratujmy rzeki” i podobna „Koalicja czas na Odrę” propagują hasła, że tylko renaturyzacja przywróci zdolność rzeki do samooczyszczania. Żądają jednocześnie natychmiastowego wstrzymania wszelkich planów i prac odtwarzających zabudowę regulacyjną, jak i budowę kolejnych stopni wodnych na odcinku rzeki poniżej stopnia wodnego Malczyce argumentując, że tego rodzaju prace przyczynią się do narastania strat w ekosystemie rzeki. Szkoda jednak, że nie przytaczają dobrodziejstwa jakim jest kaskadyzacja górnej Odry w obliczu ekstremalnie niskich przepływów. Tu, z małymi wyjątkami, nie wstępują problemy z drastycznym obniżeniem się poziomu wody w rzece i co za tym idzie - z poziomem wód gruntowych. Wracając do tematu inwestycji na Odrze skanalizowanej nie podlega dyskusji potrzeba rewitalizacji istniejącej infrastruktury hydrotechnicznej, w szczególności modernizacji jazów, przebudowy istniejących i budowy nowych śluz komorowych w kontekście Odry jako nowoczesnej, ekonomicznej i ekologicznej drogi transportowej które preferuje się w Europie.

Czas skończyć ze sloganami o betonowaniu rzeki, o budowie „wielkich zapór” jakimi karmią społeczeństwo środowiska pseudo ekologiczne. Czas na to, aby ci sami aktywiści zabrali się za edukację społeczeństwa o dobrodziejstwie natury jakim są rzeki, że trzeba o nie dbać, że trzeba walczyć z trucicielami rzek, uczyć społeczeństwo przestrzegania dobrych zasad i poszanowania środowiska przyrodniczego. Dzisiejsze działania na Odrze są zgodne z Ramową Dyrektywą Wodną, Dyrektywą w sprawie dzikiego ptactwa, Dyrektywą w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory.

Generalnie aktualne i planowane inwestycje na rzece Odrze, zgodne z polskim prawem i prawem unijnym, są realizowane i myślę, że nadal będą, z pełnym poszanowaniem środowiska przyrodniczego. Trzeba też podkreślić, że nie ma racji bytu transport kolejowy bez nowoczesnej infrastruktury kolejowej, nie ma racji bytu transport drogowy bez nowoczesnej sieci dróg i autostrad i nie będzie miał racji bytu wodny transport śródlądowy bez powiązanych z europejskim systemem dróg wodnych nowoczesnych sieci rodzimych i o tym należy pamiętać."

Janusz Fąfara Listopad 2022.



Kolejny z naszych autorów - Waldemar Danielewicz, kapitan żeglugi śródlądowej, historyk, autor książek i opracowań dotyczących tego zagadnienia, we wstępie określa zakres tematyczny tegorocznej edycji następująco:

„To już kolejny kalendarz poświęcony tematyce żeglugi śródlądowej. Autorem pierwszej edycji był Franciszek Manikowski, kapitan i mechanik żeglugi śródlądowej, pasjonat historii żeglugi. Miałem okazję współpracować z nim również przy kilku późniejszych wydaniach. Inicjatorem oraz pomysłodawcą opracowania graficznego i formy kalendarzy, które stały się już rozpoznawalną marką, jest natomiast kapitan Jerzy Misztal, właściciel firmy Multikop Sp. z o.o. - wydawcy kalendarza.

Tegoroczna edycja zatytułowana Z OBIEKTYWEM PRZEZ ŚRÓDLĄDZIE przedstawia 12 statków uchwyconych moim obiektywem podczas fotograficznych wypadów do Buczyńca, Gdańska, Giżycka, Torunia. Bohaterami tych sesji stały się pchacze, statki pasażerskie, barki motorowe, łodzie motorowe i lodołamacze. Ich losy napawają optymizmem lub wręcz przeciwnie - są smutnymi zapisami na kartach żeglugi śródlądowej. Ostatnia, grudniowa strona, poświęcona jest np. pierwszemu skonstruowanemu i zbudowanemu w Polsce lodołamaczowi „Lampart”. Niestety, mimo wielu podejmowanych działań oraz starań, by uratować i przekształcić obiekt w zabytek polskiej techniki, statek aktualnie jest złomowany. Wielka szkoda.

Na stronach kalendarza znajdziemy także pozytywne przykłady, jak na stronie kwietniowej poświęconej łodzi motorowej „Kaczor” z 1934 roku, którą los uchronił przed palnikami i możemy ją teraz podziwiać w pięknej, odnowionej formie.”

Waldemar Danielewicz Gdańsk. 11 listopada 2022 r.




Kalendarze wydane zostały na matowym papierze kredowym o gramaturze 300 g zawierają po 13 kartek formatu 33 cm x 48 cm, obustronnie zadrukowanych. Kalendarze, jak zawsze, pakowane są w ozdobne koperty z motywem zdjęciowym z kalendarzy.

Koszt kalendarza wynosi  47,00 zł

Podajemy dane do kontaktu; Jerzy Misztal 604 264 391
e-mail: jerzy.misztal@multikop.pl, kalendarze@multikop.pl


Koszty wysyłki:
Poczta Polska – wysyłka do 2 kalendarzy – 18,00
Kurier do 5 kalendarzy - 30,00 zł
Wysyłka za pobraniem tylko kurierem – 34,00

Przy zamówieniach powyżej 5 kalendarzy koszty przesyłki bsędą ustalane indywidualnie.

Dane do przedpłaty przelewem bankowym
Multikop Sp. z o.o.
85-027 Bydgoszcz
Ul. Jagiellońska 97
Konto: BNP PARIBAS 83 2030 0045 1110 0000 0386 0860

Dane do przelewu bankowego lub pocztowego
Multikop Sp. z o.o.
85-027 Bydgoszcz
Ul. Jagiellońska 97
Konto: BGŻ BNP PARIBAS 83 2030 0045 1110 0000 0386 0860

Kalendarze są również dostępne w siedzibie firmy Multikop w Bydgoszczy przy ulicy Jagiellońskiej 97 w Bydgoszczy. tel. 52 348 19 50 do 55


Informacja:
Są jeszcze do kupienia egzemplarze archiwalne kalendarzy z lat ubiegłych w cenie 40 zł plus koszt wysyłki:

2009 – Tylnokołowce
2010 – Holowniki Motorowe
2011 – Bydgoska Droga Wodna
2012 – Odrzańskie Holowniki Parowe
2013 – *100 Lat Żeglugi Pasażerskiej na Kanale Elbląsko – Ostródzkim 1912-2012
*Odrzański Szlak Wodny
2014 - *Bydgoska Żegluga na Wiśle i na morzu
*Żegluga Odrzańska 1945 -1990 – lata nadziei
2015 – *Wiślane bocznokołowce – dawnych wspomnień czar
*Żegluga Odrzańska – lata 1997-2012
2016 - *Mazurska Biała Flota
*Dzieci Odry Herosi Odry
2017 - *Lodołamacze
*Żegluga Odrzańska – Odrzańskie Porty
2018 - * Flota Bydgoska od Bombowca do Solarowca
*Odrzańskie Stocznie
2019- * Polskie Flotylle Rzeczne 1918-1939
*Z biegiem Odry
1.- * Pływające Zabytki
*Odrzańska Flota
2021 - * Flota Sródlądowa wczoraj i dziś
*Kalendarz Odrzański Sentymentalnie

Udostępnij:

Apis 23.11.2022 2,648 1 komentarzy 0 z 0 ocena

1 komentarzy


  • marek56
    marek56
    Zamówienie wysłane.
    - 24.11.2022 22:07

    Dodaj lub popraw komentarz

    Zaloguj się, aby napisać komentarz.
    Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
    Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
    Niesamowite! (0)0 %
    Bardzo dobre (0)0 %
    Dobre (0)0 %
    Średnie (0)0 %
    Słabe (0)0 %
    Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
    Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

      Nasz sondaż

    Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?