W dniu 11 kwietnia 2024 roku w Strasburgu (Francja) odbyło się spotkanie Europejskiego Komitetu ds. Rozwoju Norm w Dziedzinie Żeglugi Śródlądowej (CESNI) pod przewodnictwem przedstawiciela Chorwacji Ivana Bilić-Prcić.
Obecne państwa członkowskie przyjęły nowe wydanie Europejskiego Standardu Kwalifikacji w Żegludze Śródlądowej (ES-QIN). Zatwierdzili także wyjaśnienia do ES-QIN 2024/1 i ES-TRIN 2023/1 oraz wytyczne dotyczące ustalania niezbędnych kwalifikacji do eksploatacji jednostek z technologiami alternatywnymi.
Obszar „Przepisy techniczne statków żeglugi śródlądowej”
CESNI przyjęła noty wyjaśniające do ES-TRIN 2023/1 (europejska norma wymagań technicznych dla statków żeglugi śródlądowej), która jak wiadomo weszła w życie 1 stycznia 2024 roku. Wyjaśnienia te zostaną opublikowane na stronie internetowej CESNI w maju. Wyjaśnia to zmiany w edycji 2023/1 w stosunku do edycji 2021/1 i ich przyczyny.
Zmiany dotyczą m.in. statków pasażerskich, odprowadzania ścieków, paliw o niskiej temperaturze zapłonu i ogniw paliwowych. Wyjaśnienia kierowane są przede wszystkim do komisji śledczych odpowiedzialnych za badania statków, ale także do stoczni, dystrybutorów i właścicieli statków.
Ponadto na tym posiedzeniu CESNI przeanalizowała projekt ES-TRIN 2025/1 i pozostałe otwarte kwestie. Standard znajdzie się w porządku obrad dotyczący jego przyjęcia na następnym posiedzeniu CESNI w dniu 17 października 2024 r. Główne zmiany w stosunku do edycji 2023/1 dotyczą przepisów dotyczących magazynowania i stosowania metanolu, elektrycznych układów napędowych oraz stosowania aluminium lub tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami do budowy statków pasażerskich.
Obszar „Kwalifikacje zawodowe”
CESNI przyjęła nową edycję Europejskiego Standardu Kwalifikacji w Żegludze Śródlądowej (ES-QIN 2024/1), która ma wejść w życie 1 stycznia 2025 roku. Najważniejsza zmiana ma na celu wzmocnienie szkoleń dla szczebli menadżerskich.
Kapitanowie statków powinni być lepiej przygotowani do kierowania i manewrowania w pobliżu statków pełnomorskich. Normy określają kwalifikacje wymagane w obszarach, w których pływają wspólnie statki morskie i śródlądowe. Zmiany w standardach biegłości nie mają wpływu na treść egzaminu praktycznego.
Aby lepiej zrozumieć zmiany w ES-QIN od ostatniej edycji w 2019 r., CESNI zgodził się również na publikację wyjaśnień. Służą one informowaniu branży i innych interesariuszy o przyczynach i konsekwencjach zmian. Ponadto CESNI zatwierdziło wytyczne określające niezbędne kwalifikacje do obsługi jednostek wyposażonych w technologie alternatywne.
W pierwszym kroku wytyczne te dotyczą zasilania napędu oraz metanolu. Są skierowane do profesjonalistów (na pokładzie i/lub na lądzie), którzy muszą zapoznać się z zagrożeniami związanymi ze stosowaną nową technologią. W przypadku statków wyposażonych w zasilanie elektryczne napędu eksperci CESNI skupili się na akumulatorach litowo-jonowych i zidentyfikowali następujące zagrożenia: niestabilność termiczną, wycieki gazu, zagrożenia elektryczne i nieprawidłowe podłączenie. Wytyczne uwzględniły również inne aspekty, takie jak outsourcing zadań konserwacyjnych i ryzyko związane z obsługą akumulatorów wymiennych.
Metanol stwarza ryzyko związane z toksycznością, szkodami dla środowiska i wyższym potencjałem palności (w porównaniu z olejem napędowym). Wytyczne skierowane są przede wszystkim do instytucji i szkół kształcących uczniów szkół zawodowych w zakresie nowych technologii. Mogą jednak zainteresować także właścicieli statków i firmy ubezpieczeniowe, które również mogą mieć wymagania wobec członków załogi. Można sobie wyobrazić, że w drugim etapie wytyczne zostaną dalej rozwinięte w standardy CESNI. ES-QIN 2024/1, wyjaśnienia i wytyczne zostaną opublikowane na stronie internetowej CESNI w maju.
Obszar „Technologie informacyjne”
CESNI zapoznało się z projektem ES-RIS 2025/1 (Europejska norma dla usług informacyjnych żeglugi śródlądowej). Dokument ten – podobnie jak ES-TRIN 2025/1 – ma zostać przyjęty na październikowym posiedzeniu CESNI. To trzecie wydanie ES-RIS zawiera w szczególności zmiany umożliwiające dynamiczne wyświetlanie informacji o poziomie wody lub wyporności na urządzeniach ECDIS śródlądowego. Informacje te przekazywane są w czasie rzeczywistym przez urządzenia AIS śródlądowego.
Ponadto w tej edycji przewidziano mechanizm poprawy wiarygodności map żeglugi śródlądowej i zapewnienia ich sprawnego funkcjonowania na wszystkich urządzeniach ECDIS śródlądowego, a także przewidziano uproszczenie i unowocześnienie komunikatów dla żeglugi śródlądowej (zmniejszenie liczby typów komunikatów i wprowadzenie automatycznego mechanizm tłumaczenia pewnych informacji).
W obszarze raportowania elektronicznego raportowanie ERINOT zostało unowocześnione o jednolity format raportowania, który jest bardziej elastyczny i nowoczesny. Dzięki temu formatowi można zrobić więcej w zakresie bezpieczeństwa i zarządzania Do dróg wodnych przesyłane są przydatne informacje , np. na temat alternatywnych energii wykorzystywanych do napędu.
Uczestnicy spotkania
W posiedzeniu Komitetu wzięło udział dziewięć państw członkowskich: Belgia, Niemcy, Francja, Chorwacja, Holandia, Austria, Polska, Szwajcaria i Republika Czeska; Komisja Europejska (KE), Centralna Komisja ds. Żeglugi na Renie (CCNR) i Komisja Mozeli; cztery uznane stowarzyszenia: EBU, EDINNA, ESO i GERC. Następne posiedzenie komisji odbędzie się 17 października 2024 r.
tłum. A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.