O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


CESNI: Spotkanie z 11 kwietnia 2024 r

18.04.2024
CESNI: Spotkanie z 11 kwietnia 2024 r
W dniu 11 kwietnia 2024 roku w Strasburgu (Francja) odbyło się spotkanie Europejskiego Komitetu ds. Rozwoju Norm w Dziedzinie Żeglugi Śródlądowej (CESNI) pod przewodnictwem przedstawiciela Chorwacji Ivana Bilić-Prcić.

Obecne państwa członkowskie przyjęły nowe wydanie Europejskiego Standardu Kwalifikacji w Żegludze Śródlądowej (ES-QIN). Zatwierdzili także wyjaśnienia do ES-QIN 2024/1 i ES-TRIN 2023/1 oraz wytyczne dotyczące ustalania niezbędnych kwalifikacji do eksploatacji jednostek z technologiami alternatywnymi.

Obszar „Przepisy techniczne statków żeglugi śródlądowej”

CESNI przyjęła noty wyjaśniające do ES-TRIN 2023/1 (europejska norma wymagań technicznych dla statków żeglugi śródlądowej), która jak wiadomo weszła w życie 1 stycznia 2024 roku. Wyjaśnienia te zostaną opublikowane na stronie internetowej CESNI w maju. Wyjaśnia to zmiany w edycji 2023/1 w stosunku do edycji 2021/1 i ich przyczyny.

Zmiany dotyczą m.in. statków pasażerskich, odprowadzania ścieków, paliw o niskiej temperaturze zapłonu i ogniw paliwowych. Wyjaśnienia kierowane są przede wszystkim do komisji śledczych odpowiedzialnych za badania statków, ale także do stoczni, dystrybutorów i właścicieli statków.

Ponadto na tym posiedzeniu CESNI przeanalizowała projekt ES-TRIN 2025/1 i pozostałe otwarte kwestie. Standard znajdzie się w porządku obrad dotyczący jego przyjęcia na następnym posiedzeniu CESNI w dniu 17 października 2024 r. Główne zmiany w stosunku do edycji 2023/1 dotyczą przepisów dotyczących magazynowania i stosowania metanolu, elektrycznych układów napędowych oraz stosowania aluminium lub tworzyw sztucznych wzmacnianych włóknami do budowy statków pasażerskich.

Obszar „Kwalifikacje zawodowe”

CESNI przyjęła nową edycję Europejskiego Standardu Kwalifikacji w Żegludze Śródlądowej (ES-QIN 2024/1), która ma wejść w życie 1 stycznia 2025 roku. Najważniejsza zmiana ma na celu wzmocnienie szkoleń dla szczebli menadżerskich.

Kapitanowie statków powinni być lepiej przygotowani do kierowania i manewrowania w pobliżu statków pełnomorskich. Normy określają kwalifikacje wymagane w obszarach, w których pływają wspólnie statki morskie i śródlądowe. Zmiany w standardach biegłości nie mają wpływu na treść egzaminu praktycznego.

Aby lepiej zrozumieć zmiany w ES-QIN od ostatniej edycji w 2019 r., CESNI zgodził się również na publikację wyjaśnień. Służą one informowaniu branży i innych interesariuszy o przyczynach i konsekwencjach zmian. Ponadto CESNI zatwierdziło wytyczne określające niezbędne kwalifikacje do obsługi jednostek wyposażonych w technologie alternatywne.

W pierwszym kroku wytyczne te dotyczą zasilania napędu oraz metanolu. Są skierowane do profesjonalistów (na pokładzie i/lub na lądzie), którzy muszą zapoznać się z zagrożeniami związanymi ze stosowaną nową technologią. W przypadku statków wyposażonych w zasilanie elektryczne napędu eksperci CESNI skupili się na akumulatorach litowo-jonowych i zidentyfikowali następujące zagrożenia: niestabilność termiczną, wycieki gazu, zagrożenia elektryczne i nieprawidłowe podłączenie. Wytyczne uwzględniły również inne aspekty, takie jak outsourcing zadań konserwacyjnych i ryzyko związane z obsługą akumulatorów wymiennych.

Metanol stwarza ryzyko związane z toksycznością, szkodami dla środowiska i wyższym potencjałem palności (w porównaniu z olejem napędowym). Wytyczne skierowane są przede wszystkim do instytucji i szkół kształcących uczniów szkół zawodowych w zakresie nowych technologii. Mogą jednak zainteresować także właścicieli statków i firmy ubezpieczeniowe, które również mogą mieć wymagania wobec członków załogi. Można sobie wyobrazić, że w drugim etapie wytyczne zostaną dalej rozwinięte w standardy CESNI. ES-QIN 2024/1, wyjaśnienia i wytyczne zostaną opublikowane na stronie internetowej CESNI w maju.

Obszar „Technologie informacyjne”

CESNI zapoznało się z projektem ES-RIS 2025/1 (Europejska norma dla usług informacyjnych żeglugi śródlądowej). Dokument ten – podobnie jak ES-TRIN 2025/1 – ma zostać przyjęty na październikowym posiedzeniu CESNI. To trzecie wydanie ES-RIS zawiera w szczególności zmiany umożliwiające dynamiczne wyświetlanie informacji o poziomie wody lub wyporności na urządzeniach ECDIS śródlądowego. Informacje te przekazywane są w czasie rzeczywistym przez urządzenia AIS śródlądowego.

Ponadto w tej edycji przewidziano mechanizm poprawy wiarygodności map żeglugi śródlądowej i zapewnienia ich sprawnego funkcjonowania na wszystkich urządzeniach ECDIS śródlądowego, a także przewidziano uproszczenie i unowocześnienie komunikatów dla żeglugi śródlądowej (zmniejszenie liczby typów komunikatów i wprowadzenie automatycznego mechanizm tłumaczenia pewnych informacji).

W obszarze raportowania elektronicznego raportowanie ERINOT zostało unowocześnione o jednolity format raportowania, który jest bardziej elastyczny i nowoczesny. Dzięki temu formatowi można zrobić więcej w zakresie bezpieczeństwa i zarządzania Do dróg wodnych przesyłane są przydatne informacje , np. na temat alternatywnych energii wykorzystywanych do napędu.

Uczestnicy spotkania

W posiedzeniu Komitetu wzięło udział dziewięć państw członkowskich: Belgia, Niemcy, Francja, Chorwacja, Holandia, Austria, Polska, Szwajcaria i Republika Czeska; Komisja Europejska (KE), Centralna Komisja ds. Żeglugi na Renie (CCNR) i Komisja Mozeli; cztery uznane stowarzyszenia: EBU, EDINNA, ESO i GERC. Następne posiedzenie komisji odbędzie się 17 października 2024 r.




tłum. A. Podgórski

Udostępnij:

Apis 18.04.2024 363 0 komentarzy 0 z 0 ocena

0 komentarzy


  • Żadne komentarze nie zostały dodane.


Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (0)0 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

  Nasz sondaż

Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?