
W tym roku Federalne Stowarzyszenie Niemieckiej Żeglugi Śródlądowej (Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt e.V. - BDB ) po raz kolejny zebrało najważniejsze dane statystyczne dotyczące sytuacji żeglugi śródlądowej w swojej broszurze „Dane & Fakty” (edycja 2022/2023).
Niski poziom wody w miesiącach letnich, a także ogólne trudności gospodarcze - spowodowane zakłóceniami w łańcuchach dostaw i wojną na Ukrainie - znajdują odzwierciedlenie w wynikach rocznych za 2022 rok. W porównaniu z 2021 rokiem ilość towarów przewiezionych niemieckimi drogami wodnymi spadła o 6,4% z 195 mln ton do 182,4 mln ton. Praca przewozowa spadła o 8,4% do 44,1 mld tkm.
Zdecydowanie obszarem żeglugi o największym tonażu był obszar Renu z 155,4 mln ton (-7,8% w porównaniu z rokiem poprzednim), następnie obszar kanałów w Niemczech Zachodnich z 36,9 mln ton (-6,2%) i obszar kanału Mittelland z 16,9 mln t (-5,5%). Wzrosty odnotowano na Kanale Datteln-Hamm (5,5 mln ton; + 14,5%) oraz w rejonie Wezery (7,7 mln ton; + 4,3%). Z wynikiem 1,97 mln TEU przewozy kontenerów w żegludze śródlądowej nieznacznie spadły w porównaniu do roku poprzedniego (2,22 mln TEU). W tym samym okresie odsetek pustych przebiegów spadł z 30,2% do 28,3%.
Działy towarowe najbardziej istotne dla żeglugi śródlądowej w 2022 r. to ruda, kamień, kruszywa, pozostałe produkty górnictwa: z 46,9 mln t (-8,1% w porównaniu do 2021 r.), koks i produkty naftowe: (32,7 mln t; – 4,0 %), węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny: (25,7 mln ton; +12,0%) oraz wyroby chemiczne, produkty mineralne: (18,0 mln ton; – 15,7%). Szeregując ładunki według typu - z całkowitego tonażu (182,4 mln t), 106,6 mln t to towary masowe suche, 45,1 mln t to towary masowe w postaci płynnej, 18,3 mln t kontenery, 8,2 mln ton drobnica i 4,2 mln ton mln ton na inne rodzaje ładunków.
Pozytywne zmiany można było dostrzec patrząc na statystyki przedsiębiorstw. W 2021 r. Komercyjną żeglugą śródlądową zajmowały się 682 firmy – o 8 więcej niż w 2020 r. Przychody ze sprzedaży wzrosły z około 1,14 mld euro do 1,25 mld euro. W 2021 r. w żegludze śródlądowej pracowało łącznie 6024 (2020 r.: 5831) pracowników, z czego 4486 stanowili pracownicy mobilni (2020 r.: 4294), a 1538 stanowili pracownicy lądowi (2021 r.: 1537). Po kilkuletnim spadku liczba pracowników w branży ponownie wzrosła.
W związku ze zmianami w zakresie szkolenia w żegludze śródlądowej, które weszły w życie w 2022 r., obecnie istnieje zarówno zawód szkoleniowy „szypra żeglugi śródlądowej”, jak i zawód szkoleniowy „kapitana żeglugi śródlądowej”. W tej ostatniej, nowej branży szkoleniowej, w 2022 r. zawarto 48 umów szkoleniowych i wszystkie zostały zawarte na nowo. Zawarto 261 umów szkoleniowych w obszarze „pracowników żeglugi śródlądowej” (2021: 330). Spośród nich 105 umów zostało zawartych nowo (2021 r.: 112). W związku z reorganizacją kształcenia zawodowego w branży bezpośrednie porównanie z latami ubiegłymi będzie możliwe dopiero od przyszłego roku.
Na dzień 31 grudnia 2022 roku niemiecka flota śródlądowa liczyła łącznie 1848 statków (2021: 1885) o łącznej nośności 2 458 864 t (2021: 2 469 924 t). Wynika to w szczególności ze zmniejszenia liczby motorowych statków towarowych przewożących ładunki suche (- 24 jednostki) oraz liczby barek pchanych przewożących ładunki suche (- 13). Zwiększyła się natomiast liczba tankowców (+2), pchaczy (+4) i statkach wycieczkowych (+10).
Broszura „Dane i fakty 2022/2023” jest dostępna na stronie internetowej BDB pod następującym linkiem:
Dane i fakty – BDB
tłum. A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.