O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Ponad 182 mln ton towarów przewiezionych niemieckimi rzekami i kanałami w 2022 r.

28.10.2023
Ponad 182 mln ton towarów przewiezionych niemieckimi rzekami i kanałami w 2022 r.
W tym roku Federalne Stowarzyszenie Niemieckiej Żeglugi Śródlądowej (Bundesverband der Deutschen Binnenschifffahrt e.V. - BDB ) po raz kolejny zebrało najważniejsze dane statystyczne dotyczące sytuacji żeglugi śródlądowej w swojej broszurze „Dane & Fakty” (edycja 2022/2023).

Niski poziom wody w miesiącach letnich, a także ogólne trudności gospodarcze - spowodowane zakłóceniami w łańcuchach dostaw i wojną na Ukrainie - znajdują odzwierciedlenie w wynikach rocznych za 2022 rok. W porównaniu z 2021 rokiem ilość towarów przewiezionych niemieckimi drogami wodnymi spadła o 6,4% z 195 mln ton do 182,4 mln ton. Praca przewozowa spadła o 8,4% do 44,1 mld tkm.

Zdecydowanie obszarem żeglugi o największym tonażu był obszar Renu z 155,4 mln ton (-7,8% w porównaniu z rokiem poprzednim), następnie obszar kanałów w Niemczech Zachodnich z 36,9 mln ton (-6,2%) i obszar kanału Mittelland z 16,9 mln t (-5,5%). Wzrosty odnotowano na Kanale Datteln-Hamm (5,5 mln ton; + 14,5%) oraz w rejonie Wezery (7,7 mln ton; + 4,3%). Z wynikiem 1,97 mln TEU przewozy kontenerów w żegludze śródlądowej nieznacznie spadły w porównaniu do roku poprzedniego (2,22 mln TEU). W tym samym okresie odsetek pustych przebiegów spadł z 30,2% do 28,3%.

Działy towarowe najbardziej istotne dla żeglugi śródlądowej w 2022 r. to ruda, kamień, kruszywa, pozostałe produkty górnictwa: z 46,9 mln t (-8,1% w porównaniu do 2021 r.), koks i produkty naftowe: (32,7 mln t; – 4,0 %), węgiel, ropa naftowa, gaz ziemny: (25,7 mln ton; +12,0%) oraz wyroby chemiczne, produkty mineralne: (18,0 mln ton; – 15,7%). Szeregując ładunki według typu - z całkowitego tonażu (182,4 mln t), 106,6 mln t to towary masowe suche, 45,1 mln t to towary masowe w postaci płynnej, 18,3 mln t kontenery, 8,2 mln ton drobnica i 4,2 mln ton mln ton na inne rodzaje ładunków.

Pozytywne zmiany można było dostrzec patrząc na statystyki przedsiębiorstw. W 2021 r. Komercyjną żeglugą śródlądową zajmowały się 682 firmy – o 8 więcej niż w 2020 r. Przychody ze sprzedaży wzrosły z około 1,14 mld euro do 1,25 mld euro. W 2021 r. w żegludze śródlądowej pracowało łącznie 6024 (2020 r.: 5831) pracowników, z czego 4486 stanowili pracownicy mobilni (2020 r.: 4294), a 1538 stanowili pracownicy lądowi (2021 r.: 1537). Po kilkuletnim spadku liczba pracowników w branży ponownie wzrosła.

W związku ze zmianami w zakresie szkolenia w żegludze śródlądowej, które weszły w życie w 2022 r., obecnie istnieje zarówno zawód szkoleniowy „szypra żeglugi śródlądowej”, jak i zawód szkoleniowy „kapitana żeglugi śródlądowej”. W tej ostatniej, nowej branży szkoleniowej, w 2022 r. zawarto 48 umów szkoleniowych i wszystkie zostały zawarte na nowo. Zawarto 261 umów szkoleniowych w obszarze „pracowników żeglugi śródlądowej” (2021: 330). Spośród nich 105 umów zostało zawartych nowo (2021 r.: 112). W związku z reorganizacją kształcenia zawodowego w branży bezpośrednie porównanie z latami ubiegłymi będzie możliwe dopiero od przyszłego roku.

Na dzień 31 grudnia 2022 roku niemiecka flota śródlądowa liczyła łącznie 1848 statków (2021: 1885) o łącznej nośności 2 458 864 t (2021: 2 469 924 t). Wynika to w szczególności ze zmniejszenia liczby motorowych statków towarowych przewożących ładunki suche (- 24 jednostki) oraz liczby barek pchanych przewożących ładunki suche (- 13). Zwiększyła się natomiast liczba tankowców (+2), pchaczy (+4) i statkach wycieczkowych (+10).

Broszura „Dane i fakty 2022/2023” jest dostępna na stronie internetowej BDB pod następującym linkiem: Dane i fakty – BDB



tłum. A. Podgórski

Galeria

Image #2091
Image #2092

Udostępnij:

Apis 28.10.2023 2,358 0 komentarzy 0 z 0 ocena

0 komentarzy


  • Żadne komentarze nie zostały dodane.


Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (0)0 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

  Oferty pracy

 
Zobacz też: Szukam pracy
oraz: Kupię/sprzedam/usługi

  Nasz sondaż

Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?