Drugie wspólne posiedzenie komisji egzaminacyjnych państw członkowskich CESNI odbyło się 15 września 2021 r. Po raz pierwszy egzaminatorzy w zatwierdzonych programach szkoleniowych dołączyli do członków komisji egzaminacyjnych, którzy przeprowadzają egzaminy pod nadzorem organów administracyjnych. Początkowo posiedzenie planowane było w Berlinie, dokąd niemiecka prezydencja Rady UE uprzejmie zaprosiła w 2020 roku ekspertów, jednak spotkanie odbyło się online ze względu na obecną sytuację zdrowotną.
W tym ważnym forum wzięło udział 40 ekspertów z 11 państw członkowskich CESNI, trzech Komisji Rzecznych (Centralnej Komisji Żeglugi na Renie, Komisji Dunaju i Komisji Sawy) oraz Komisji Europejskiej. Głównym celem było umożliwienie informacyjnej i użytecznej wymiany informacji na temat Europejskiego Standardu Kwalifikacji w Żegludze Śródlądowej (ES-QIN), a dokładniej jego standardów dotyczących egzaminowania, w związku z przyszłym zastosowaniem nowego zestawu standardów kwalifikacji zawodowych od stycznia 2022 r.
Uczestników powitał sekretarz generalny CK Bruno Georges, który podkreślił, że harmonizacja egzaminów była priorytetem obecnej prezydencji belgijskiej CKŻR w latach 2020-2021, również w ramach nowego RPN (Regulamin dla żeglugi na Renie). Spotkaniu przewodniczyła pani Petra Nethövel, ekspert delegacji niemieckiej i przewodnicząca Grupy Roboczej CESNI ds. kwalifikacji zawodowych. Wydarzenie było również okazją dla Christelle Rousseau (Komisja Europejska/DG MOVE) do zaprezentowania nowych ram prawnych na szczeblu UE. Poinformowała uczestników, że proces identyfikacji odcinków o określonych zagrożeniach i określenia odpowiedniej oceny wciąż trwa.
Podczas spotkania eksperci omówili standardy egzaminacyjne zawarte w ES-QIN, a także projekty standardów egzaminów praktycznych na poziomie operacyjnym oraz modelowych egzaminów na poziomie operacyjnym i zarządczym. Spotkanie doprowadziło do intensywnej wymiany opinii i doświadczeń między uczestnikami, co było również możliwe dzięki kilku sesjom pytań i odpowiedzi.
Zbiór najlepszych praktyk jest rzeczywiście niezbędny do dobrego wdrożenia nowych zasad egzaminacyjnych od stycznia 2022 r., co może również zainspirować kolegów z innych krajów. Eksperci zastanawiali się również nad jednolitą interpretacją i zastosowaniem nowych standardów egzaminacyjnych. Wreszcie komisje egzaminacyjne i egzaminatorzy lepiej się poznali i mogli wymieniać przydatne informacje, nawiązując lub rozszerzając tę niezbędną współpracę pomiędzy wszystkimi odpowiedzialnymi za wdrażanie nowych standardów zgromadzonych w ES-QIN.
Nowe standardy CESNI, które mają być stosowane w szczególności przez UE, CKŻR, Międzynarodową Komisję ds. Dorzecza Sawy i inne kraje trzecie, takie jak Ukraina, będą miały duży wpływ na treść szkoleń i (przyszłą) ocenę kompetencji załogi członków na wszystkich europejskich drogach wodnych. Wymagają całkowitego przeprojektowania egzaminów teoretycznych i praktycznych, a także procedur związanych z tymi egzaminami.
Przyszłe zmiany będą wymagały już bardzo odpowiedzialnej i znaczącej pracy ze strony komisji egzaminacyjnych, urzędników odpowiedzialnych za zatwierdzanie programów szkoleniowych oraz egzaminatorów, którzy muszą stosować nowe standardy kompetencji i metody egzaminowania. W tym miejscu należy przypomnieć, że kontekst ogólny wymaga wysokiego poziomu harmonizacji, aby zapewnić równe szanse wszystkim osobom ubiegającym się o kwalifikacje w oparciu o identyczne standardy kompetencji obowiązujące we wszystkich państwach członkowskich CESNI. W tym kontekście komisje egzaminacyjne i egzaminatorzy wyraźnie odgrywają zasadniczą rolę w nowej erze kwalifikacji zawodowych żeglugi śródlądowej w Europie, zapewniając jednolitą interpretację i stosowanie przyjętych standardów.
źródło:
cesni.eu
Od redakcji:
Powstaje pytanie dlaczego polski przedstawiciel w CESNI nie podzielił się ze środowiskiem żeglugowym w Polsce wiedzą, że od 17 stycznia 2022 egzaminy będą się odbywały według nowych wymagań unijnych - ES-QIN?
Żadne komentarze nie zostały dodane.