Jak poinformował w mediach społecznościowych prezes Wód Polskich - Zbiornik Racibórz rozpoczął w dniu 14.10.2020. przechwytywanie poważnego, kolejnego już w tym półroczu wezbrania Odry. Pozostaje pytanie czy w obliczu przekroczenia stanów alarmowych na niemal wszystkich sudeckich dopływach Odry nie należało tego zrobić wcześniej - zbiornik miał przecież chronić całe dorzecze a nie jakiś wybrany odcinek. Gdyby decyzje podjęto wcześniej - nie zostałoby zalanych tyle obszarów wzdłuż całej rzeki - nie tylko bulwary w Raciborzu.
Do napełnionej do granic możliwości wodami dopływów Odry wciąż "dolewano" z otwartego zbiornika, co wobec nasiąkniętego od poprzednich wezbrań gruntu spowodowało wystąpienie wody z koryta (także na dopływach w wyniku utrudnionego spływu w ujściach do Odry) i to mozna było a wręcz należało przewidzieć. Przez tę zwłokę ucierpiały liczne gminy w całym dorzeczu. Będa poważne szkody i wymierne straty. A tyle razy w tym roku o tym mówiliśmy jako środowisko odpowiednim słuzbom i osobom.
Zamknięcie żeglugi na Odrze od Koźla do Malczyc
Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej we Wrocławiu zawiadamia, że w związku prognozowanym przekroczeniem WWŻ na wodowskazie Oława oraz koniecznością przygotowania obiektów hydrotechnicznych do przeprowadzenia fali wezbraniowej, od dnia 14.10.2020 r. od godz. 10:00 zamyka dla żeglugi odcinek ODW od śluzy Oława do km 310 rzeki Odry wraz ze wszystkimi szlakami żeglownymi Wrocławskiego Węzła Wodnego.
Wszystkie jednostki znajdujące się na wskazanym odcinku zobowiązane są do niezwłocznego jego opuszczenia albo przejścia do bezpiecznego miejsca schronienia.
Dodatkowo informujemy, że w miarę przemieszczania się fali wezbraniowej istnieje możliwość przekroczenia stanu WWŻ na kolejnych wodowskazach wskaźnikowych i w konsekwencji konieczność zamknięcia dalszych odcinków ODW.
Trzy dni wcześniej zamknięto odcinek Koźle-Ujście Nysy oraz Ujście Nysy-Oława.
Prosimy wszystkich użytkowników ODW o pilne śledzenie sytuacji pogodowej i hydrologicznej, wydawanych komunikatów, o dostosowanie planów żeglugowych do panujących warunków nawigacyjnych oraz o właściwy nadzór i zabezpieczenie jednostek pływających i innych obiektów na postoju. Dodatkowo przypominamy, że w momencie przekroczenia stanu WWŻ na wodowskazie wskaźnikowym dla danego odcinka, automatycznie obowiązuje zakaz żeglugi na nim.
foto: A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.