Publikujemy w całości Komunikat Komisji w sprawie promocji żeglugi śródlądowej „NAIADES” - Zintegrowany Europejski Program Działań na Rzecz Żeglugi Śródlądowej, przyjęty w Brukseli, dnia 17.1.2006. (52006DC0006)
Dokument powinien stanowić swoiste credo naszych działań jako Stowarzyszenia, gdyż jest aktem prawnym Komisji Wspólnot Europejskich i reguluje szereg spraw w tym m. in. finansownia szkolenia zawodowego. W oparciu o treść tego dokumentu powinniśmy formułować wszelkie postulaty do władz centralnych i lokalnych w sprawie lobbowania na rzecz rozwoju transportu sródlądowego.
Publikujemy w całości
Komunikat Komisji w sprawie promocji żeglugi śródlądowej „NAIADES” - Zintegrowany Europejski Program Działań na Rzecz Żeglugi Śródlądowej, przyjęty w Brukseli, dnia 17.1.2006. (52006DC0006)
Dokument powinien stanowić swoiste credo naszych działań jako Stowarzyszenia, gdyż jest aktem prawnym Komisji Wspólnot Europejskich i reguluje szereg spraw w tym m. in. finansownia szkolenia zawodowego. W oparciu o treść tego dokumentu powinniśmy formułować wszelkie postulaty do władz centralnych i lokalnych w sprawie lobbowania na rzecz rozwoju transportu sródlądowego.
W obliczu wzrostu handlu zagranicznego oraz poszerzenia UE o kraje Europy Środkowej i Wschodniej, można spodziewać się, że do 2015 r. transport towarowy w Europie wzrośnie o jedną trzecią. Obecny schemat rozwoju transportu oparty głównie na transporcie drogowym jest synonimem zatorów drogowych i zanieczyszczenia środowiska, i może skutkować podwojeniem kosztów, które do 2010 r. mogą osiągnąć wartość 1% rocznego europejskiego PKB.
W niektórych regionach żegluga śródlądowa zdobyła już przeszło 40% udziału w rynku transportowym (np. na obszarach zlewisk dużych portów morskich). Ponadto, w latach 1997 - 2004 osiągnięto imponujące wskaźniki wzrostu w przewozach towarowych (w tonokilometrach) w Belgii powyżej 50%, a we Francji ponad 35%. Obecnie branża posiada ponad 12 500 statków, co odpowiada zdolności załadunkowej 440 000 ciężarówek. Żegluga śródlądowa ma najlepsze wskaźniki w odniesieniu do kosztów zewnętrznych, w szczególności jeśli chodzi o zanieczyszczenie środowiska i bezpieczeństwo (2 1 raza lepsze niż transport drogowy), oraz ogromny potencjał jeśli chodzi o jej wykorzystanie. W tej chwili wykorzystuje się jedynie 10 % potencjału na Dunaju. Udział modalny wynosi 6 %, podczas gdy w Stanach Zjednoczonych żegluga tylko na Mississippi stanowi 12 % udziału modalnego w USA.
Wzrost przewozów żeglugą śródlądową może doprowadzić do znacznej redukcji kosztów transportu. Dostępność tanich usług w zakresie żeglugi śródlądowej wydaje się stanowić poważny czynnik, wpływający na decyzje dotyczące lokalizacji inwestycji przemysłowych w Europie. Przyczynia się to w znacznym stopniu do utrzymania zatrudnienia w przemyśle europejskim. Tylko w Niemczech około 400 000 miejsc pracy jest pośrednio lub bezpośrednio związanych z sektorem wodnych dróg śródlądowych oraz spółkami powiązanymi[1].
Europejska infrastruktura dróg wodnych charakteryzuje się ogromnym potencjałem w zakresie zdolności przewozowych. Nasilenie wodnego ruchu transportowego zwykle nie jest tak bardzo uzależnione od inwestycji publicznych czy dostępności terenów pod infrastrukturę, jak ma to miejsce w przypadku innych form transportu. Co więcej, żegluga śródlądowa jest jedną z najbezpieczniejszych form transportu. Roczna liczba wypadków śmiertelnych w Holandii, która charakteryzuje się największym natężeniem ruchu towarowego realizowanego w ramach wodnych dróg śródlądowych w Europie, jest bliska zeru.
Żegluga śródlądowa stanowi także najbardziej przyjazną dla środowiska formę transportu naziemnego, której łączne zewnętrzne koszty szacuje się obecnie na 10 euro za 1 000 tonokilometrów (dla porównania: 35 euro w przypadku transportu drogowego, 15 euro w przypadku transportu kolejowego)[2]. Gdyby ładunki transportowane żeglugą śródlądową były przewożone drogą lądową, emisja zanieczyszczeń w Europie wzros łaby przynajmniej o 10%.
------------------------------------------------------------------------------------------------------
© Wspólnoty Europejskie, 1998-2006
Tylko prawodawstwo Unii Europejskiej opublikowane w papierowej wersji Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej jest uważane za autentyczne.
Żadne komentarze nie zostały dodane.