Szanowni Panstwo,
Jestem ichtiologiem i jako laik w temacie zeglugi srodladowej zwracam sie z prosba o pomoc. Czy ktos moglby napisac mi cos o jednostkach plywajacych po naszych wodach srodladowych, szczegolnie interesuje mnie Wisla, Notec i Bug. Zalezy mi na informacji, czy maja one cos w rodzaju wod balastowych lub wod sedymentacyjnych, w ktorych "na gape" moglyby podrozowac jakies organizmy wodne np. niewielkie ryby. Zjawisko to jest powszechne w przypadku statkow dalekomorskich, ale jak jest z zegluga srodladowa? Od Odrzaka (przy okazji serdecznie pozdrawiam) wiem, ze sa np. statki typu Wolgo-Balt, ale one chyba nie wplywaja w gore Wisly.
Przygotowuje wlasnie publikacje z Bialorusinami, u ktorych na Prypeci i Muchawcu zegluga dzial preznie.
Bede wdzieczna za informacje.
Statki posiadają zbiorniki balastowe napełniane wodą zaburtową. Istnieje możliwość przewiezienia w nich "pasażerów na gapę" takich jak plankton, drobne bezkręgowce, a nawet małe rybki lub zapłodnioną ikrę.
Statki typu Wołgo-bałt mogą w zbiornikach balastowych przewieźć organizmy z Morza Czarnego do Bałtyku i odwrotnie.... Opróżniając balast w rejonie ujść innych rzek - dopływów Wołgi - mogą spowodować migrację gatunków w górę ich biegu. Porastające podwodną część kadłuba glony i wodorosty również mogą taką rolę pełnić. Wszystko zależy od sprzyjających warunków.
Andrzej 'Apis' Podgórski
--- Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Dziekuje za odpowiedz.Rozumiem, ze statki morskie maja wody balastowe, ale mnie interesuje to co plywa po naszych wodach srodladowych, podobno niektore barki maja cos w rodzaju wod balastowych. Czy to prawda?
Balast bunkruje się tylko w określonych warunkach.Mogą nim być niskie prześwity mostów.W rejonach gdzie są dobre warunki nawigacyjne nie potrzeba balstować pustego statku.