O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

NOSOROŻEC

Ostatnia aktualizacja 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 16 lat temu
PCHACZE TYPU "NOSOROŻEC"


I. PROJEKT

Ten typ pchacza powstał głownie na wody zalewów, portów i odcinków ujściowych naszych rzek. Ponieważ warunki meteorologiczne i hydrologiczne zalewów morskich różnią się znacznie od istniejących na rzekach ten typ pchacza musiał spełniać szereg warunków jak: praca przy dużej fali, we mgle i zalodzeniu. Jednak inspiracją opracowanego w 1968 roku projektu w Biurze Projektów i Studiów Taboru Rzecznego we Wrocławiu były nowo powstałe Zakłady Chemiczne w Policach i Zakłady Nawozów Fosforowych w Gdańsku. Zostały one umiejscowione celowo nad akwenem wodnym z dwóch powodów. Pierwszy to możliwość bezpośredniego załadunku na linii statek-zakład oraz rozładunek komponentów potrzebnych do produkcji i drugi wywóz z terenu zakładu na wysypiska odpadów powstających przy produkcji nawozów. W wypadku Polic transport miał się odbywać na linii Police – Świnoujście przez Zalew Szczeciński a w przypadku Gdańska do Wiślinek po Martwej Wiśle.
Ponieważ na obydwu akwenach panują różne warunki nawigacyjne opracowano dwa projekty tych pchaczy oznaczonych Nosorożec „G” dla Gdańska i Nosorożec „S” dla Szczecina. W założeniach pchacze miały być eksploatowane z barkami typu BPF-1000 o ładowności 1000 t w układzie pchacz + barka w Gdańsku i pchacz + 2 barki w Szczecinie. Na tego typu pchaczach zastosowano inne kształty kadłuba pchacza i barek, nowe układy napędowo-sterowe i inne urządzenia sczepiające pchacz z barką ponadto kadłub otrzymał wzmocnienia lodowe. Autorami projektu byli: W. Zbilut, J. Stanisławski, Z. Majcher, S. Witkowski i S. Kaczyński co do typu „G” i : W. Zbilut, B. Tomaszewski, W. Piątek J. Stanisławski, Z. Majcher, S. Witkowska, J. Wadowski i S. Kaczyński. Budowę pierwszego pchacza oznaczonego symbolem budowy B 255/1 G zlecono Kozielskiej Stoczni Rzecznej w Koźlu. Kadłub natomiast wykonał Oddział stoczni w Dobrzeniu został on zakończony w 1969 r. Jego armatorem zostało P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku, której powierzono obsługę kombinatu chemicznego w Gdańsku. Początkowo zestawy miały eksploatować Gdańskie Zakłady Nawozów Fosforowych jednak po ustaleniach na szczeblu ministerialnym zapadała decyzja, że powierzy to się armatorom wyspecjalizowanym w przewozu ładunków. Natomiast Nosorożec „S” zaprojektowany wcześniej a budowany w okresie późniejszym oznaczony został symbolem budowy B160.

DANE TECHNICZNE: "G" "S"

długość całkowita: 21,20 m 21,00 m
długość na linii wodnej: 18,00 m 18,00 m
szerokość na wręgach: 8,40 m 8,40 m
szerokość całkowita: 8,60 m 8,60 m
wysokość burt: 3,00 m 3,00 m
wysokość statku przy zanurzeniu max.: 4,75 m
zanurzenie max.: 2,44 m 2,20 m

Natomiast w latach osiemdziesiątych XX w. opracowano dokumentację nowego pchacza typu Nosorożec opartą w większości na planach gdańskich pchaczy tego typu. Budowę jednostki oznaczanej jako pchacz 2 x 280 kW zlecono Tczewskiej Stoczni Rzecznej w Tczewie, która ukończyła go w 1990 roku. Przeznaczony był dla ówczesnego Przedsiębiorstwa Państwowego Żegluga Bydgoska w Bydgoszczy do pracy w portach Gdańska i Gdyni.

II. KADŁUB "G"

Wykonano ze stali okrętowej St 37 S w podłużnym systemie wiązań wytrzymałościowych. Pchacze posiadają 37 wręg w odstępach, co 500 mm., Cztery poprzeczne grodzie wodoszczelne dzielą kadłub na cztery przedziały. Zawierają one od rufy:
I. skrajnik rufowy.
II. zbiornik balastowy
III. siłownię.
IV. zbiornik balastowy
V. skrajnik dziobowy.
Na pokładzie głównym umieszczono stalową nadbudowę mieszczącą pomieszczenia socjalne załogi, maszynownię i magazynek. Na nadbudowie znajduje się sterówka opuszczania i podnoszona hydraulicznie. Wejście do niej znajduje się z pokładu górnego nadbudowy. Ponieważ na tego typu pchaczach przewidywano system trzy zmianowy nie przewidziano pomieszczeń załogowych jak kajuty, znajdują się tu tylko pomieszczenie dyżurne, kuchnia, sanitariaty, umywalnia z natryskiem i szafki na odzież. Światło dzienne zapewniają duże okna typu kolejowego zarówno w nadbudowie i sterówce.

IIA. KADŁUB "S".

Wykonany podobnie jak kadłub pchaczy gdańskich wykonany jest ze stali okrętowej St 37 S w podłużnym systemie wiązań wytrzymałościowych. Pchacze posiadają 37 wręg w odstępach, co 500 mm. Cztery poprzeczne grodzie wodoszczelne dzielą kadłub na cztery przedziały. Zawierają one od rufy:
I. skrajnik rufowy.
II. zbiornik balastowy
III. siłownię.
IV. zbiornik balastowy.
V. skrajnik dziobowy.
Na pokładzie głównym umieszczono stalową nadbudowę mieszczącą pomieszczenia socjalne załogi, maszynownię i magazynek. Sterówka umieszczona jest na nadbudowie na tzw. kurzej stopce i nie jest opuszczana. Wejście do niej znajduje się z rufy. Pomieszczenia socjalne załogi różnią się od pchaczy gdańskich i zawierają dwa pomieszczenia dyżurne, dużą kuchnię z jadalnią, sanitariaty i umywalnie z natryskiem. Światło dzienne zapewniają duże okna typu kolejowego zarówno w nadbudowie i sterówce.

III. SIŁOWNIA

Umiejscowiona jest pod pokładem głównym pomiędzy 7 a 29 wręgiem. Wejście do niej znajduje się z pokładu głównego. Jako napęd główny zastosowano dwa silniki wysokoprężne czterosuwowe typu 09H12A, 6 cylindrowe produkcji Zakładów Mechanicznych im. M. Nowotki w Warszawie. Moc jednego silnika wynosi 380 KM przy 1600 obrotach na minutę. Sprzęgła redukcyjne typu Renk Sw Vg 25 o przełożeniu 5:1. Dwie śruby napędowe typu Ka 4.55 o średnicy 1,54 m znajdują się w obrotowych dyszach Korta typu 19A Wageningen. Pchacze wyposażono w dwa zespoły prądotwórcze tpu X324 ME-EL o mocy znamionowej 48 kW każdy i napięciu od 380 do 400 V. Odprowadzenie spalin odbywa się poprzez rury wydechowe umiejscowione na rufie pchacza powyżej linii wodnej.

IV. WYPOSAŻENIE
a. kotwiczno-cumownicze
1 kotwica Halla na rufie o wadze 500 kG
1 kabestan kotwiczno-cumowniczy typ KBK2/3,5 Z na łańcuch średnicy 25,5 cm na silnik elektryczny 3 x 380 V .
1 łańcuch kotwiczny o średnicy 25,5 cm o długości 40, 0 m.
1 stoper szczękowy P 25,5
b. spinające
2 windy spinające typu OHJ prawa i lewa
2 amortyzatory 10 t.
2 liny spinające 6 x 37+R P24 II OC S160 o długości 35 mb.
c. cumownicze
pachoły proste spawane typ 245 po 2 na dziobie i rufie
bębny linowe 20/185 – 2 sztuki.
d. sygnałowo-radiowe
1 maszt sygnalizacyjny składany na pchaczach gdańskich.
1 maszt sygnalizacyjny stały na pchaczach szczecińskich.
komplet świateł nawigacyjnych wymaganych przepisami.
znaki dzienne sygnałowe. [kule, romb]
6 sztuk rakiet sygnałowych czerwonych.
2 reflektory na pchaczach gdańskich i jeden na pchaczach szczecińskich.
radiotelefon
radar
GPS
e. ratunkowe
koła ratunkowe
pasy ratunkowe
tratwa ratunkowa pneumatyczna 10 osobowa.
łódź robocza towarzysząca. [ na niektórych jednostkach zdemontowana]
f. holownicze
1 hak holowniczy [nie posiada go pchacz "Nosorożec G-02"]
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 11.10.2008, 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
"NOSOROŻEC G-01"

TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec
ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1970; Kozielska Stocznia Rzeczna, Kożle.
NR. BUDOWY: 1
WYMIARY:
długość: 21,00 m; szerokość: 8,60 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :5,00 m; zanurzenie: 2,00 m.
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 618 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min.
2 zespoły prądotwórcze o mocy 60 kVA o napięciu 400 V
INNE DANE
materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań.
pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób.
NUMERY REJESTRACYJNE: Gd-I-
PRZEBIEG SŁUŻBY:

1971: NOSOROŻEC G-01 - P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku.
1996.VII.01: NOSOROŻEC G-01 - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Ltd. Sp. z o.o. w Gdańsku.
1996.X: NOSOROŻEC-G-01 - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Gdańska Ltd. Sp. z o.o. w Gdańsku.
2000.X: NOSOROŻEC-G-01 - Żegluga HTŚ Sp. z o.o. w Gdańsku.
2008: - w eksploatacji.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/nosorozec/normal_nosorozecg-01.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 11.10.2008, 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
"NOSOROŻEC G-02"

TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec
ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1970; Kozielska Stocznia Rzeczna, Kożle.
NR. BUDOWY: 2
WYMIARY:
długość: 20,94 m; szerokość: 8,60 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :5,00 m; zanurzenie: 2,00 m.
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min.
2 zespoły prądotwórcze o mocy 60 kVA o napięciu 400 V
INNE DANE
materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań.
pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób.
NUMERY REJESTRACYJNE: Gd-I-
PRZEBIEG SŁUŻBY:

1971: NOSOROŻEC G-02 - P.P. Żegluga Gdańska w Gdańsku.
1996.VII.01: NOSOROŻEC G-02 - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Ltd. Sp. z o.o. w Gdańsku.
1996.X: NOSOROŻEC-G-02 - Przedsiębiorstwo Usług Morskich Żegluga Gdańska Ltd. Sp. z o.o. w Gdańsku.
2000.X: NOSOROŻEC-G-02 - Żegluga HTŚ Sp. z o.o. w Gdańsku.
2006: w Gdańskiej Stoczni Remontowej w Gdańsku zamontowano nowe silniki wysokoprężne D16C-A MH 550 prod. AB. Volvo Penta, Goteborg o mocy łącznej 404 kW.
2008: - w eksploatacji.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_nosorozec_3.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 11.10.2008, 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
"NOSOROŻEC S-01"

TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec
ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1972; Kozielska Stocznia Rzeczna, Kożle.
NR. BUDOWY: 3
WYMIARY:
długość: 20,27 m; szerokość: 8,62 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :8,89 m; zanurzenie: 2,10 m.
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min.
2 zespoły prądotwórcze o mocy 52 kVA o napięciu 380 V
INNE DANE
materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań.
pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób.
NUMERY REJESTRACYJNE: Sz-I-
PRZEBIEG SŁUŻBY:

1973: NOSOROŻEC S-01 - P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie.
2006: - nie wykazywany.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
"NOSOROŻEC S-02"

TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec
ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1974; Kozielska Stocznia Rzeczna, Kożle.
NR. BUDOWY: 4
WYMIARY:
długość: 21,02 m; szerokość: 8,62 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :8,89 m; zanurzenie: 2,10 m.
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min.
2 zespoły prądotwórcze o mocy 52 kVA o napięciu 380 V
INNE DANE
materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań.
pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób.
NUMERY REJESTRACYJNE: Sz-I-
PRZEBIEG SŁUŻBY:

1975: NOSOROŻEC S-02 - P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie.
1993: - nie wykazywany.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
"NOSOROŻEC S-03"

TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec
ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1975; Stocznia Remontowa Żeglugi Śródlądowej, Kędzierzyn-Kożle.
NR. BUDOWY: 5
WYMIARY:
długość: 20,90 m; szerokość: 8,86 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :8,89 m; zanurzenie: 2,10 m.
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min.
2 zespoły prądotwórcze o mocy 52 kVA o napięciu 380 V
INNE DANE
materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań.
pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób.
NUMERY REJESTRACYJNE: Sz-I-
PRZEBIEG SŁUŻBY:

1976: NOSOROŻEC S-03 - P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie.
1993: - nie wykazywany.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
"NOSOROŻEC S-04"

TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec
ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1976; Stocznia Remontowa Żeglugi Śródlądowej, Kędzierzyn-Kożle.
NR. BUDOWY: 6
WYMIARY:
długość: 20,63 m; szerokość: 8,58 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :8,89 m; zanurzenie: 2,10 m.
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min.
2 zespoły prądotwórcze o mocy 60 kVA o napięciu 400 V
INNE DANE
materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań.
pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób.
NUMERY REJESTRACYJNE: Sz-I-
PRZEBIEG SŁUŻBY:

1977: NOSOROŻEC S-04 - P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie.
2008: - w eksploatacji.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_88.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 11.10.2008, 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
"NOSOROŻEC S-05"

TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec
ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1978; Stocznia Remontowa Żeglugi Śródlądowej, Kędzierzyn-Kożle.
NR. BUDOWY: 7
WYMIARY:
długość: 20,92 m; szerokość: 8,84 m, wysokość burt: 3,00 m; wysokość nierozbieralna :8,89 m; zanurzenie: 2,00 m.
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki wysokoprężne typu 09H12A; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 589 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min.
2 zespoły prądotwórcze o mocy 60 kVA o napięciu 400 V
INNE DANE
materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal
kadłub spawany o poprzecznym systemie wiązań.
pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób.
NUMERY REJESTRACYJNE: Sz-I-
PRZEBIEG SŁUŻBY:

1979: NOSOROŻEC S-05 - P.P. Żegluga Szczecińska w Szczecinie.
2008: - w eksploatacji.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
"NOSOROŻEC B-01"

TYP STATKU: pchacz typu Nosorożec
ROK BUDOWY i STOCZNIA: 1990; Tczewska Stocznia Rzeczna, Tczew.
NR. BUDOWY: 2x280/1
WYMIARY:
długość: 20,92 m; szerokość: 8,61 m, wysokość burt: 3,30 m; wysokość nierozbieralna :5,10 m; zanurzenie: 2,86 m.
SILNIKI GŁÓWNE
2 silniki wysokoprężne typu 54H12Aa; 6 cylindrowe; prod.: Zakłady Mechaniczne im. M. Nowotki w Warszawie o mocy 614 kW przy 1600 obr./min. obroty śruby 320/min.
2 zespoły prądotwórcze o mocy 60 kVA o napięciu 400 V
INNE DANE
materiał budowy: dno: stal, burty: stal; pokład: stal
kadłub spawany o mieszanym systemie wiązań.
pędnik: 2 śruby w dyszach Korta; prędkość: z barką 1000t na stojącej wodzie 10 km/h. załoga: 3 do 4 osób.
NUMERY REJESTRACYJNE: Bg-I-
PRZEBIEG SŁUŻBY:

1990: NOSOROŻEC B-01 - P.P. Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.
1995: NOSOROŻEC B-01 - Żegluga Bydgoska, Bydgoszcz.
200. : NOSOROŻEC B-01 - Trimar Shipping Ltd. Sp. z o.o., Gdynia.
2008: - w eksploatacji.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_017%7E0.jpg
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 11.10.2008, 15 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies