O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

ŚMIAŁY

Ostatnia aktualizacja 15 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 15 lat temu
NAZWA STATKU: "ŚMIAŁY"

POPRZEDNIE NAZWY: ex "BOLESŁAW ŚMIAŁY"; ex. "HLUBOKA"; ex "BEETHOVEN"; ex "GRESHAM"
TYP STATKU: HOLOWNIK PAROWY BOCZNOKOŁOWY
ROK BUDOWY: 1905
STOCZNIA: J. Thornycroft, Southampton. [Wlk. Brytania] NR. BUD.:

DANE TECHNICZNE:
1960 r. - RDW Tczew
długość całkowita: 34,00 m; długość m.p. : 32,35 m; szerokość: 3,40 m; szerokość całkowita: 7,20 m ; wysokość burt: 2,40 m; wysokość całkowita: 4,60 m; zanurzenie: 1,00 m.; nośność: t

SILNIKI GŁÓWNE:
1 maszyna parowa leżąca systemu Compoud; dwucylindrowa podwójnego rozprężania prod.: Scott, Greenock 1895 r. moc: 100 KM;
KOTŁY PAROWE:
1 kocioł parowy płomieniówkowy; prod.: Dampfkesselfabrik Hermann Schmidt, Küstrin; rok. prod. 1942; nr. ser.:4314; ciśnienie robocze: 8 atm.; pow. grzewcza: 36,4 m2
INNE DANE:
materiał budowy: dno: stal; burt: stal; pokład: stal
kadłub nitowany o poprzecznym systemie wiązań.
napęd: 2 boczne koła łopatkowe ; prędkość: 10 km/h.; załoga: 6 osób
PORT MACIERZYSTY:
Tczew
ARMATOR:
Okręgowy Zarząd Wodny w Tczewie.
NUMERY REJESTRACYJNE:
453 [RDW Płock od 1953r.]; 692 [RDW Tczew od 1958] Gd-I-24 [I.Ż.Śr. Gdańsk od 1965r.]

RYS HISTORYCZNY
Zbudowany jako holownik dla londyńskiej firmy London County Counal, pływał pod nazwą "GRESHAM". Od 1907 roku w City Steamboat & Co., London. Zatrudniany przeważnie na Tamizie. Trzy lata później sprzedany niemieckiej firmie Köln-Mülheimer Dampfschiffahrt, Köln. Nazwany "BEETHOVEN" pływał na Renie. W 1912 roku nie zmieniając nazwy trafił na Niemen do braci Emila i Fritza Bergerów z ówczesnego Memel. [dz. Kłajpeda]. Od 1919 roku prawdopodobnie jego portem macierzystym był Gdańsk, niestety armatora nie udało się ustalić, pływał regularnie na linii Danzig - Stettin. Właśnie w Szczecinie w 1922 roku sprzedany został do Czechosłowacji a mianowicie firmie Vltawsko - Lapska Doprava mająca swą siedzibę w Pradze nazwany "HLUBOKA". Od 1939 roku w Praska Paroplavni ©polecnost. W 1942 roku zarekwirowany przez niemiecki Wehrmacht, dwa lata póżniej przewieziony koleją do Krakowa gdzie używany był do holowania transportów na górnej Wiśle. W sierpniu 1944 roku zatopiony przez Niemców koło Puław. Wydobyty około 1946 roku został odbudowany przy okazji przebudowano go. Nazwany "BOLESŁAW ŚMIAŁY" wszedł do ruchu w 1949 roku w Państwowym Zarządzie Wodnym w Puławach. W 1950 roku zmieniono nazwę na "ŚMIAŁY". Ponieważ statek nie nadawał się na górną Wisłę w 1952 roku przekazano go do Rejonu Dróg Wodnych w Płocku gdzie pływał do 1957 roku. W międzyczasie w 1955 roku przeszedł kolejną przebudowę. Dnia 26 czerwca 1957 roku Minister Żeglugi zarządzeniem Nr 76 przydzielił holownik Rejonowi Dróg Wodnych w Bydgoszczy. Po dotarciu do portu macierzystego nastąpiła kolejna zmiana i holownik trafił do Rejonu Dróg Wodnych w Tczewie. Jego kapitanem został Robert Dąbrowski a od 1961 roku Zygfryd Wesołowski. W marcu 1964 roku po reorganizacji administracji wodnej armatorem zostaje Okręgowy Zarząd Wodny w Tczewie. W 1966 roku statek wycofano z eksploatacji. W 1968 roku Koszaliński Klub Morski Ligii Obrony Kraju „Tramp” rozpoczął starania o pozyskanie wycofanego holownika zakończone sukcesem. Przeholowany morzem z Przegaliny do Mielna nad jez. Jamno miał zostać przebudowany na klubo-kawiarnię żeglarską. Brak funduszy był przyczyną że zaniechano tego pomysłu. W 1971 roku "ŚMIAŁY" stał się własnością Państwowych Zakładów Graficznych, które posiadały ośrodek wypoczynkowy w Łazach również nad jez. Jamno. Przeholowany do Łaz został wystawiony na brzeg i przebudowany na camping. Pod koniec lat dziewięćdziesiątych opuszczony. Istnieje do dziś, obecnie stanowi własność prywatną.

Zdjęcia:w galerii/holowniki i barki holowane/HP. Śmiały



© OPRACOWAŁ: Waldemar Danielewicz Gdańsk 26 maja 2007.
przedruk za podaniem źródła.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 27.05.2007, 15 lat temu
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies