O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.

"Krakowiak" ??? typ HR -150

Ostatnia aktualizacja 16 lat temu
zamekzamekUżytkownik Użytkownik
Dodano 18 lat temu
Wiem że holowniki te budowano w stoczni w Krakowie. W galerii floty rzecznej nie ma zdjęć z tymi jednostkami. Zapraszam więc wszystkich do rozbudowy tego tematu i dodawania zdjęć.


Niech to zdjęcie zapoczątkuje ten wątek:

zegluga.szympanstudio.pl/albums/userpics/normal_Faryj.jpg
Pozdrawiam
Piotr Zamiecki
Edytowany przez zamek dnia 26.12.2006, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
Temat bardzo ciekawy ale dość obszerny, zbudowano je jako typ HR 150 nazywane są niesłusznie "Krakowiakami" ale jest to typ "Boleń". Projekt Biuro Konstrukcji Taboru Morskiego w Gdańsku. Dwie pierwsze jednostki pod nazwą "Ślązak" i "San" zbudowała Sandomierska Stocznia Rzeczna w Sandomierzu w 1950 roku jako holowniki jednośrubowe. W 1958 roku Krakowska Stocznia Rzeczna przebudowała "Ślązaka", który jeszcze po drodze "zaliczył" nazwę "Czyn Majowy" (ładnie co) na dwuśrubowca przy jednym silniku. Nazwano go "Makrela". To właśnie "Makrela" posłuzyła jako pierwowzór dla ulepszenia projektu i wybudowania holownika "Boleń". Jak znajdę czas to zrobie opis i wykaz u mnie jest tego 25 stron maszynopisu A4. To tak na poczatek, ale fotki mile widziane.
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 20.12.2006, 18 lat temu
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 18 lat temu
Tego typu holowniki są jeszcze eksploatowane na górnej Wiśle. Dokladnie cztery sztuki. W rejonie Krakowa i Sandomierza były inaczej określane, już w Puławach mówiono o nich "Krakowiaki". Oficjalnie były to holowniki motorowe typu HM-150, a u nas mówiono o nich potocznie "Żelazko" - ze względu na ogólny kształt ich kadłubów. Były to holowiki napędzane silnikiem Wola DM-150, o mocy 150 KM napędzajace dwie śruby w dyszy Corta poprzez przekladnię pasową rozdzielajaca napęd z silnika za pomocą dwóch zestawów pasów klinowych, po 10 szt każdy. Pasy o ile jeszcze pamiętam były o długości ok. 2250 mm. Wymiana tych pasów na nowe należala do najczarniejszej roboty mechaników na tych holownikach. W Żegludze Krakowskiej (państwowej) były eksploatowane jeszcze w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych. Zgodnie z wytycznymi Zjednoczenia Żeglugi Śródlądowej nosiły nazwy ryb: "Makrela", "Boleń", "Brzana", "Ukleja", "Lipień".
Prawodopodobnie tylko "Lipień" zakupiony przez KRUSZGEO Rzeszów jest jeszcze ekploatowany na zbiorniku w Radymnie. Pozostałe zostały pocięte na złom pod koniec lat osiemdziesiątych.
Holowniki takie były również eksploatowane w Okregowych Zarządach Wodnych przekształconych później w Przedsiebiorstwa Budownictwa Wodnego. W Krakowie pływał "Janosik" i "Czorsztyn",a "Wołodyjowski" i "Zbyszko" w Sanodomierzu. Każde PBW miało swój system oznaczania i nazywania swoich jednostek.

PS
admnistratora proszę o dolączenie do tekstu fotografii opisanych holowników.

zegluga.szympanstudio.pl/albums/holowniki/hr150/normal_100_0003.JPG

zegluga.szympanstudio.pl/albums/holowniki/hr150/normal_100_0095.JPG

zegluga.szympanstudio.pl/albums/holowniki/hr150/normal_101_0196.JPG

zegluga.szympanstudio.pl/albums/holowniki/hr150/normal_102_0206.JPG

Ależ proszę bardzo ;)
Teos
Edytowany przez Teos dnia 28.12.2006, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
.Mk 74 napisał - W Żegludze Krakowskiej (państwowej) były eksploatowane jeszcze w pierwszej połowie lat osiemdziesiątych. Zgodnie z wytycznymi Zjednoczenia Żeglugi Śródlądowej nosiły nazwy ryb: "Makrela", "Boleń", "Brzana", "Ukleja", "Lipień".
Moje informacje mówią jeszcze o "Minogu" i "Sumie" to znaczy w historii ŻKrakowskiej
Waldemar Danielewicz
Edytowany przez Valdemaras dnia 25.12.2006, 18 lat temu
zamekzamekUżytkownik Użytkownik
Dodano 18 lat temu
W galerii dodałem kilka zdjęć tych maszyn. Niektóre już przerobione.
Co do zdjęć w galerii to może warto ustalić nazwę kontenera bo już niewiem czy to są HM czy HR 150 ??? ;)
Pozdrawiam
Piotr Zamiecki
zamekzamekUżytkownik Użytkownik
Dodano 18 lat temu
... Acha i jeszcze jedno!
W PBW Ostrołęce był kiedyś holownik tego typu i nazywał się " Wernyhora", teraz nie jestem w stanie stwierdzić czy nadal jest w eksploatacji.
Pozdrawiam
Piotr Zamiecki
Edytowany przez zamek dnia 26.12.2006, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
Oznaczenie jest HR 150 nie HM 150. I jeszcze jedno w Ostrołęce nigdy nie było PBW. "Wernychora" należał do PBW Giżycko teraz Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Warszawie Gospodarstwo Pomocnicze w Giżycku. Widziałem go w tym roku w Giżycku jest fotka, którą zamieszcze.
Waldemar Danielewicz
zamekzamekUżytkownik Użytkownik
Dodano 18 lat temu
Pytanie o HR czy HM pojawiło się bo opisie nazwałeś je HM-150 (patrz odp. z Dodane dnia 25.12.2006) A co do tego PBW w Ostrołęce, to może było kiedyś dawno temu gospodarstwo pomocnicze. Teraz podlega pod RZGW. Nazwałem je odruchowo, bo tak zawsze o nim mówiliśmy. Wernyhora zawsze tam cumowała i pracowała głównie na Narwi. Pływam po tej rzece praktycznie co roku i faktycznie ostatnie lata już jej (Wernyhor-y) tam nie widziałem.
Pozdrawiam
Piotr Zamiecki
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 18 lat temu
Pominąlem (trochę czsu juz mineło) dwa holowniki HM-150 "Sum" i "Minog" ekspolatowane w Żegludze Krakowskiej.
Upieram się o oznakowaniu tych holowników symbolem HM-150, takie bylo używane w Krakowie na Stoczni i w Żegludze.
Edytowany przez x38 dnia 26.12.2006, 18 lat temu
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
Jest to błędne oznaczenie mam dokumentację tego holownika i jest wyrażnie HR 150 nie HM 150 to inne holowniki dla żeglugi przybrzeżnej.
Waldemar Danielewicz
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
Postaram się wkrótce zrobić fotkę tablicy znamionowej stoczniowej holownika "Kleń".
Waldemar Danielewicz
TeosTeosAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
Rysunek nadełsany przez Waldka:
zegluga.szympanstudio.pl/rysunki/HR-150.gif
a tutaj to samo ale większe:
http://zegluga.szympanstudio.pl/HR-15...R-150b.gif

A te dwa to też chyba ten typ ?
zegluga.szympanstudio.pl/albums/porty/warszawa/normal_7_port_zeranski.jpg

zegluga.szympanstudio.pl/albums/porty/warszawa/normal_2_port_czerniakowski.jpg

Ciekawe kto jest włascicielem tych wraków ?
Edytowany przez Apis dnia 11.01.2019, 6 lat temu
ApisApisSuper administrator Super administrator
Dodano 18 lat temu
Wygladają tak jak chciałaby chyba "Warszawka" widzieć cały problem z żeglugą na rzekach ....

A swoją drogą zapewne nie chciano nikomu sprzedać tych fajnych holowniczków nadających się do przeróbki na całkiem miły stateczek do rodzinnej włóczęgi po Wielkopolskiej Pętli.... albo Mazurach tam gdzie wolno hałasować....
Andrzej 'Apis' Podgórski
---
Jeśli wydaje ci się, że wiesz wszystko - masz rację: wydaje ci się...
Edytowany przez Apis dnia 28.12.2006, 18 lat temu
G
Nowicjusz Nowicjusz
Dodano 18 lat temu
Spawdziłem.
Jednak HR-150.

Pozdrawiam i życzę wszelakiej pomyślności w Nowym Roku!!!!
mk74

PS.
Przykre te fotki z zatopionymi statkami....
Edytowany przez x38 dnia 31.12.2006, 18 lat temu
norbinorbiUżytkownik Użytkownik
Dodano 18 lat temu
WIEM, ŻE KADŁÓB PCHACZA POD NAZWĄ "TUŃCZYK" POSIADAŁ ZESPÓŁ SZKÓŁ ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W NAKLE NAD NOTECIĄ, STAŁ WYCIĄGNIĘTY NA LĄD NA TERENIE ICH PRZYSTANI, NIEWIEM CZY JESZCZE TAM STOI. ALE TO TYLKO PUSTA SKORUPA, MIELI GO PRZEROBIĆ NA STATEK SZKOLNY, ALE IM NIEWYSZŁO. A TERAZ MAJĄ "WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA".
Z POWAŻANIEM NORBERT WEGNER - norbi
tel. : +48600675205
gg : 33251026
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
Mylisz się "TUŃCZYK" to nie był pchacz lecz holownik typu HR 150 tu właśnie omawiany.
Waldemar Danielewicz
Z
zibiNowicjusz Nowicjusz
Dodano 18 lat temu
Trzy rego typu holowniki jeszcze w roku 2000 pracowały na Odrze w PBH "Odra-2" Wrocław Oddział Głogów przy remontach ostróg. Były to "Jagiełło", "Szczupak" i "Kmicic". Po likwidacji PBH przeszły w ręce prywatne i ok. 2003 r. popłynęły w kierunku Ślaska. Czy ktoś wie jaki jest ich obecny los?
zibi
ValdemarasValdemarasAdministrator Administrator
Dodano 18 lat temu
Jeszcze trochę i holowniki te będą opisane to znaczy wszystkie HR 150. Tylko ten brak czasu.
Waldemar Danielewicz
norbinorbiUżytkownik Użytkownik
Dodano 18 lat temu
Tak, "TUŃCZYK" to HR 150 i kiedyś Z.S.Ż.Ś. w Nakle nad Notecią chciało zrobić z niego statek szkolny, a potem dorwali "WŁADYSŁAWA ŁOKIETKA" (HM 300, czyli "BOMBOWCA") i z niego zrobili statek szkolny, a "TUŃCZYK" został na
"l(o/ą)dzie" i niszczeje.
Z POWAŻANIEM NORBERT WEGNER - norbi
tel. : +48600675205
gg : 33251026
S
SzaflikPoczątkujący użytkownik Początkujący użytkownik
Dodano 18 lat temu
Rok temu już nie było po nim śladu...Podczas praktyk,na przerwach zawsze unosiły sie zza niego kłeby dymu ;)
możesz przeglądać wszystkie wątki dyskusji na tym forum.
możesz rozpocząć nowy wątek dyskusji na tym forum.
nie możesz odpowiadać na posty w tym wątku dyskusji.
nie możesz rozpocząć ankietę na tym forum.
nie możesz dodawać załączniki w tym forum.
nie możesz pobierać załączniki na tym forum.
Moderator: Administrator
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies