Pani Dorota Lost-Siemińska z Ministerstwa Infrastruktury prezentowała szczegółowe działania dotyczące żeglugi morskiej i śródlądowej w kontekście omawianego dokumentu "Projekt Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)".
Nasze środowisko reprezentował Dariusz Karkos (Stowarzyszenie "Teraz Odra"), Jerzy Hopfer (ZPAŚ, Rada ds promocji żeglugi śródlądowej) oraz Jan Pyś (UŻŚ Wrocław). W części otwartej wypowiadało się 10 osób. Większość pytań/sugestii dotyczyło żeglugi śródlądowej. Najważniejsze z nich to brak spójności różnych publikowanych strategii, w szczególności rozbieżności w sprawie kanału Odra-Łaba-Dunaj, nierozwijanie sieci polskich dróg wodnych, tym samym utrzymywanie np. ślepego odcinka drogi IV klasy na Wiśle bez połączenia z innymi drogami wodnymi o podobnych parametrach, co wiąże się z wysokimi kosztami utrzymania, bez możliwości wykorzystania gwarantowanych parametrów, brak odniesień do żeglugi w kontekście transportu intermodalnego i ekologicznego. Notatka z konsultacji społecznych nt. Strategii Rozwoju Transportu do 2020
Szczecin 24.05 2011r. - transport wodny
Z ramienia Ministerstwa Infrastruktury prowadzącymi spotkanie byli:
- p. Dorota Lost-Siemińska
- p. Marcin Zydorowicz
- p. Maciej Jankowski
- p. Olgierd Geblewicz
- p. Tomasz Podgajniak
- p. Anna Midera
Nasze środowisko reprezentował Dariusz Karkos (Stowarzyszenie "Teraz Odra"), Jerzy Hopfer (ZPAŚ, Rada ds promocji żeglugi śródlądowej) oraz Jan Pyś (UŻŚ Wrocław). Spotkanie przebiegało wg. agendy zamieszczonej na stronach MI -
http://www.mi.gov.pl/2-48240d5d22fc1-1793988-p_1.htm- Prezentacja dokumentów poddanych konsultacjom społecznych
- Projekt Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku (z perspektywą do 2030 roku)
- Ministerstwo Infrastruktury,
- Wyzwania wybranych gałęzi transportu w kontekście projektu Strategii Rozwoju Transportu do 2020 roku
- Ministerstwo Infrastruktury,
- Projekt Prognozy oddziaływania na środowisko Strategii Rozwoju Transportu – Konsultant,
- Debata publiczna z udziałem uczestników konferencji,
- Podsumowanie i zakończenie konferencji.
(Omawiane prezentacje dostępne są on-line)
Pani Dorota Lost-Siemińska prezentowała szczegółowe działania dotyczące żeglugi morskiej i śródlądowej w kontekście omawianego dokumentu (prezentacja dostępna on-line). Najważniejsze sygnalizowane zadania to:
- poprawa dostępności portów morskich i śródlądowych,
- poprawa konkurencyjności transportu morskiego do 2015r. i wzrost udziału w rozwoju gospodarczym kraju, poprzez poprawienie dostępności portów i armatorów,
- utrzymanie dróg wodnych śródlądowych na obecnym poziomie,
- rozwój turystki wodnej,
- rozwój infrastruktury na zapleczach portów morskich,
- po zakończeniu Programu dla Odry 2006 (rok 2020), rozpoczęcie zagospodarowania Wisły,
- kontynuacja opracowania Ecorysu - wykonano już analizę i ocenę funkcjonalności oraz inwentaryzację; pozostał do zrealizowania program przywrócenia parametrów eksploatacyjnych i analiza możliwości rozwoju,
- zwiększenie konkurencyjności transportu morskiego i śródlądowego poprzez:
- wprowadzenie ułatwień dla prowadzenia działalności gospodarczej (ułatwienia podatkowe, administracyjne),
- rozwój infrastruktury (źródła finansowania: budżetowe, prywatne, fundusze unijne,
- Program dla Odry 2006, NFOŚiGW, kredyty instytucji międzynarodowych).
- omówiono też ważniejsze inwestycje w portach morskich (Szczecin, Gdańsk, Gdynia).
W części otwartej wypowiadało się 10 osób. Większość pytań/sugestii dotyczyło żeglugi śródlądowej. Najważniejsze z nich to:
- brak spójności różnych publikowanych strategii, w szczególności rozbieżności w sprawie kanału Odra-Łaba-Dunaj (zgłaszający p. Wojciech Bosak, dyrektor RZGW Kraków),
- nierozwijanie sieci polskich dróg wodnych, tym samym utrzymywanie np. ślepego odcinka drogi IV klasy na Wiśle bez połączenia z innymi drogami wodnymi o podobnych parametrach, co wiąże się z wysokimi kosztami utrzymania, bez możliwości wykorzystania gwarantowanych parametrów (zgłaszający p. Wojciech Bosak, dyrektor RZGW Kraków),
- wskazane w opracowaniu źródła finansowania są niewystarczające nawet na bieżące utrzymanie dróg wodnych, a podawane są w kontekście inwestycji (zgłaszający p. Krzysztof Woś, dyrektor UŻŚ Szczecin),
- brak odniesień do żeglugi w kontekście transportu intermodalnego i ekologicznego (uwaga zgłaszana przez kilka osób),
- niespójność z innymi obowiązującymi strategiami, porozumieniami i dokumentami europejskimi (m.in. Biała Księga, korytarze TEN-T, AGN) (uwaga zgłaszana przez kilka osób),
- brak rozpatrywania żeglugi śródlądowej i morskiej, jako jednego systemu (zgłaszający p. Jerzy Hopfer, ZPAŚ i Rada Promocji Żeglugi),
- nierównomierny stopień szczegółowości rozpatrywania różnych gałęzi transportu (uwga zgłaszana przez kilka osób),
- brak odniesienia do problemu edukacji kadr żeglugi śródłądowej (zgłaszający p. Jan Pyś, Dykretor UŻŚ Wrocław),
- brak wskazania źródeł finansowania działań do roku 2020 (z perspektywą do 2030), po wygaśnięciu programu dla Odry 2006 (2016) i POIŚ (2013) (zgłaszający p. Jan Pyś, dyrektor UŻŚ Wrocław),
- niedookreślony sposób przekazania w zarząd dróg wodnych innym podmiotom (zgłaszająca p. Joanna Przybyszewska, Pełnomocnik Marszałka Woj. Dolnośląskiego ds. rzeki Odry ),
- nieprecyzyjne mapy, dane statystyczne oraz niewymierne wskaźniki realizacji celów )uwaga zgłaszana przez kilka osób).
Poproszono o przekazanie powyższych i pozostałych uwag na piśmie (formularz dostępny on-line) oraz odpowiedziano na niektóre z nich:
- Dokument powstawał w marcu, kiedy nieznane najnowsze wersje niektórych dokumentów czy strategii (odp. p. Midera),
- strategia jest ściśle powiązana z innymi krajowymi dokumentami podobnej rangi (odp. p. Lost-Siemińska),
- finansowanie jest tematem otwartym i należy do MF (odp. p. Midera),
- o inwestycjach nie zapomniano, ale brak jest na nie funduszy (odp. p. Lost-Siemieńska),
- na budowę Kanału Śląskiego w omawianej perspektywie nie będzie funduszy (odp. p. Podgajniak),
- żegluga najprawdopodobniej utrzyma obecny stan, nie będzie się rozwijała ze względu na działania ekologów (odp. p. Podgajniak),
- Podsumowanie stanowiło stwierdzenie, że brak zintegrowanej gospodarki wodnej jest główną barierą w rozwoju żeglugi (p. Podgajniak).
Nie odniesiono się do następujących zagadnień:
- brak spójności strategii ze stanowiskiem Polski w sprawie kanału Odra-Łaba-Dunaj,
- niepodnoszenie klasy sieci polskich dróg wodnych
- jest to nieracjonalne i przeczy zasadom zrównoważonego rozwoju
- wskazane w opracowaniu źródła finansowania inwestycji żeglugowych są niewystarczające nawet na bieżące utrzymanie dróg wodnych, a podawane są w kontekście inwestycji,
- ponadto brak wskazania źródeł finansowania działań do roku 2020 (z perspektywą do 2030), po wygaśnięciu programu dla Odry 2006 (2016) i POIŚ (2013),
- brak odniesień do żeglugi śródlądowej w kontekście transportu intermodalnego i ekologicznego,
- niespójność z innymi obowiązującymi strategiami, porozumieniami i dokumentami europejskimi, (m.in. nie uwzględniono zapisów Białej Księgi, korytarze TEN-T podawane są nieprecyzyjnie, porozumienie AGN podawane jest jako obowiązujące, a Polska do niego nie przystąpiła),
- brak rozpatrywania żeglugi śródlądowej jako przedłużenia żeglugi morskiej,
- nierównomierny stopień szczegółowości rozpatrywania różnych gałęzi transportu, a nawet całkowite pominięcie żeglugi śródlądowej
- brak odniesienia do problemu edukacji kadr żeglugi śródlądowej,
- niedookreślony sposób i zasady przekazania w zarząd dróg wodnych innym podmiotom.
Od redakcji:
TE konsultacje społeczne to jawna kpina! W roli prowadzącego dyskurs ze środowiskami zainteresowanymi "Strategią" MI ustawiło człowieka z zewnątrz (rzekomo eksperta - nie wiemy od czego bo od negocjacji na pewno nie), który - pomijając epitety jakimi "obdarzył" nasze środowisko - zerwał rozmowy uznając, że albo będzie tak jak chce MI - albo możemy zapomnieć o żegludze raz na zawsze.
Podaję nazwisko "eksperta": Tomasz Podgajniak - wikipedia . Zapamiętajmy je dobrze. Fakt, że całkowicie zlekceważył przedstawicieli ZPAŚ, Rady ds Promocji żeglugi śródlądowej, Stowarzyszenia "Teraz Odra" być może nie dziwi, ale ostentacyjne lekceważenie reszty delegacji MI, RZGW, przedstawicieli Urzędów Marszałkowskich i innych instytucji państwowych to już skandal. Żądamy wyjaśnień od Ministerstwa Infrastruktury w sprawie zerwania konsultacji i wyjaśnienia roli jaką pan Podgajniak pełni w Ministerstwie Infrastruktury.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies
Oferty pracy
bosman poszukiwany na fracht 100euro dniowka
Subkategoria: Za granicą
Autor: gość
Szukam bosmana/sternika na barkę 80m. Wszelkie informację po...
Subkategoria: Za granicą
Autor: gość
Zatrudnimy marynarza (matros, decksman na Ren)
Subkategoria: Za granicą
Autor: gość
Zobacz też: Szukam pracy
oraz: Kupię/sprzedam/usługi
Nasz sondaż