O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Kontenerowców ciąg dalszy

21.12.2008
Kontenerowców ciąg dalszy
Jako że w ostatnim czasie dość często poruszany jest na naszych łamach temat kontenerów i statków do ich przewozu, chciałbym znowu pokazać kilka z nich.

Są to jak zwykle jednostki z silnikami MTU, w której to firmie od lat zarabiam na "chleb z bajlagą".

Chciałbym tylko dodać, że opisane niżej jednostki są stosunkowo nowe, ale w międzyczasie mogły zmienić właścicieli lub nazwy, jak to nierzadko bywa.

Fot.1 Zestaw pchany "Empire"

Zacznijmy od "Empire", która wraz z barką do pchania tworzy zestaw o długości 184 metrów. Był to swojego czasu najdłuższy i największy zestaw kombi w Europie. Może zabierać 500 kontenerów w pięciu warstwach, a jego nośność wynosi ponad 7000 ton. "Empire" została zbudowana w holenderskiej stoczni Breko-Werft w Papendrechcie, a eksploatowana jest przez armatora VOF Werkmann na linii Rotterdam/Antwerpia-Duisburg.

Fot.2 (obok) - system sterowania siłownią na "Empire" typu MTU MCS-5/2, z atrakcyjnymi, kolorowymi monitorami.

Jej napęd stanowią dwa dwunastocylindrowe silniki MTU typu 12V4000M60 o łącznej mocy 2650 KW (3600 KM). Na dziobie posiada ster strumieniowy napędzany przez silnik MTU 8V2000 o mocy 400 KW. Barka do pchania wyposażona jest również w ster strumieniowy (12V2000, 600 KW). Co ciekawe, barka posiada również mały system napędowy z silnikiem 8V2000, tzw. Z-Antrieb, który pozwala jej na ograniczone poruszanie się po porcie o własnych siłach.

Fot.3 Fragment siłowni "Empire" z silnikiem MTU. Rzeczywiście, jak ktoś już wcześniej zauważył, silnik typoszeregu 4000 wygląda jak żywcem przeflancowany z gigantycznego Harleya.

Nieco młodsza, siostrzana jednostka "Empire" o nazwie "Catherina" opisana i zilustrowana jest na stronie: wikipedia.de - warto kliknąć.

Fot.4 "Alexandra" od rufy...

Drugim, znacznie większym kontenerowcem, jest elegancka "Alexandra". Ma 135 metrów długości, 3500 ton nośności i została zbudowana w stoczni Maschinenfabriek Vink w Holandii.

Fot.5 ...i od dziobu

Eksploatowana jest przez armatora VOF Durinck. Do jej napędu służą dwa silniki MTU typu 16V4000M60R o łącznej mocy 2800 KW (3800 KM), a ster strumieniowy na dziobie poruszany jest przez silnik 12V4000M60 o mocy 1320 KW (!).

Innym wielkim statkiem do przewozu kontenerów jest "Initia". Podobnie jak "Alexandra" ma 135 metrów długości i 3500 ton nośności. Zbudowana została w stoczni Ve Ka Werkendam w Holandii dla Fam. Neyenhuizen. Jako napęd otrzymała dwa silniki MTU typu 8V4000M60 o łącznej mocy 1760 KW (2400 KM). Na zdjeciu pokazana jest w roli masowca, w ktorą dość często przedzieżgają się typowe kontenerowce.

Fot.6 "Initia". Tutaj w harakterze masowca

Czwartym i ostatnim pięknym (a jakże, sama nazwa juz mówi) kontenerowcem jest "Venus". Powstał on w holenderskiej stoczni HDM dla armatora VOF C.J.K. Valk. Ma 100 metrów długości i nośność 2000 ton. Wyposażony jest w dwa silniki MTU 12V2000M60, które przy 1800obr/min osiągają 600 KW (łącznie 1200 KW, 1630 KM).

Fot.7 I na koniec "Venus"

Chciałbym tylko dodać, że opisane wyżej jednostki są stosunkowo nowe, ale w międzyczasie mogły zmienić właścicieli lub nazwy, jak to nierzadko bywa.
Mirek Rajski

Udostępnij:

Apis 21.12.2008 17,165 3 komentarzy 4.67 z 3 ocena

3 komentarzy


  • M
    Misiek Vb71
    Jednostki piękne, co się zowie. Ale jeden mankament jest aż zanadto widoczny na nich wszystkich. NIE MA WINDY DO STERÓWKI. Grin
    Serdecznie pozdrawiam
    Kazik
    - 22.12.2008 10:41
    • x5
      x5
      Kazik!Wyobraź sobie, że na kilku 135 m holenderskich jednostkach jest za to WC w sterówce.Kapitan po prostu nie schodzi z mostku, a jak już schodzi to jako ostatni...
      Gratulacje dla Mirka za perfekcyjny ( jak zawsze ) News.
      Oj ten silnik Harleya z MTU przyprawia mnie o zawrót głowy.
      Pozdrawiam przedświątecznie ze szlaku
      Józek
      - 22.12.2008 11:14
      • G
        grabowski
        Szanowni panowie to dopiero jednostki a nie takie jakimi dysponujemy w naszym Kraju .:p:p:p
        - 24.12.2008 12:33

        Dodaj lub popraw komentarz

        Zaloguj się, aby napisać komentarz.
        Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
        Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
        Niesamowite! (2)66.7 %
        Bardzo dobre (1)33.3 %
        Dobre (0)0 %
        Średnie (0)0 %
        Słabe (0)0 %
        Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
        Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

          Nasz sondaż

        Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?