O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Do Płocka z Gdyni przypłyną Wisłą zbiorniki dla projektu „Nowa Chemia”

01.04.2025
Do Płocka z Gdyni przypłyną Wisłą zbiorniki dla projektu „Nowa Chemia”
Do Płocka z Gdyni przypłyną Wisłą załadowane na barki dwa potężne stalowe zbiorniki przeznaczone na propylen w ramach projektu „Nowa Chemia”, który Orlen realizuje w zakładzie głównym. Ładunek pojawi się na miejscu w ciągu półtora, dwóch tygodni - przewiduje koncern.

Informując w poniedziałek o planowanym transporcie, ORLEN wyjaśnił, że dwa zbiorniki ciśnieniowe, każdy o wadze 433 tony, 80 metrów długości i 6 metrów średnicy, powstały w Ferrum w Gdyni; po przybyciu do zakładu koncernu w Płocku zostaną zamontowane na instalacji Ekspedycji Olefin projektu „Nowa Chemia”.

Po załadunku w gdyńskim porcie na barki rzeczne zbiorniki czeka 400-kilometrowa podróż Wisłą, a następnie z płockiego nabrzeża transport kołowy podwoziem samojezdnym na plac budowy.

- W zależności od żeglowności Wisły oraz warunków pogodowych przewidywany czas przybycia ładunku do Płocka wyniesie od półtora do dwóch tygodni - zaznaczył koncern.

Dodał, iż transport drogowy będzie odbywał się w godzinach nocnych przy niskim natężeniu ruchu drogowego na terenie miasta.

ORLEN przypomniał, że „Nowa Chemia” to projekt, w ramach którego powstanie nowoczesna instalacja do produkcji monomerów oraz zwiększone zostaną możliwości sprzedażowe koncernu w obszarze tlenku etylenu i glikoli, styrenu oraz frakcji butadienowej C4.

Projekt „Nowa Chemia” Orlen ogłosił w grudniu 2024 r. wraz z decyzją o wstrzymaniu w dotychczasowym zakresie budowy w swym zakładzie głównym w Płocku kompleksu Olefiny III ze względu na konieczność racjonalizacji niezbędnych do poniesienia nakładów. Koncern argumentował, że rzetelna weryfikacja kosztów i warunków budowy kompleksu Olefiny III, dokonana po raz pierwszy od momentu rozpoczęcia projektu, wykazała, że inwestycja nie dawała szansy na zwrot.

Orlen wyjaśniał, że decyzja o zatrzymaniu budowy kompleksu Olefiny III w pierwotnie opracowanym zakresie, ustalonym przez poprzedni zarząd, uchroni koncern przed stratą ok. 15 mld zł. zapowiedział, że środki te „przeznaczone zostaną na projekty trwale zwiększające konkurencyjność spółki oraz polskiej gospodarki”.

Grupa ORLEN to multienergetyczny koncern, który posiada rafinerie w Polsce, Czechach i na Litwie oraz sieć stacji paliw, w tym także w Niemczech, na Słowacji, Węgrzech i w Austrii. Rozwija również segment wydobywczy ropy i gazu, segment petrochemiczny, a także energetyczny, w tym z odnawialnych źródeł energii. Planuje rozwój energetyki jądrowej opartej o małe, modułowe reaktory SMR.

Z początkiem tego roku ORLEN ogłosił swoją nową strategię na kolejne 10 lat. Według dokumentu w latach 2025-2035 skumulowany zysk operacyjny EBITDA LIFO ma wynieść tam 500-550 mld zł, natomiast skumulowane nakłady inwestycyjne z uwzględnieniem inwestycji kapitałowych od 350 do 380 mld zł.


Udostępnij:

Apis 01.04.2025 659 0 komentarzy 0 z 0 ocena

0 komentarzy


  • Żadne komentarze nie zostały dodane.


Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (0)0 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

  Nasz sondaż

Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?