O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Kanał Men-Dunaj: kamień węgielny pod budowę nowej śluzy Kriegenbrunn

02.08.2024
Kanał Men-Dunaj: kamień węgielny pod budowę nowej śluzy Kriegenbrunn
Wbrew rozpowszechnianej w Polsce przez przedstawicieli rządu (np. przez Urszulę Zielińską z ministerstwa klimatu i środowiska) "teorii" o odchodzeniu od żeglugi śródlądowej jako nieopłacalnej formy transportu - w Niemczech pod koniec lipca (26 lipca 2024 r.) przedstawiciele rządu federalnego i regionu uroczystym wmurowaniem kamienia węgielnego ogłosili rozpoczęcie budowy nowej śluzy Kriegenbrunn. Planowane koszty projektu wynoszą 550 milionów euro, a czas budowy ma wynieść około ośmiu lat.

Istniejąca śluza Kriegenbrunn została zaprojektowana i zbudowana w ramach budowy Kanału Men-Dunaj w latach 1966-1970.

Mniejsze zużycie wody i mniej pracochłonne prace konserwacyjne

Nowa śluza będzie realizowana jako śluza jednokomorowa o litej konstrukcji z wykorzystaniem najnowszych technologii bez przerywania ruchu żeglugowego. Podobnie jak istniejąca śluza, budowana jest jako tzw. komora ekonomiczna, z trzema basenami rozmieszczonymi z boku, tak aby przy pokonywaniu przez statki poszczególnych poziomów zużywać jak najmniej wody. Według Federalnej Administracji Dróg Wodnych i Żeglugi zużycie wody można zmniejszyć nawet o 60 procent.

Dzięki bezszwowej konstrukcji i solidnym ściankom komory nowa śluza bezpiecznie i długo wytrzyma nawet największe obciążenia. Kolejną zaletą jest to, że będzie mniej wymagająca w utrzymaniu, co będzie miało wpływ na zmniejszenie kosztów.

Niemal równolegle z nową budową śluzy Kriegenbrunn budowana jest także identyczna śluza Erlangen. Prowadzi to do synergii w planowaniu i działaniu.

Dane techniczne nowej konstrukcji śluzy Kriegenbrunn

Całkowita długość konstrukcji śluzy: 329 metrów
Wysokość od górnej krawędzi planu do podstawy fundamentu: 31,1 m
Długość użytkowa komory: 190,0 metrów
Szerokość użytkowa komory: 12,5 metra
Wysokość podnoszenia: 18,3 metra
Trzy baseny oszczędnościowe: długość x szerokość 178,7 x (3 x 17,30) metrów
Czas budowy: około ośmiu lat
Wartość kontraktu: ok . 550 mln euro

Kanał Men-Dunaj z 16 śluzami łączy 15 krajów europejskich i dlatego stanowi ważny wewnątrzeuropejski szlak handlowy.




tłum. A. Podgórski

Udostępnij:

Apis 02.08.2024 1,134 0 komentarzy 0 z 0 ocena

0 komentarzy


  • Żadne komentarze nie zostały dodane.


Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (0)0 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

  Nasz sondaż

Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?