Wbrew rozpowszechnianej w Polsce przez przedstawicieli rządu (np. przez Urszulę Zielińską z ministerstwa klimatu i środowiska) "teorii" o odchodzeniu od żeglugi śródlądowej jako nieopłacalnej formy transportu - w Niemczech pod koniec lipca (26 lipca 2024 r.) przedstawiciele rządu federalnego i regionu uroczystym wmurowaniem kamienia węgielnego ogłosili rozpoczęcie budowy nowej śluzy Kriegenbrunn. Planowane koszty projektu wynoszą 550 milionów euro, a czas budowy ma wynieść około ośmiu lat. Istniejąca śluza Kriegenbrunn została zaprojektowana i zbudowana w ramach budowy Kanału Men-Dunaj w latach 1966-1970.
Mniejsze zużycie wody i mniej pracochłonne prace konserwacyjne
Nowa śluza będzie realizowana jako śluza jednokomorowa o litej konstrukcji z wykorzystaniem najnowszych technologii bez przerywania ruchu żeglugowego. Podobnie jak istniejąca śluza, budowana jest jako tzw. komora ekonomiczna, z trzema basenami rozmieszczonymi z boku, tak aby przy pokonywaniu przez statki poszczególnych poziomów zużywać jak najmniej wody. Według Federalnej Administracji Dróg Wodnych i Żeglugi zużycie wody można zmniejszyć nawet o 60 procent.
Dzięki bezszwowej konstrukcji i solidnym ściankom komory nowa śluza bezpiecznie i długo wytrzyma nawet największe obciążenia. Kolejną zaletą jest to, że będzie mniej wymagająca w utrzymaniu, co będzie miało wpływ na zmniejszenie kosztów.
Niemal równolegle z nową budową śluzy Kriegenbrunn budowana jest także identyczna śluza Erlangen. Prowadzi to do synergii w planowaniu i działaniu.
Dane techniczne nowej konstrukcji śluzy Kriegenbrunn
Całkowita długość konstrukcji śluzy: 329 metrów
Wysokość od górnej krawędzi planu do podstawy fundamentu: 31,1 m
Długość użytkowa komory: 190,0 metrów
Szerokość użytkowa komory: 12,5 metra
Wysokość podnoszenia: 18,3 metra
Trzy baseny oszczędnościowe: długość x szerokość 178,7 x (3 x 17,30) metrów
Czas budowy: około ośmiu lat
Wartość kontraktu: ok . 550 mln euro
Kanał Men-Dunaj z 16 śluzami łączy 15 krajów europejskich i dlatego stanowi ważny wewnątrzeuropejski szlak handlowy.
tłum. A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.