O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Przeładunek kontenerów w porcie w Rotterdamie ponownie rośnie

20.04.2024
Przeładunek kontenerów w porcie w Rotterdamie ponownie rośnie
W pierwszym kwartale 2024 roku wzrosła przeładunek kontenerów w porcie w Rotterdamie. Natomiast łączny przeładunek towarów w porcie w Rotterdamie spadł w pierwszym kwartale 2024 r. o 1,4 proc. w porównaniu z tym samym okresem ubiegłego roku. W pierwszych trzech miesiącach tego roku łączny przerób wyniósł 110,1 mln ton wobec 111,7 mln ton w pierwszym kwartale 2023 roku.

Spadek przeładunków (globalnie) wynika przede wszystkim ze spadku przeładunku węgla, ropy naftowej i produktów naftowych. Wzrósł natomiast przeładunek rudy i złomu żelaza oraz LNG (skroplony gaz ziemny). a kontenerów o 3,3 proc.

Sucha masa

Przeładunek suchego ładunku masowego spadł o 4,5% w porównaniu do pierwszych trzech miesięcy 2023 roku. Główną tego przyczyną jest gwałtowny spadek przeładunku węgla. W związku z niższym zapotrzebowaniem na węgiel energetyczny do produkcji energii w elektrowniach węglowych przeładowano o dwa miliony ton węgla mniej niż w roku poprzednim. Wraz ze wzrostem niemieckiej produkcji stali wzrósł także przeładunek rudy żelaza.

Gwałtowny wzrost o 93,7% w pozostałym segmencie ładunków masowych suchych zniekształca fakt, że w I kwartale 2023 roku nastąpiła korekta. To samo dotyczy spadku o 23,9% w segmencie Agrobulk. Bez korekty przeładunek w segmencie agrobulk wykazuje spadek o 10,9%. Pozostała masa sucha odnotowała spadek o 16,8%. Do pozostałych suchych towarów masowych zaliczają się surowce wykorzystywane w sektorach energochłonnych. Produkcja w tych sektorach jest nadal niska, ponieważ koszty energii stanowią dużą część kosztów produkcji.

Płynny ładunek masowy

Przeładunek płynnych ładunków masowych spadł o 3,1% do 52,6 mln ton. Spadek o 1,6 mln ton wynika z mniejszego przeładunku ropy naftowej, produktów naftowych oraz innych płynnych ładunków masowych. Marże rafineryjne w Europie Północno-Zachodniej są dobre, co skutkuje dobrym wykorzystaniem rafinerii i podażą ropy naftowej niemal na poziomie z roku 2023. Popyt na produkty naftowe w tym kwartale był jednak niższy niż w pierwszym kwartale 2023 r., kiedy to znaczną część importowano w celu zastąpienia rosyjskich produktów naftowych.

Przeładunek LNG jako źródła gazu ziemnego wzrósł ponownie o 3,6% do 9,1 mln ton. W drugim segmencie produktów masowych w postaci płynnej odnotowano spadki we wszystkich segmentach, od chemikaliów, przez energię odnawialną, po produkty roślinne i zwierzęce. Przemysł wytwórczy w Europie w dalszym ciągu boryka się z trudnościami związanymi z wysokimi cenami energii i brakiem popytu.

Kontenery i drobnica

W segmencie kontenerowym po raz pierwszy od trzech lat zanotowano nieznaczny wzrost przeładunków. Przeładunek kontenerów w tonach wzrósł o 3,3% (z 31,5 mln ton do 32,5 mln ton), a przeładunek w TEU (standardowy rozmiar kontenera) wzrósł o 2,0% do 3,3 mln TEU. Sytuacja na Morzu Czerwonym oznaczała, że ​​w styczniu i lutym przypłynęło znacznie mniej statków (24,5 %) i mniejszy wolumen z Azji (-13,7 %) z powodu opóźnień i opóźnień w wypłynięciu.

Dostosowanie się do zmienionych harmonogramów początkowo doprowadziło do niezbędnych dostosowań w łańcuchu dostaw. Ogólny popyt na towary praktycznie nie ulega zmianie. Sytuacja jest obecnie pod kontrolą i w marcu przybyło znacznie więcej statków (11,5%), a wolumeny z Azji wzrosły. Wolumeny na pozostałych szlakach żeglugowych również wykazują pozytywny wynik. Przyczynia się do tego ostrożne ożywienie gospodarcze i redukcja zapasów.

Silny wzrost (29,0%) zanotował także ruch dowozowy z Rotterdamu do portów śródziemnomorskich. Ponieważ statki są przekierowywane przez Przylądek Dobrej Nadziei i pomijane są niektóre porty, ładunki przeznaczone dla tego regionu będą transportowane z Rotterdamu do portów śródziemnomorskich statkami dowozowymi.




tłum. A. Podgórski

Udostępnij:

Apis 20.04.2024 412 0 komentarzy 0 z 0 ocena

0 komentarzy


  • Żadne komentarze nie zostały dodane.


Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (0)0 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

  Nasz sondaż

Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?