O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Czy będą wodne taksówki w polskich aglomeracjach

28.03.2024
Czy będą wodne taksówki w polskich aglomeracjach
Dwie polskie firmy chcą wejść na rynek z wodnymi taksówkami pasażerskimi. Wodne „tramwaje” o niewielkim zanurzeniu mają rację bytu w wielu polskich miastach, przykładowo w Szczecinie, Gdańsku, Wrocławiu, Warszawie. Dodatkowo mogą być stosowane w wielu innych miastach Europy, w których znajdują się akweny.

Spółka Verne przy współpracy ze szczecińskim start-upem mPower, chce wprowadzić na rynek bezzałogowe taksówki i tramwaje pasażerskie. Niewielkie jednostki, które mogą pełnić funkcję tramwaju wodnego, oferują alternatywny sposób transportu, który może pomóc zmniejszyć korki na drogach. Ponadto, przenosząc część populacji dojazdowej na drogi wodne usługa promowa może zmniejszyć liczbę pojazdów na miejskich drogach. Obserwując niskie natężenie ruchu na torach wodnych, potencjał jest duży.

- Promy i taksówki wodne to przyszłość zrównoważonego transportu – mówi Sławomir Chodor, założyciel Verne, ekspert ds. nowoczesnych technologii. - Planujemy wprowadzić zero-emisyjne jednostki z napędem elektrycznym, zasilane przez baterie lub wodór. Mogą być to całkowicie autonomiczne, bezzałogowe statki eliminujące załogę na pokładzie, prowadząc do znacznych oszczędności operacyjnych dla operatorów mobilności, kurierów cargo i promów – tłumaczy.

Sama żegluga oparta byłaby o sztuczną inteligencję, jak zapewnia pomysłodawca start-upu, jednostki będą bezpieczne, a przy tym bardzo ekonomiczne dla właścicieli. Sławomir Chodor dodaje, że nacisk na elektryfikację transportu powoduje ogromne zapotrzebowanie na lekkie materiały oraz technologie budowy jednostek podlegające lepszej utylizacji. Lżejsze konstrukcje oznaczają mniejsze zużycie energii, co ma kluczowe znaczenie dla wydajności i środowiska.

Jednak większość graczy rynkowych nadal faworyzuje najtańsze koszty początkowe, ignorując długoterminowe oszczędności i korzyści dla środowiska wynikające z bardziej innowacyjnych, zrównoważonych materiałów jak np. bio-kompozyty – naturalne produkty z odnawialnych źródeł. A właśnie na tym ma się opierać produkcja autonomicznych taksówek wodnych: mają być ekologiczne i bardzo ekonomiczne w dłuższej perspektywie czasu.


Udostępnij:

Apis 28.03.2024 1,152 0 komentarzy 0 z 0 ocena

0 komentarzy


  • Żadne komentarze nie zostały dodane.


Dodaj lub popraw komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.
Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Niesamowite! (0)0 %
Bardzo dobre (0)0 %
Dobre (0)0 %
Średnie (0)0 %
Słabe (0)0 %
Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

  Nasz sondaż

Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?