UE chce zmodernizować System Informacji Rzecznej (RIS). Parlament Europejski i państwa członkowskie muszą jeszcze wyrazić zgodę na tę propozycję.
W przyszłości Europejski System Informacji Rzecznej (RIS) będzie wykorzystywany nie tylko do wymiany informacji na temat ruchu statków, żeglowności rzek i kanałów, ale umożliwi także wymianę większej ilości danych. Obejmuje to informacje o ładunku, czasie wypłynięcia i przybycia lub dostępności energii z lądu lub paliw alternatywnych w portach śródlądowych.
Komisja Europejska przedstawiła odpowiedni wniosek dotyczący nowej wersji dyrektywy RIS z 2005 r. „Nowoczesne systemy informacji rzecznej pomogą operatorom i kapitanom statków żeglugi śródlądowej lepiej i łatwiej komunikować się z operatorami portów i władzami, a także lepiej planować i realizować rejsy” – wyjaśniła unijna komisarz ds. transportu Adina Valean. Ma to pomóc w lepszym zintegrowaniu żeglugi śródlądowej z nowoczesnymi procesami logistycznymi – twierdzi.
Do tej pory dane dotyczące bezpieczeństwa ruchu były przesyłane za pośrednictwem RIS. W poszczególnych państwach UE obowiązują jednak różne systemy informatyczne, dlatego przy przekraczaniu granic wewnętrznych często konieczne jest kilkukrotne wprowadzenie informacji. Propozycja reformy zakłada utworzenie jednolitej platformy UE RIS.
Niektóre informacje powinny zatem nadal być obowiązkowe. Ponadto dane dotyczące statków należy powiązać z elektronicznymi informacjami o transporcie towarowym (eFTI). Ma to także ułatwić wymianę danych z innymi uczestnikami łańcucha transportowego, takimi jak operatorzy portów i terminali, przedsiębiorstwa kolejowe i samochodowe czy też z klientami z branży przemysłowej.
Nowa dyrektywa RIS powinna mieć zastosowanie do wszystkich dróg wodnych i portów wchodzących w skład transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). RIS jest obecnie dostępny w całej Europie na około 13 000 km dróg wodnych w dwunastu krajach UE.
tłum. A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.