
Pierwszy bezemisyjny statek towarowy napędzany wodorem wszedł do służby w Werkendam w Holandii. Wchodzi do służby na Renie pod nową nazwą „H2 Barge2” i pływa między Rotterdamem a Duisburgiem.
Richard Klatten, dyrektor generalny Future Proof Shipping, do którego floty należy ten statek, świętował ten szczególny moment w obecności dużej liczby uczestników projektu i gości: „To dla nas kolejny dumny moment, który udowadnia, że ładunek przemieszcza się przy zerowej emisji. Zerowa emisja jest nie tylko możliwa, ale także skalowalna. Pomyślne zwodowanie naszej drugiej barki napędzanej wodorem jest równie ważne jak pierwsza, nie tylko dla Future Proof Shipping, ZEM Ports NS i projektu Flagships, ale także dla przyszłości ekologicznej żeglugi. Ten statek wyznacza obecnie standardy w żegludze śródlądowej i nie tylko.«
„H2 Barge2” działa na ogniwach paliwowych
W 2023 roku „H2 Barge 2”, dawniej „FPS Waal” , a wcześniej „Fenny 1” została przebudowana w całym obszarze napędowo-energetycznym w Holland Shipyards Group (HSG) w Werkendam. Usunięto wszystkie silniki spalinowe i zbiorniki na paliwa kopalne. Teraz statek jest wyposażony w całkowicie nowy, w 100% bezemisyjny układ napędowy, obejmujący ogniwa paliwowe PEM, magazynowanie wodoru, zestawy akumulatorów i elektryczny układ napędowy zainstalowany pod pokładem. Sześć ogniw paliwowych firmy Ballard Power Systems daje łączną moc zainstalowaną do 1,2 MW.
Future Proof Shipping oczekuje, że „H2 Barka 2” podczas rejsów po Renie zaoszczędzi 3000 ton CO2 rocznie
Dla Ady Jakobsen, dyrektor zarządzającej Maritime CleanTech, projekt ten ma ogromne znaczenie dla całej branży: »Ten projekt udowadnia, że współpraca transgraniczna i międzyfirmowa jest kluczem do przyjaznego środowisku rozwoju żeglugi. Oddanie do eksploatacji nowych statków wodorowych jest ważne, jeśli chcemy przyspieszyć przejście na żeglugę przyjazną dla środowiska. Razem budujemy nowe łańcuchy wartości dla przyszłych paliw, które są kluczowe dla osiągnięcia szybko zbliżających się celów klimatycznych.«
„FPS Waal”, obecnie „H2 Barge2”, otrzymał mocniejszy napęd niż jego poprzednik. Na pokładzie zainstalowano sześć ogniw paliwowych Ballard o mocy 200 kW i łącznej mocy 1,2 MW, poprzednik miał moc 800 kW. Przy długości 109,8 m i szerokości 11,40 m „H2 Barge2” może przewieźć 190 TEU.
tłum. A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.