
Śródlądowy transport towarowy okazuje się niezawodnym partnerem transportowym i logistycznym nawet w czasach, gdy związek maszynistów GDL po raz kolejny na kilka dni paraliżuje kolejowy ruch towarowy w Niemczech i osłabia Niemcy jako lokalizację przemysłową.
Nawoływanie związku maszynistów GDL do strajku wpływa nie tylko na podróżnych i dojeżdżających do pracy w transporcie pasażerskim. Od 24.01.2024 strajkuje także kolej towarowa, która ma potrwać do końca miesiąca. Jako konsekwencje akcji protestacyjnej przewiduje się masowe zakłócenia w łańcuchach dostaw i poważne szkody gospodarcze.
W tym kontekście Federalne Stowarzyszenie Niemieckiej Żeglugi Śródlądowej (BDB ) wskazuje, że system dróg wodnych jest w dalszym ciągu niezawodnym i wydajnym partnerem w łańcuchu transportowym i może w istotny sposób przyczynić się do utrzymania stabilności łańcuchów dostaw i bezpieczeństwo dostaw dla przemysłu i zaopatrzenia ludności.
„Pokazuje to, jak ważne i rozsądne jest multimodalne, inteligentne tworzenie sieci dróg wodnych, kolei i transportu drogowego. Z jednej strony zapewnia efektywne i przyjazne dla klimatu zagospodarowanie rosnącego wolumenu towarów. Z drugiej strony multimodalność znacząco zwiększa odporność łańcuchów dostaw na wypadek zdarzeń nadzwyczajnych, takich jak strajki czy poważne uszkodzenia infrastruktury transportowej. Żegluga śródlądowa to niezawodny partner, gotowy przyjąć towar i zrekompensować ograniczenia w logistyce kolejowej” – powiedział Prezes BDB Martin Staats (MSG, Würzburg).
W 2022 r. żegluga śródlądowa przetransportowała niemieckimi drogami wodnymi około 182 mln ton towarów, głównie towarów masowych, takich jak materiały budowlane, rudy, węgiel i stal. Jednak statki żeglugi śródlądowej stają się coraz ważniejsze także przy transporcie kontenerów lub transporcie towarów o dużej pojemności i ciężkich ładunkach. „Mokry środek transportu” ma jeszcze rezerwy mocy. Politycy również uważają, że należy je wykorzystać; mając na uwadze ambitne cele w zakresie redukcji emisji w sektorze transportu na najbliższe kilka lat i dziesięcioleci, zarówno rząd federalny, jak i Komisja Europejska ogłosiły, że chcą w znacznie większym stopniu skoncentrować się na przyjaznych dla środowiska obszarach dróg wodnych śródlądowych.
tłum. A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.