Grupa Rhenus inwestuje w modernizację floty. Dwa pchacze firmy Deutsche Binnenreederei (DBR) zostały przystosowane do silników Stage V.
Jak wynika z komunikatu, przejęta ponad trzy lata temu konwersja dwóch jednostek napędowych DBR to jeden z wielu kroków na drodze do kompleksowej konwersji całej floty na silniki najnowszej generacji.
Chociaż firma Rhenus buduje obecnie w sumie trzy całkowicie zrównoważone statki napędzane wodorem , starsze statki zostaną wkrótce przebudowane na bardziej nowoczesną i przyjazną dla środowiska technologię. Zaczęło się od dwóch pchaczy kanałowych „RSPSB 146” i „RSPSB 153” z lat 70. XX wieku.
Konwersja obu statków trwała około dziesięciu miesięcy. Stare jednostki zastąpiono nowoczesnymi generatorami diesla firm Scania i Caterpillar. Są to marynizowane silniki do samochodów ciężarowych, które są dopuszczone do stosowania na statkach żeglugi śródlądowej.
Układy napędowe są wyposażone w układ oczyszczania spalin zgodny z normą UE Stage V, który gwarantuje, że do powietrza nie przedostaną się już żadne cząsteczki szkodliwe dla środowiska. Pozwala to na redukcję drobnego pyłu nawet o 40%. Silniki osiągają moc 740 kW, co oznacza trzykrotny wzrost.
Aby zrobić miejsce dla znacznie większych silników, maszynownia została całkowicie rozebrana i odnowiona. Wszystkie stare pompy, elektronika i agregaty ustąpiły miejsca najnowszej elektronice i nowoczesnej szafie sterowniczej. Dostępny jest również nowy układ napędowy z łożyskami oporowymi i uszczelnieniami wału. Zmodernizowano także hydraulikę steru.
Obszarem działania obu statków pozostaje obszar dróg wodnych NRD. »Większość statków niemieckich przewoźników śródlądowych ma 30-50 lat. Jednak złomowanie nie ma tutaj żadnego sensu, zwłaszcza że tak łatwo jest je odpowiednio przekonwertować” – wyjaśnia Thomas Kaulbach, dyrektor zarządzający Rhenus PartnerShip.
Wkrótce dołączą do nich pierwsze flagowce nowej generacji floty niskoemisyjnej. Trzy zamówione jednostki będą napędzane wodorem i akumulatorami elektrycznymi. Rhenus stale rozwija także swoją flotę krótkodystansową. Rhenus i Arkon Shipping wspólnie zaprojektowały pięć nowych statków do przybrzeżnego transportu towarowego. Działający na całym świecie dostawca usług logistycznych twierdzi, że jego celem jest redukcja emisji CO
2 w swojej działalności operacyjnej i bardziej zrównoważona obsługa globalnych łańcuchów dostaw.
RSPSB146:
Rok budowy 1978
Zaprojektowany dla zanurzenia 1,20 m
Długość 21,25 m, szerokość 8,25 m
RSPSB153:
Rok budowy 1979
Zaprojektowany dla zanurzenia 1,25 m
Długość 21,11 m, szerokość 8,24 m
tłum. A. Podgórski