O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Rząd przyjął nowelizację ustaw dot. kwalifikacji marynarzy śródlądowych

08.03.2023
Rząd przyjął nowelizację ustaw dot. kwalifikacji marynarzy śródlądowych
Dostosowanie polskiego prawa do przepisów UE, m.in. zapewnienie ujednoliconego systemu kwalifikacji członków załóg statków żeglugi śródlądowej, przewiduje nowelizacja ustaw o żegludze oraz o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej, którą we wtorek przyjął rząd.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o żegludze śródlądowej oraz ustawy o czasie pracy na statkach żeglugi śródlądowej, przedłożony przez Ministra Infrastruktury - poinformowała we wtorek Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w komunikacie.

Jak podano, projekt dostosowuje polskie prawo m.in. do unijnej dyrektywy w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej.

"Wdrożenie przepisów UE jest potrzebne do zapewnienia ujednoliconego systemu kwalifikacji członków załóg statków żeglugi śródlądowej" - zaznaczono.

W wykazie prac legislacyjnych wskazano, że dyrektywa przewiduje następujące kwalifikacje: praktykant żeglugi śródlądowej, młodszy marynarz żeglugi śródlądowej, marynarz żeglugi śródlądowej, starszy marynarz żeglugi śródlądowej, sternik żeglugi śródlądowej, kapitan żeglugi śródlądowej. Unijne przepisy nie przewidują natomiast kwalifikacji bosmana. Unijna regulacja wprowadza też nowe rodzaje dokumentów: eksperta w dziedzinie żeglugi pasażerskiej oraz eksperta w dziedzinie skroplonego gazu ziemnego.

Zwrócono uwagę, że chociaż znaczna część kwalifikacji i związanych z nimi stanowisk na statku nie ulega zmianie, to różnią się wymagania dla ich uzyskania.

"Nowe przepisy wpłyną nie tylko na zapewnienie właściwego poziomu bezpieczeństwa żeglugi śródlądowej, ale również pozwolą na uznawanie ważności wydawanych przez Polskę dokumentów kwalifikacyjnych, żeglarskich książeczek pracy i dzienników pokładowych, we wszystkich krajach objętych unijną dyrektywą" - stwierdzono w komunikacie.

Zgodnie z dotychczasowym systemem prawnym, jedynym dokumentem kwalifikacyjnym w żegludze śródlądowej uznawanym we wszystkich państwach Unii Europejskiej był patent kapitana żeglugi śródlądowej. Pozostałe dokumenty kwalifikacyjne nie były jednolicie uznawane. Zharmonizowanie procedur szkolenia marynarzy oraz wypracowanie wspólnych rozwiązań prawnych w tym zakresie umożliwi rozwój żeglugi śródlądowej w Europie – przekazał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk, cytowany w informacji.

Wskazano, że wymiana dokumentów kwalifikacyjnych, które zostaną zastąpione unijnymi świadectwami kwalifikacji, będzie się mogła odbywać do stycznia 2032 r. W tym czasie dotychczasowe dokumenty kwalifikacyjne zachowają ważność i będą mogły być nadal stosowane.

Nowe rozwiązania mają wejść w życie po 14 dniach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.


Udostępnij:

Apis 08.03.2023 2,523 2 komentarzy 0 z 0 ocena

2 komentarzy


  • K
    Kokosz
    Czy to oznacza ze dotychczasowe patenty straca ważność w 2023?
    Stanowisko Stermotorzysty zostanie całkowicie zlikwidowane?
    - 11.03.2023 11:20
    • Apis
      Apis
      Nie ma na normalnych statkach żeglugi śródlądowej takiego stanowiska jak "stermotorzysta". To jest zresztą wyłącznie polski wynalazek więc regulacje unijne go nie obejmują. Mam jednak sygnał, że ma być w Niemczech wprowadzony patent na "małe statki". Opublikowano nawet wzór:

      www.zegluga-rzeczna.pl/images/stermot_de.jpg

      Na "normalnym" statku żeglugi śródlądowej (czyli innym niż "mały statek" ) polski patent stermotorzysty nie ma w ogóle znaczenia - można co najwyżej wystąpić do UŻŚ o wydanie na jego podstawie świadectwa starszego marynarza - nie jestem pewien czy z automatu czy trzeba zdać egzamin.

      Zapewne nadal w Polsce ten wynalazek będzie funkcjonował na małych statkach do przewozu do 12 osób i tylko do tego, gdyż wszelkie statki techniczne, robocze (np. pchacze, holowniki, lodołamacze itp.) niezależnie od wielkości nie są "małymi statkami" i trzeba mieć patent kapitana aby nimi dowodzić.

      Patenty i świadectwa (kapitan, sternik, st.marynarz, marynarz) po 2032 roku stracą ważność w obecnej formie. Czy też zostanie wprowadzony jakiś nowy patent na małe statki - zobaczymy.
      - 11.03.2023 13:29

      Dodaj lub popraw komentarz

      Zaloguj się, aby napisać komentarz.
      Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
      Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
      Niesamowite! (0)0 %
      Bardzo dobre (0)0 %
      Dobre (0)0 %
      Średnie (0)0 %
      Słabe (0)0 %
      Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
      Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

        Nasz sondaż

      Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?