O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


Patenty kapitańskie w UE a sprawa polska

18.07.2022
Patenty kapitańskie w UE a sprawa polska
W myśl rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/182 z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie wzorów stosowanych w dziedzinie kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej - wprowadzono nowe wzory i wymagania dotyczące patentów kapitańskich.

Informowaliśmy już, że z dniem 18.01.2022 wchodzą w życie przepisy zawarte w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej.

W myśl rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/182 z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie wzorów stosowanych w dziedzinie kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej - wprowadzono nowe wzory i wymagania dotyczące patentów kapitańskich. Między innymi obecny wzór uwzględnia posiadanie lub nie uprawnień na wody morskie (nie więc podziału na patent A i B ), uwzględnia posiadane uprawnienia na Ren i Łabę a nie uwzględnia uprawnień na statki pasażerskie, na które konieczne jest posiadanie dodatkowego świadectwa kwalifikacji (wzór jest w poniżej w galerii).

Zgodnie z posiadanymi informacjami kapitanowie, którzy przekroczyli 65 rok życia muszą wymienić posiadane patenty na nowy wzór. Zapewne po wodach unijnych pływa wielu naszych kapitanów, którzy objęci są tym wymogiem. Niektórzy posiadają patenty niemieckie, holenderskie czy belgijskie ale zapewne większość z nich polskie, które muszą być wymienione w Polsce. Urzędy niemieckie już bowiem stwierdziły, że nie wydadzą nowych na podstawie polskich uprawnień.

Tymczasem Urzędy Żeglugi Śródlądowej na razie milczą na ten temat a z posiadanych informacji wiemy, że przetłumaczona na język polski dyrektywa CESNI ES-QIN jest lub powinna być w posiadaniu ministerstwa odpowiedniego dla żeglugi śródlądowej. Rozporządzenie o nowych wzorach patentów jest tam na pewno.

Czas mija nieubłaganie i nadal nie wiadomo kiedy zostaną zaimplementowane w prawodawstwie polskim unijne wymogi dotyczące norm ES-QIN (wymagania dotyczące dokumentów i kwalifikacji) i ES-TRIN (wymagania techniczne). Może się więc zdarzyć, że polscy kapitanowie po 65 roku zycia, pracujący na wodach unijnych z polskimi patentami z dnia na dzień stracą pracę, bo nie będą posiadać nowych wzorów dokumentu kwalifikacyjnego (patentu).

Jeśli dowiemy się czegoś nowego w tej sprawie - poinformujemy na naszych łamach jak najszybciej.

Galeria

Image #1859
Image #1860

Udostępnij:

Apis 18.07.2022 1,833 2 komentarzy 0 z 0 ocena

2 komentarzy


  • freelancer
    freelancer
    No właśnie ten problem dotyczy nie tylko kapitanów po 65 roku życia. Dotyczy każdego kto w tym roku zdał choć jeden odcinek patentu na Ren i ubiega się o jego wydanie. Właśnie jestem w takiej sytuacji i odbijam się od drzwi i w urzędach w NL, a także w PL.
    - 20.07.2022 17:59
    • Apis
      Apis
      Wiadomość dla polskich kapitanów ż.ś. posiadających niemieckie patenty: reński i łabski. Chodzi o wymianę patentów zgodnie z Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej oraz uchylająca dyrektywy Rady 91/672/EWG i 96/50/WE została opublikowana w dniu 12 grudnia 2017 r. , a weszła w życie z dniem 18 stycznia 2018 r.

      Otóż kapitanowie, którzy osiągnęli 60 rok życia zobowiązali byli do wykonania specjalistycznych badań lekarskich, które potwierdzane były przez Urząd wydający Paten Reński (Große Rheinpatent) i otrzymywali przedłużenie dokumentu na 5 lat. Natomiast po ukończeniu 65 roku życia takie badania należało wykonywać co roku i otrzymywało się "wkładkę" do patentu.

      Obecnie od 18 stycznia 2022 roku wydawane jest Unijne Świadectwo Kwalifikacji Kapitana, gdzie Patent Reński wpisany jest
      w punkie 10 jako "kod specjalnych zezwoleń" (podobnie jest z Patentem Łabskim) a "Świadectwo Kwalifikacji" ważne jest na 5 lat.

      Natychmiastowa wymiana dokumentów obowiązuje tylko posiadaczy tych "wkładek", czyli 60-65 latków. Dla pozostałych, młodszych kapitanów "stare" Große Rheinpatent zachowują swoją ważność przez kolejne 10 lat.

      Nowe "Świadectwo Kwalifikacji" z wpisem reńskim wydaje tylko urząd kraju w którym zdawało się egzamin (np. w Niemczech - Generaldirektion Wasserstraßen und Schifffahrt) i może je dostać obowatel każdego innego państwa (nie tylko Niemiec), np. Polak, Czech, czy Rumun.

      W wydanym w Niemczech nowym "Świadectwie Kwalifikacji" niemiecki urząd nie ma prawa wpisania polskich kwalifikacji.Tak samo polskie Urzędy Żeglugi Śródlądowej nie będą miały prawa wpisywanie kwalifikacji reńskich i łabskich. Jaki z tego wniosek? Nic się nie zmieni oprócz ceny (143 euro za nowy plus badania lekarskie) i polscy kapitanowie nadal będą musieli posiadać dwa dokumenty.
      - 22.07.2022 07:11

      Dodaj lub popraw komentarz

      Zaloguj się, aby napisać komentarz.
      Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
      Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
      Niesamowite! (0)0 %
      Bardzo dobre (0)0 %
      Dobre (0)0 %
      Średnie (0)0 %
      Słabe (0)0 %
      Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
      Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

        Nasz sondaż

      Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?