
W myśl rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/182 z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie wzorów stosowanych w dziedzinie kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej - wprowadzono nowe wzory i wymagania dotyczące patentów kapitańskich.
Informowaliśmy już, że z dniem 18.01.2022 wchodzą w życie przepisy zawarte w Dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2397 z dnia 12 grudnia 2017 r. w sprawie
uznawania kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej.
W myśl rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/182 z dnia 14 stycznia 2020 r. w sprawie wzorów stosowanych w dziedzinie kwalifikacji zawodowych w żegludze śródlądowej - wprowadzono nowe wzory i wymagania dotyczące patentów kapitańskich. Między innymi obecny wzór uwzględnia posiadanie lub nie uprawnień na wody morskie (nie więc podziału na patent A i B ), uwzględnia posiadane uprawnienia na Ren i Łabę a nie uwzględnia uprawnień na statki pasażerskie, na które konieczne jest posiadanie dodatkowego świadectwa kwalifikacji (wzór jest w poniżej w galerii).
Zgodnie z posiadanymi informacjami kapitanowie, którzy przekroczyli 65 rok życia muszą wymienić posiadane patenty na nowy wzór. Zapewne po wodach unijnych pływa wielu naszych kapitanów, którzy objęci są tym wymogiem. Niektórzy posiadają patenty niemieckie, holenderskie czy belgijskie ale zapewne większość z nich polskie, które muszą być wymienione w Polsce. Urzędy niemieckie już bowiem stwierdziły, że nie wydadzą nowych na podstawie polskich uprawnień.
Tymczasem Urzędy Żeglugi Śródlądowej na razie milczą na ten temat a z posiadanych informacji wiemy, że przetłumaczona na język polski dyrektywa CESNI ES-QIN jest lub powinna być w posiadaniu ministerstwa odpowiedniego dla żeglugi śródlądowej.
Rozporządzenie o nowych wzorach patentów jest tam na pewno.
Czas mija nieubłaganie i nadal nie wiadomo kiedy zostaną zaimplementowane w prawodawstwie polskim unijne wymogi dotyczące norm ES-QIN (wymagania dotyczące dokumentów i kwalifikacji) i ES-TRIN (wymagania techniczne). Może się więc zdarzyć, że polscy kapitanowie po 65 roku zycia, pracujący na wodach unijnych z polskimi patentami z dnia na dzień stracą pracę, bo nie będą posiadać nowych wzorów dokumentu kwalifikacyjnego (patentu).
Jeśli dowiemy się czegoś nowego w tej sprawie - poinformujemy na naszych łamach jak najszybciej.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies