
Muzeum Żeglugi Śródlądowej w porcie Dordrecht ma jeszcze jedną atrakcję, a mianowicie statek szkoleniowy »Prinses Beatrix«.
Stocznia Concordia Damen wypożyczyła statek firmie żeglugi śródlądowej »Vereniging De Binnenvaart«. Symboliczne przekazanie statku odbyło się 19 maja na targach Przemysłu Morskiego. Statek szkolny dla załóg i kapitanów „Prinses Beatrix” będzie miał swoją własną przystań w Dordrecht Binnenvaartmuseum.
Wystawa na pokładzie »Prinses Beatrix« opowie historię szkolenia prowadzonego przez Królewski Holenderski Fundusz Szkoleń Morskich (KOF) w latach 1955-2003. Od 1960 roku szkolenia praktyczne odbywały się na pokładzie nowoczesnego jak na owe czasy statku żeglugi śródlądowej Kempenaar o długości 53,50 mi szerokości 7,08 m.
To szkolenie praktyczne odpowiadało współczesnej praktyce żeglugowej w latach 60. XX wieku. Na pokładzie mogła przebywać klasa licząca do 28 osób. Później część sypialna statku została przekształcona w dwuosobowe kabiny. Zmniejszono do 24 liczbę studentów podczas kilkudniowych ćwiczeń na Dolnym i Środkowym Renie.
»Prinses Beatrix« została oddana do użytku w 1960 roku. W latach 1962 i 1963 do floty dołączyły "Prinses Irene" i "Prinses Christina". Te siostrzane statki nadal służą jako statki szkoleniowe. Pierwszy z trzech statków można teraz oglądać w muzeum i można go okazjonalnie zwiedzać.
»Księżniczka Christina« pod niemiecką flagą
Concordia Damen będzie właścicielem zarówno „Prinses Beatrix”, jak i „Prinses Christina”, gdy późniejszy morski instytut szkoleniowy STC przejmie innowacyjne i zrównoważone statki szkoleniowe. Aby je zbudować, STC poszukiwało odpowiedniego finansowania. Budowa stała się możliwa, gdy Concordia Damen zgodziła się na zakup starszych statków szkoleniowych.
»Prinses Christina« będzie kontynuować swoją służbę jako statek szkolny i pływać po rzekach pod niemiecką banderą z nowym właścicielem. Przygotowanie »Księżniczki Beatrix« do jej nowej roli jako statku-muzeum obejmuje obszerną konserwację i przywrócenie oryginalnej białej farby kadłuba. Oryginalny 150-konny silnik Bolnes został na przestrzeni lat wymieniony. Jeśli uda się znaleźć silnik tego typu, firma »Vereniging De Binnenvaart« planuje ponowną instalację tego oryginalnego silnika na statku.
- Concordia Damen zdaje sobie sprawę, jak ważne jest zachowanie tego cennego historycznego statku - mówi kierownik finansowy Tim van Berchum z Concordia Damen. — Statek będzie nasz, ale udostępnimy go »Vereniging De Binnenvaart«. Przed przekazaniem do muzeum przeprowadzimy szeroko zakrojone prace konserwacyjne.
Vereniging de Binnenvaart będzie pracować nad tym, aby »Prinses Beatrix« została uznana za narodowe dziedzictwo żeglarskie »Varend Erfgoed Nederland«.
tłum. A. Podgórski
Żadne komentarze nie zostały dodane.