O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.


KE w sprawie ODW i DOL w TEN-T

25.03.2016
KE w sprawie ODW i DOL w TEN-T
Powiązanie śródlądowych dróg wodnych Odry i Dunaju wraz z funkcjami bramowymi morskich portów Pomorza Zachodniego stanowi unikalne, transgraniczne ogniwo łączące północ z południem, wschód z zachodem. Ogniwo to łączy Polskę, południową Skandynawię, Niemcy, Czechy, a poprzez powiązanie z transportem kolejowym i drogowym, tworzy transportową jedność funkcjonalną i gospodarczą korytarza sieci bazowej TEN-T „Bałtyk – Adriatyk”. Budowa transgranicznego kanału Odra-Dunaj przyczyniłaby się do rozwoju rynku wewnętrznego Europy Środkowej oraz wypełnienia zadeklarowanych celów polityki transportowej. Niestety ani Odrzańska Droga Wodna, ani kanał Odra-Dunaj nie zostały wpisane do sieci TEN-T, a istniejące przed 2013 r. odcinki zostały wykreślone, co uniemożliwia sfinansowanie tych inwestycji.

9 grudnia 2015 r. europoseł Dariusz Rosati skierował do Komisji Europejskiej pytanie wymagające odpowiedzi pisemnej, której przedmiotem były Kanał Odra-Dunaj oraz Odrzańska Droga Wodna a sieć TEN-T.

Powiązanie śródlądowych dróg wodnych Odry i Dunaju wraz z funkcjami bramowymi morskich portów Pomorza Zachodniego stanowi unikalne, transgraniczne ogniwo łączące północ z południem, wschód z zachodem. Ogniwo to łączy Polskę, południową Skandynawię, Niemcy, Czechy, a poprzez powiązanie z transportem kolejowym i drogowym, tworzy transportową jedność funkcjonalną i gospodarczą korytarza sieci bazowej TEN-T „Bałtyk – Adriatyk”. Budowa transgranicznego kanału Odra-Dunaj przyczyniłaby się do rozwoju rynku wewnętrznego Europy Środkowej oraz wypełnienia zadeklarowanych celów polityki transportowej. Niestety ani Odrzańska Droga Wodna, ani kanał Odra-Dunaj nie zostały wpisane do sieci TEN-T, a istniejące przed 2013 r. odcinki zostały wykreślone, co uniemożliwia sfinansowanie tych inwestycji. Co więcej, mandat Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA), która zajmuje się sprawami technicznymi i finansowymi projektów, wygasa z dniem 31 grudnia 2015 r.

W związku z powyższym zwracam się do Komisji z następującymi pytaniami:
1. Jak Komisja Europejska planuje wspierać transport na międzynarodowej rzece Odrze (PL, CZ, DE) i rozwiązać kwestię realizacji kanału Odra-Dunaj, co w bezpośredni sposób może wpłynąć na osiągnięcie celów unijnej polityki transportowej i jednocześnie na rozwój gospodarczy Europy Środkowej?
2. Czy Komisja Europejska przewiduje ogłoszenie konsultacji społecznych w związku z inicjatywą budowy kanału Odra-Dunaj jako inwestycji o charakterze analogicznym do europejskiego przedsięwzięcia Sekwana-Skalda?
3. Czy Komisja Europejska przedłuży mandat Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci (INEA)?


Odpowiedź została udzielona 1.03.2016 przez komisarz Violetę Bulc w imieniu Komisji

1. Zgodnie z obecnym prawodawstwem(1) Odra jest tylko częściowo włączona do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) i nie stanowi części korytarza sieci bazowej Bałtyk–Adriatyk. Oznacza to, że jedynie krótki odcinek rzeki położony w pobliżu jej ujścia może być objęty finansowaniem z instrumentu „Łącząc Europę”(2). Według wiedzy Komisji w ramach polskiego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 planowanych jest jednak kilka projektów mających na celu poprawę żeglowności rzeki. Zasady kwalifikowalności tego programu pozwalają na realizację projektów w zakresie żeglugi śródlądowej poza siecią TEN-T.

Podczas przeglądu TEN-T Komisja uwzględni zmiany w natężeniu ruchu transportowego i krajowe planowanie inwestycji w nadchodzących latach w państwach członkowskich. Odra może zostać włączona do sieci bazowej TEN-T, a następnie do korytarza Bałtyk–Adriatyk, o ile Polska planuje zmodernizować ją do 4. klasy żeglowności EKMT(3). Zgodnie z art. 54 rozporządzenia TEN-T powyższy przegląd, który należy przeprowadzić do dnia 31 grudnia 2023 r., może spowodować zmianę rozporządzenia TEN-T w drodze zwykłej procedury ustawodawczej.

2. Kanał Odra–Dunaj nie jest objęty siecią TEN-T, ani nie stanowił wcześniej części żadnego z priorytetowych projektów TEN-T. Dlatego Komisja nie posiada mandatu do ogłoszenia konsultacji publicznych.

3. Mandat Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci został odnowiony(4) w celu realizacji nowo utworzonego instrumentu „Łącząc Europę”, o którym mowa powyżej.




(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie unijnych wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej i uchylające decyzję nr 661/2010/UE, Dz.U. L 348 z 20.12.2013, s. 1-128.
(2) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1316/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. ustanawiające instrument „Łącząc Europę”, zmieniające rozporządzenie (UE) nr 913/2010 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 680/2007 i (WE) nr 67/2010.
(3) Zob. art. 15 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 1315/2013.
(4) Decyzja wykonawcza Komisji nr 2013/801/UE z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie ustanowienia Agencji Wykonawczej ds. Innowacyjności i Sieci oraz uchylenia decyzji 2007/60/WE zmienionej decyzją 2008/593/WE.


europarl.europa.eu

Udostępnij:

Greg 25.03.2016 2,718 3 komentarzy 0 z 0 ocena

3 komentarzy


  • M
    Marek Odra
    Chciałbym się publicznie zapytać na jakim etapie jest wybór wykonawcy studium wykonalności „Studie proveditelnosti vodního koridoru Dunaj - Odra - Labe“ w tym dla sekcji Koźla. - Ostrava bo w internecie jakby sprawa ucichła?
    - 25.03.2016 20:23
    • Jacek z Opola
      Jacek z Opola
      Decydujące o sprawie w sposób zasadniczy jest podpisanie przez Polskę konwencji AGN, a na ten temat dopiero prowadzone są rozmowy. Poprzedni rząd nie chciał jej podpisać, bo w konsekwencji musiałby modernizować drogi wodne do IV kategorii.
      - 27.03.2016 02:20
      • A
        ango

        Cytat

        (...)Poprzedni rząd nie chciał jej podpisać, bo w konsekwencji musiałby modernizować drogi wodne do IV kategorii.(...)
        - wzrusza powyborcza (grudzień ub. r.) troska p. Rosatiego o stan rzecznych dróg śródlądowych w Polsce. Niemal dwa miesiące po podpisaniu przez Kopaczową niekorzystnej dla Polski umowy o Odrze granicznej z Niemcami - czyżby p. Rosati nie orientował się w tym, co podpisywała ówczesna szefowa partii, do której należy ?
        Było tę troskę wykazywać znacznie wcześniej a i czasu było dostatecznie dużo - całe osiem lat, które przespano ...
        - 30.03.2016 19:14

        Dodaj lub popraw komentarz

        Zaloguj się, aby napisać komentarz.
        Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
        Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
        Niesamowite! (0)0 %
        Bardzo dobre (0)0 %
        Dobre (0)0 %
        Średnie (0)0 %
        Słabe (0)0 %
        Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
        Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies

          Nasz sondaż

        Jaka instytucja powinna dbać o utrzymanie dróg wodnych?