Statek - muzeum Mannheim
Historyczny parowy bocznokołowiec, kiedyś wspaniały statek wycieczkowy dla 2500 pasażerów. W zeszłym roku świętował swoje 80 urodziny. Jego wodowanie odbyło się pod koniec maja 1929 roku, a 4 czerwca wypłynął w dziewiczą podróż po Renie.
Zaproszenie na statek - muzeum
Największy eksponat Krajowego Muzeum Pracy i Techniki w Mannheim, stoi poniżej mostu Kurpfalzbrücke na Neckarze. Jest to historyczny parowy bocznokołowiec, kiedyś wspaniały statek wycieczkowy dla 2500 pasażerów. W zeszłym roku świętował swoje 80 urodziny. Jego wodowanie odbyło się pod koniec maja 1929 roku, a 4 czerwca wypłynął w dziewiczą podróż po Renie. Wtedy nazywał się jeszcze "Mainz".
Zbudowany został przez pełną tradycji stocznię Chritoph Ruthof w Moguncji dla Köln - Düsseldorfer Rheinschiffahrts AG. Dla stoczni był to tysięczny nowo wybudowany statek. Miał 84 m długości, a jego dwucylindrowa maszyna parowa podwójnego rozprężania osiągała moc 900 KM. Już podczas konstruowania pędników i urządzeń napędowych, był "Mainz" z technicznego punktu widzenia przestarzały. Napęd śrubowy uplasował się zdecydowanie przed bocznokołowym, a coraz doskonalsze silniki spalinowe zaczęły wypierać z żeglugi śródlądowej maszyny parowe. Zdecydowano się jednak celowo na pozostawienie dla "Mainz" kół łopatkowych i napędu parowego. Wtedy już uważano, że kiedyś napewno znajdzie się dużo turystów którzy w podróży po Renie zechcą zakosztować nostalgii i romantyzmu.
Do drugiej wojny światowej "Mainz" z powodzeniem konkurował ze śrubowymi statkami o napędzie spalinowym i zaliczał się do najszybszych na Renie - w górę rzeki wyciskał 23 km/h! Od 1933 roku pływał dla nazistowskiej organizacji KdF ("Kraft durch Freude). Pod koniec wojny ominął nakaz samozatopienia i przetrwał ją jako jeden z niewielu statków pasażerskich.
Zaraz po zakończeniu wojny zatrudniono "Mainz" znowóż jako statek wycieczkowy, z początku dla zwycięskich żołnierzy armi amerykańskiej. Od 1949 roku spowrotem we flocie KD, gdzie orał Ren aż do feralnego 1956 roku kiedy to zatonął po kolizji z motorowcem "Elise" przy Deutsche Eck koło Koblencji. Szybko został jednak podniesiony, po czym poddano go gruntownej przebudowie i modernizacji, urządzając wnętrza w guście tamtych czasów. Do dziś zachowany wystrój z "nerkowymi stołami" miał dodać im przytulności i nowoczesności zarazem.
W 1980 roku wycofano "Mainz" z eksploatacji. Pięć lat przestał bezczynnie i dopiero w 1985 roku został przekazany przez Köln - Düsseldorfer stowarzyszeniu "Gesellschaft zur Förderung des Deutschen Rheinschifffahrtsmuseums e.V." i przetransportowany na stocznię w Speyer, gdzie został przebudowany na statek - muzeum. 17 października 1986, po roku wytężonych prac remontowo - adaptacyjnych przekazano "Mainz" muzeum krajowemu Badenii - Wirtembergii "Technik und Arbeit", w Mannheim. Otrzymał nazwę "Mannheim". Co prawda nie może już poruszać się o własnych siłach, ale dzięki swoim wystawom i eksponatom pokazuje życie i pracę ludzi rzeki. Dowiadujemy się o pracy nurków przy wydobywaniu wraków, a także o działalności duszpasterskiej wśród marynarzy. Biorąc przewodnika można zwiedzić kotłownię i maszynownię, obserwować pracę maszyny parowej a także zobaczyć obracające się koła łopatkowe. Oczywiście nikt nie zabroni nam rzucić okiem na pracę w kambuzie, a posiłek można zjeść w statkowej restauracji z widokiem na Neckar.
"Mannheim nie jest typowym, bezdusznym muzeum gdzie wszędzie straszą tabliczki z napisem "Radzimy nie dotykać". Tutaj wszystko można pomacać, polizać, powąchać i co tam jeszcze. Szczególnie dzieci i młodzież mają nieograniczone możliwości do eksperymentowania, a przez to lepszego poznania przyrody Neckaru. W specjalnym laboratorium odkrywają dlaczego ryby pływają a ptaki latają i jak funkcjonuje śluza. Niewidzialne gołym okiem stworzonka urastają pod mikroskopem do wielkości potworów z bajki. Za pomocą pobranych własnoręcznie próbek, można samemu skontrolować jakość wody w Neckarze. Dla wielu dzieci jest niezapomnianym przeżyciem, jeżeli mogły świętować swoje urodziny na statku - muzeum! Jest on miejscem koncertów, różnorodnych wystaw a także szkoleń. W niedziele i święta od 14.00 do 17.00 organizowana jest akcja pod nazwą "Wasser aktiv". Są to związane z wodą gry i zabawy dla wszystkich. Ich temat zmienia się w miesięcznym cyklu. Akcja jest bezpłatna i bez uprzedniego meldowania się. Co roku w sierpniu, statek - muzeum "Mannheim" jest gospodarzem serii koncertów pod nazwą "Haste Töne" ("Szybkie rytmy"), gdzie na cały Neckar rozbrzmiewa jazz i rock.
Do burty "Mannheim" przycumowany jest kuter policyjny z 1957 roku, będący również eksponatem muzeum krajowego. Dla odwiedzających statek - muzeum organizowane są nim w wybrane dni wycieczki po Neckarze.
Osobiście już od lat obiecuję sobie odwiedzić "Mannheim", ale ten chroniczny brak czasu!
Udostępnij:
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.