O nie! Gdzie jest JavaScript?
Twoja przeglądarka internetowa nie ma włączonej obsługi JavaScript lub nie obsługuje JavaScript. Proszę włączyć JavaScript w przeglądarce internetowej, aby poprawnie wyświetlić tę witrynę, lub zaktualizować do przeglądarki internetowej, która obsługuje JavaScript.
Artykuły

Na skróty

Pod koniec roku 2008 dokonano w Koźlu dość nietypowej i - jak to zwykle bywa w takich sytuacjach - troszkę skomplikowanej operacji przeprowadzenia przez jaz pełnopokładowej barki do przewozu kruszywa oraz pontonu do zastosowań uniwersalnych. Jednostki eksploatowane będą przy wydobyciu kruszywa na Odrze w okolicach Raciborza.

Pod koniec roku 2008 dokonano w Koźlu dość nietypowej i - jak to zwykle bywa w takich sytuacjach - troszkę skomplikowanej operacji przeprowadzenia przez jaz pełnopokładowej barki do przewozu kruszywa oraz pontonu do zastosowań uniwersalnych. Jednostki eksploatowane będą przy wydobyciu kruszywa na Odrze w okolicach Raciborza. Wymiary komory śluzy znajdującej się obok jazu nie pozwalają na przeprowadzenie jednostek w sposób "normalny", istniał zaś precedens przeprowadzania jednostek przez ten jaz i postanowiono go powtórzyć.

Przypomnę, że przed modernizacją jazów na Odrze skanalizowanej w sprzyjających warunkach hydrologicznych (odpowiednie stany wody) pływano przez jaz Lipki. W mojej karierze kapitańskiej przepłynąłem ładownym zestawem pchanym (BIZON + 2 x BP500) przez jaz Lipki dwukrotnie, za każdym razem w dół rzeki. Łącznie zaś przepływałem jaz Lipki czterokrotnie (jako członek załogi). Obecnie jest to już historią żeglugi odrzańskiej. Przejścia przez jaz są - jak w przypadku opisywanym wyżej - ekstremalną operacją prowadzona pod ścisłym nadzorem Urzędu Żeglugi Śródlądowej i możliwa jedynie w przypadku jednostek pustych. Oto fotorelacja z tej operacji. Zdjęcia otrzymaliśmy dzieki uprzejmości dyrektora Urzędu Żeglugi Śródlądowej w Kędzierzynie-Koźlu - Mariusza Przybylskiego.

kpt. ż.ś. Andrzej Podgórski







Udostępnij:

Apis 02.01.2009 4493 wyświetleń 4 komentarzy 0 ocena Drukuj



4 komentarzy


  • Adam Reszka
    Adam Reszka
    Dla mnie - "wiślaka", była to operacja bardzo ciekawa zwłaszcza, że dobrze udokumentowana serwisem fotograficznym Mariusza Przybylskiego, co wykorzystał nasz Kapitan, poprzedzając ten fotoserwis ciekawym komentarzem, obrazującym zdolności nawigacyjne naszych kapitanów.
    Pozdrawiam - kpt.ż.ś. Adam Reszka Wink
    - 02.01.2009 12:18
    • koj
      koj
      Piękne zdjęcie - tam chodziłem do mojego TŻŚ Koźle. Pięknie zmodernizowali Odrę w Koźlu. Dobrze , że coś idzie grzebać w piasku pod Raciborzem może wygrzebią kanał Odra - Dunaj?
      - 02.01.2009 14:23
      • Teos
        Teos
        Ze swej strony chciałbym pokazać dwa zdjęcia z chodzenia "na skróty",
        obydwa z dźwigiem Wróblin w roli głównej:
        zegluga.szympanstudio.pl/albums/BUDOWLE%20WODNE/normal_Dzwig_Wroblin_na_jazie_Rozanka.JPG

        zegluga.szympanstudio.pl/albums/BUDOWLE%20WODNE/normal_Unikat_-_dzwig_p_ywajacy_Wroblin__przechodzi_Redzin_na_skroty.JPG

        Natomiast Andrzeju, nasz Kapitanie kochany niestety muszę Cię zasmucić - w Angorze przeczytałem artykuł "Łodziarz i po rosie popłynie" w którym Pani Jolanta Jasińska-Mrukot napisała o Panu Kapitanie Szarku "Ale ponieważ spędził czterdzieści lat na rzecz, ma za sobą tysiące jazów, to przeszkody coraz mniej straszą."
        GrinGrinGrin
        - 02.01.2009 15:45
        • x5
          x5
          Panowie Oficerowie!
          W maju 1987 r.podczas akcji ratowniczej ściągania barki pchanej z jazu Rędzin,w której brały udział dwa BIZONY i mój TUR-59 doszło do nieporozumienia między kapitanami Leszkiem W.,Józefem R. i mną czego rezultatem było...przeprawienie się mojego TUR'a na skróty.
          "Przeleciałem" przez jaz dziobem do przodu (obracając w ostatniej chwili) co najprawdopodobniej uratowało mnie i mojemu asystentowi Markowi G. życie.
          Jednak pchacz po kolizji z jazem został uszkodzony i zatonął poniżej tej budowli wodnej.
          - 02.01.2009 21:46

          Dodaj lub popraw komentarz

          Zaloguj się, aby napisać komentarz.

          Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
          Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
          Niesamowite! (0)0 %
          Bardzo dobre (0)0 %
          Dobre (0)0 %
          Średnie (0)0 %
          Słabe (0)0 %
          Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na nasze ustawienia prywatności i rozumiesz, że używamy plików cookies. Niektóre pliki cookie mogły już zostać ustawione.
          Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies