Motorowy holownik - muzeum "Freudenau"
"Freudenau", jako świeżo upieczony statek-muzeum, jest namacalnym świadkiem zmierzchu żeglugi holowanej, również na Dunaju.
Nieźle zdziwili się mieszkańcy nadbrzeżnych miejscowości nad Renem i Menem a także załogi przepływających statków, gdy nagle ujrzeli wielki archaiczny holownik rześko sunący po rzece. "Freudenau" jest ostatnim w pełni sprawnym statkiem śródlądowym w swojej klasie, chociaż w takie podróże jak ta, a było to w maju 2006, wybiera się rzadko. Zazwyczaj cumuje w Regensburgu, będąc częścią tamtejszego Muzeum Żeglugi Dunajskiej. Wiernie towarzyszy mu zabytkowy parowiec bocznokołowy "Ruthof / Ersekcsanad", ale o nim może kiedy indziej.
"Freudenau", jako świeżo upieczony statek-muzeum, jest namacalnym świadkiem zmierzchu żeglugi holowanej, również na Dunaju. Zbudowany został w 1941 roku w Linzu i oddany do eksploatacji 30 maja 1942 w Erste Donau Dampfschifffahrts-Gesellschaft (DDSG) w Wiedniu. Był jednym z ostatnich holowników motorowych długiej serii liczącej 22 jednostki tzw. typu "N", budowanych w ramach specjalnego programu Ministerstwa Komunikacji Rzeszy. Na ważnym strategicznie Dunaju powstało ogromne zapotrzebowanie na jednostki holujące. Obok sprowadzania tego rodzaju statków z innych rzek ówczesnych Niemiec, zaczęto budowę nowych, specjalnie na Dunaj koonstruowanych jednostek, takich jak te omawianego typu.
Były to bardzo udane holowniki. Sprawdziły się z powodzeniem na wszystkich odcinkach tej wielkiej rzeki. Typ "N" stał się wzorcem dla całego szeregu podobnych jednostek, budowanych już w latach powojennych, przewżnie dla wschodniodunajskich przedsiębiorstw żeglugowych.
Holowniki typu "N" zbudowane zostały w trzech stoczniach: w dwóch austriackich, w Linzu i Korneuburgu oraz w jednej bawarskiej w Deggendorfie. Otrzymały je cztery towarzystwa żeglugowe. Obok wspomnianego DDSG z Wiednia, Bayerischer Lloyd Schifffahrts AG (BL), Regensburg; Reederei Josef Wallner (JW), Deggendorf i Continentale Motorschifffahrts-Gesellschaft (COMOS), Amsterdam/Wiedeń. Większość z nich zatonęła podczas wojny. Po wojnie podniesione, zasiliły flotylle wielu krajów naddunajskich. Ciekawe że na Dunaju określano je jako Zugschiffe a nie Schlepper, jak normalnie nazywają się holowniki rzeczne w języku pani Merkel.
Dzisiejszy statek-muzeum "Freudenau" pływał pod flagą DDSG 51 lat, czyli do roku 1993. W 1966 został przemotoryzowany. Otrzymał nowe, mocniejsze silniki. Pod koniec czynnego żywota zatrudniony był już tylko w służbie portowej w Linzu. Konieczność przeprowadzenia generalnego remontu maszynowni oraz koszty utrzymania do minimum ograniczonej załogi (7 osób), sprawiły że jego dalsza eksoloatacja stała się dla armatora nieopłacalna. Dwa lata stał na sznurku. Aż wreszcie w 1995 roku Muzeum Żeglugi Dunajskiej w Regensburgu nabyło weterana za symboliczny szyling.
Postanowiono zachować statek w stanie niezmienionym, bez żadnej przebudowy, ograniczając się tylko do koniecznego remontu gwarantującego utrzymanie go w ruchu. Wykonano za to mnóstwo mozolnych prac konserwacyjnych i renowacyjnych.
Teraz "Freudenau" cumuje na prawym brzegu Dunaju poniżej Kamiennego Mostu i jest dla wszystkich dostępny. Podczas szczególnych uroczystości związanych z żeglugą na Dunaju, wyrusza na krótkie wycieczki po rzece. Za to raz w roku wybiera się w dłuższą, kilkudniową podróż. Najdłuższą była ta już wspomniana, w maju 2006. Wiodła z Regensburga przez Kanał Men-Dunaj, Men, z krótkim pobytem w stoczni w Erlenbach, aż na Ren do Koblencji.
A oto dane techniczne holownika "Freudenau":
Długość............................................................... 48,30 m
Szerokość............................................................. 7,20 m
Zanurzenie z 40 ton paliwa...................................... 1,50 m
Pędniki................................................................. 2 czteroskrzydłowe śruby o średnicy 1,50 m
Napęd.................................................................. 2 sześciocylindrowe diesle
1942 - 1966.......................................................... MWM, 2x410 KM przy 310 obr/min
od 1966............................................................... Deutz, 2x550 KM
Załoga.................................................................. 17 osób
Na podstawie "Köhlers Flottenkalender 2007/2008"
Internationales Jahrbuch der Seefahrt
Udostępnij:
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies