Statek snów
"Sonnenkönigin" ("Kólowa słońca"), jest czymś niezwykłym: do statku nie za bardzo podobna, chociaż na pewno nim jest.
Chrzest tej ogromnej pływającej sali koncertowo-balowej, odbył się w czwartek 18 września br na redzie portu we Friedrichshafen nad Jeziorem Bodeńskim. Szczyci się ona mianem największego obiektu pływającego na wodach śródlądowych zachodniej Europy. Jej futurystyczne kształty robią wrażenie obiektu z innej planety. Gigantyczna, przeszklona nadbudowa na czterech pokładach robi imponujące wrażenie.
O stworzeniu tak innego statku niż to co obecnie pływa w Europie, marzył zawsze Walter Klaus. Ten ekscentryczny obywatel niemiecki na stałe mieszkający w Austrii jest właścicielem tego cuda. Jego portfel jest tak dobrze wypchany, że sam zainwestował 13 milionów euro w budowę tej jednostki. Mała bodeńska stocznia w Kressbronn miała ogromne problemy z realizacją jego niecodziennych wizji, które i tak w końcu przeforsował. Bywało że przerywano prace na parę tygodni, żeby coś doprojektować lub przekonstruować. Nie obywało się, a jakże, bez ostro wyrażanej różnicy poglądów. Dlatego budowa królowej przeciągnęła się do ponad dwóch lat.
Położenie stępki odbyło się 31 czerwca 2006 i tutaj zaczyna się polska część udziału w jej budowie. Wszystkie sekcje kadłuba powstały w Szczecinie! W przeciągu pół roku, 35 ciężarówek dostarczyło z Grodu Gryfa do Kressbronn cały kadłub, gdzie został połączony w jedną całość. Miło coś takiego słyszeć.
"Sonnenkönigin" to tzw. Event-Schiff, czyli statek na specjalne okazje. Nie można na nim odbywać normalnych wycieczek czy regularnych rejsów. Będzie tylko czarterowany i to za jakie pieniądze: doba 60 000 euro!! I jeżeli jakaś babcia będzie chciała na "Sonnenkönigin" wyprawić wnukowi urodziny, to musi długo, długo odkładać drobniaki w pończochę. A tak na poważnie, to można na niej wystawiać operę, słuchać koncertów, oglądać rewie mody, prezentować nowe wyroby, urządzać konferencje lub spotkania pracowników bogatych firm. Wszystko w przepychu, w niespotykanym do tej pory ambiente i wzorowej organizacji.
Przeszklona królowa jest tak zaprojektowana, że z zewnątrz nie widać co dzieje się wewnątrz. No cóż; zamknięte, klubowe towarzystwo (czy jak tam to można nazwać). Najważniejszym punktem statku jest gigantyczna sala widowiskowa. Na trzech poziomach wszystkie 1000 miejsc siedzących ma nieprzesłonięty niczym widok na poruszającą się w pionie scenę. Wymiary tej pływającej sali operowej: dł. 69 m, szer.13,5 m, wys. 9 m. Na statku są trzy bary, a pokład słoneczny znajduje się 11 m nad lustrem wody.
Nie dysponuję w tej chwili szczegółami napędu "Sonnenkönigin". Wiem tylko, że silniki MAN o mocy 2 x 900 KW, poprzez przekładnie ZF, napędzają dwie śruby o stałym skoku, nadając jej prędkość 30 km/h. Jest tak wyciszona, że podobno można słuchać na niej koncertów muzyki poważnej przy "całej naprzód"!
Matką chrzestną jest Gräfin Bettina Bernadotte, dziedziczka wyspy Meinau. Sam chrzest był bardzo spektakularny, tak samo pompatyczny jak sam statek. Helikopter na długiej linie, roztrzaskał w pełnym biegu ogromną butlę szampana Magnum o burtę królowej. Tłumy zgromadzone na friedrichshafeńskiej promenadzie wiwatowały, a i ja też porządnie zdarłem gardło. Niestety, wziąłem niewłaściwy obiektyw i załączone zdjęcia z chrztu nie są mojego autorstwa.
"Sonnenkönigin" pisze nowe rozdziały w architekturze okrętowej i być może musimy przestawić się na akceptację zupełnie innych kształtów statków śródlądowych, przynajmniej pasażerskich. Ale ja osobiście wolę statki wyglądające tradycyjnie. Niemniej ta ogromna bryła imponująca rozmachem , jest o 30% większa od największego do tej pory statku bodeńskiego, który też nie jest ułomkiem.
A oto pozostałe dane techniczne:
Stocznia........................................Bodan Werft w Kressbronn nad Jeziorem Bodeńskim
Oddanie do eksploatacji...................1.9.2008
Długość całkowita............................69,16 m
Szerokość całkowita.........................14,55 m
Wysokość boczna............................3,45 m
Wysokość całkowita.........................11,20 m
Zanurzenie max...............................1,95 m
Wyporność.....................................950 t
Załoga............................................2 kapitanów i 11 marynarzy
Portem macierzystym "Sonnenkönigin" jest Bregenz w Austrii. Eksploatowana jest przez Sonnenkoenigin AG, firmę z grupy Waltera Klausa, z siedzibą w St.Gallen w Szwajcarii.
https://www.vorarlberg-lines.at/de/ueber-uns/flotte/ms-sonnenkoenigin
Udostępnij:
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies