Maurycy Fajans - jeden z pionierów żeglugi parowej na Wiśle
Jego los związany był ze spółką handlową założoną 27 kwietnia 1848 roku pod nazwą "Andrzej hrabia Zamoyski i Spółka", a konkretne powiązanie z zeglugą miał Główny Zarząd Żeglugi Parowej. W 1871 roku przeprowadzono farmalną likwidację Spółki. Część tabaru sprzedano armatorom rosyjskim, pozostałe 3 parawce i 20 gabar zakupił na zasadach publicznego przetargu za sumę 55 tysięcy rubli Fajans.
Tekst tego artykułu powstaje w roku, w którym obchodzimy okrągłą rocznice pamiętnego marca 1968 roku. Po protestach akademickiej młodzieży wywołanych zdjęciem ze scen "Dziadów" Dejmka z porywającą rolą Gustawa Holoubka (zmarł w trakcie obchodów tej rocznicy w marcu 2008 r) komunistyczne władze uznały, ze inspiratorami zamieszek były "koła syjonistyczne". Wielu obywateli polskich pochodzenia żydowskiego otrzymało "one way ticket" zmuszający ich do wyjazdu z kraju i pozbawiający polskiego obywatelstwa. Proszę nie posądzać mnie jednak o koniunkturalizm jeśli stwierdzę, ze w losy naszej Ojczyzny wplecione były tak mocno losy wielu nacji - w tym Żydów - że nie sposób naszej historii rozpatrywać bez ich udziału. Nie inaczej jest w naszej żeglugowej rzeczywistości. Wybitną postacią, która wywarła trwałe piętno na historii rozwoju żeglugi w Polsce jest Maurycy Fajans.
Jego los związany był ze spółką handlową założoną 27 kwietnia 1848 roku pod nazwą "Andrzej hrabia Zamoyski i Spółka", a konkretne powiązanie z żeglugą miał Główny Zarząd Żeglugi Parowej. Kiedy na życzenie społeczeństwa rozszerzono regularne rejsy parowców pasażerskich na trasę Warszawa - Puławy, Spółka przeżywała pełnię rozkwitu. Wydawało się, że nic już nie zdoła zahamować jej rozwoju. Stało się jednak inaczej. Powstanie styczniowe i represje popowstaniowe zachwiały podstawami ekonomicznymi przedsiębiorstwa. Rosły zobowiązania dłużnicze. Straty osiągnęły zawrotną sumę około miliona rubli. Główny administrator Spółki Andrzej Zamoyski, zmuszony względami politycznymi, opuścił kraj. Siłą rozpędu żegluga parowa Spółki działała jeszcze do 1870 roku. Kierował nią od roku 1866 Maurycy Fajans. W 1871 roku przeprowadzono formalną likwidację Spółki. Część taboru sprzedano armatorom rosyjskim, pozostałe 3 parowce i 20 gabar zakupił na zasadach publicznego przetargu za sumę 55 tysięcy rubli Fajans.
Trzy parowce: Wisła, Sandomierz i Narew dały początek "Towarzystwu Żeglugi Parowej M. Fajansa", które dzięki zaprowadzeniu sprężystej administracji rozrosło się i aż do I wojny światowej utrzymało prymat wśród przewoźników na rzekach Królestwa Polskiego. Zarząd Towarzystwa mieścił się w Warszawie przy ul. Trębackiej 9. Do roku 1880 regularna żegluga pasażerska utrzymywana była tylko na trasie Warszawa - Płock, i to jednym statkiem. Z Warszawy wypływał on w poniedziałek, środę i piątek o godz. 8.00, do Płocka docierał około godz. 16.00-16.30. Rejsy powrotne odbywał we wtorki, czwartki i soboty. Niedziela zarezerwowana była na spacery po Wiśle w kierunku Jabłonny. Dopiero po upływie 10 lat działalności zdołał Fajans wznowić regularną żeglugę na odcinku Płock - Włocławek. Wkrótce rejsy te zostały zawieszone ze względu na konkurencyjną działalność nadwiślańskiej kolei żelaznej, oferującej transport szybszy i tańszy.
Poniższa prezentacja złożona jest z fotografii nadesłanych przez kpt. ż.ś. kmdr Adama Reszkę, które opatrzył znamiennym cytatem:
"Były premier Jaroszewicz na zarzuty, że likwidacja (w odwecie za nieprzychylną opinię lokalizacji Huty Katowice) Centralnego Urzędu Gospodarki Wodnej zgubi żeglugę odpowiedział: "Gdyby żył stary Fajans, to by żegluga była". Niestety, my wiemy, że bez dróg wodnych żeglugi nie będzie."
. Na Cmentarzu Żydowskim przy Okopowej w Warszawie znajduje sie grobowiec rodziny Fajansów z bardzo sugestywnym motywem złożonym z charakterystycznych dla żeglugi atrybutów. Grób jest troszkę zaniedbany i naszym zdaniem powinno mu się przywrócić dawny wygląd lub chociaż uporządkować nieco.
Udostępnij:
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.
Kliknij przycisk `Akceptuję`, aby ukryć ten pasek. Jeśli będziesz nadal korzystać z witryny bez podjęcia żadnych działań, założymy, że i tak zgadzasz się z naszą polityką prywatności. Przeczytaj informacje o używanych przez nas Cookies