Konferencja "Dni Żeglugi" w Usti nad Labem
Opublikowane przez Apis dnia 19.09.2011 17:29
W dniach 13.-15. września 2011r. w Usti Nad Labem odbyły się 26. Plavebni Dny. Konferencja ta po raz kolejny umożliwiła spotkanie środowisku związanemu z żeglugą śródlądową Czech i Słowacji oraz ich z gośćmi z Niemiec i Polski. Patronami spotkania były czeskie Ministerstwo Transportu, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Ministerstwo Rolnictwa. Obecni byli przedstawiciele Parlamentu i władz poszczególnych miast.

Szereg wystąpień konferencyjnych wskazywał na plany budowy Kanału Dunaj-Odra-Łaba jako niezbyt dalekosiężne, co dla obserwatora z Polski wydaje się dość egzotyczne. Późniejsza wycieczka po Łabie również przedstawia widok, który chcielibyśmy oglądać w Polsce. W niewielkiej odległości od ostatniej czeskiej śluzy na Łabie znajdują się kamieniołomy z rzecznym portem przeładunkowym, stocznie, złomowiska i inne przedsiębiorstwa, które korzystają z transportu śródlądowego.
Rozszerzenie aktualności
W dniach 13.-15. września 2011r. w Usti Nad Labem odbyły się 26. Plavebni Dny. Konferencja ta po raz kolejny umożliwiła spotkanie środowisku związanemu z żeglugą śródlądową Czech i Słowacji oraz ich z gośćmi z Niemiec i Polski. Patronami spotkania były czeskie Ministerstwo Transportu, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego i Ministerstwo Rolnictwa. Obecni byli przedstawiciele Parlamentu i władz poszczególnych miast.

Tematami przewodnimi tego spotkania były:
- Wykorzystanie żeglugi śródlądowej w transporcie inter-modalnym, kontenerowym i produktów płynnych.
- Droga wodna Łaby jako konkurent transportu kolejowego i drogowego.
- Łączenie systemu dróg śródlądowych Europy Środkowej i Południowej przez kanał Dunaj-Odra-Łaba.
- Żegluga rekreacyjna oraz jej powiązanie ze zintegrowanym transportem rowerowym.
- Integracja śródlądowego transportu osobowego z miejskimi środkami transportu publicznego.

W ramach konferencji zaprezentowano stanowiska poszczególnych przedstawicieli władz lokalnych i państwowych, w których wszyscy zgadzali się co do konieczności rozwoju żeglugi śródlądowej Czech i Słowacji. Wspomniano też na Memorandum 2006 i coraz szerzej zakrojoną współpracę ze stroną niemiecką w sprawie kanalizacji Łaby.

Szereg wystąpień konferencyjnych wskazywał na plany budowy Kanału Dunaj-Odra-Łaba jako niezbyt dalekosiężne, co dla obserwatora z Polski wydaje się dość egzotyczne.
Ponadto w ramach wizyty studyjnej uczestnicy konferencji mieli możliwość zwiedzenia stopnia wodnego w Strekovie. W skład stopnia wodnego wchodzą elektrownia wodna, przepławka dla ryb, jaz oraz dwukomorowa śluza. Cały stopień mimo długiej historii jest zmodernizowany i nowoczesny.

Późniejsza wycieczka po Łabie również przedstawia widok, który chcielibyśmy oglądać w Polsce. W niewielkiej odległości od ostatniej czeskiej śluzy na Łabie znajdują się kamieniołomy z rzecznym portem przeładunkowym, stocznie, złomowiska i inne przedsiębiorstwa, które korzystają z transportu śródlądowego.

Obecny na konferencji dyrektor Dyrekcji Dróg Wodnych CR inż. Jiří Blaźek powiedział: "Spotkanie uważam za bardzo ważne i trudne. Dzisiaj, bardziej niż w przeszłości, czujemy potrzebę zgromadzenia wszystkich ludzi wokół wody. Mam na myśli nie tylko przedsiębiorców, ale również rolników i mieszkańców okolicznych miast i wsi. Transport wodny jest najbardziej przyjaznym dla środowiska środkiem transportu a jego koszty są najniższe. Republika Czeska, jako jeden z niewielu krajów europejskich, nie wykorzystuje potencjału tego środka transportu i musimy odwrócić tę niekorzystną sytuację. (...) Ważne jest, aby uświadomić sobie, że znaczenie rzek nie jest tylko transportowe, ale są one coraz ważniejszym źródłem energii odnawialnej i wody. Żegluga śródlądowa może być wykorzystywana jako trasa dostaw awaryjnych dla oleju i gazu. Zignorowanie tego faktu, to luksus, na który Republika Czeska nie może sobie pozwolić."

Słuchając takich słów rodzi się pytanie, czy tylko Czesi nie mogą sobie pozwolić na taki luksus...?

źródło: inf. własna