Nowoczesne, niemieckie jednostki utrzymania szlaku
Opublikowane przez Apis dnia 11.08.2012 23:34
W listopadzie 2009 w wyniku otwartego przetargu Firma Fassmer podjęła się zadania zbudowania i dostarczenia dla WSA Bremen mniej więcej 25-metrowego statku służącego do nadzorowania i utrzymania dróg wodnych. Statek ten powinien służyć jako jednostka robocza i transportowa, zdolna do pływania także jako pchacz lub holownik na Wezerze, jej dopływach oraz kanałach żeglugowych pozostających pod nadzorem tego urzędu.

W dniu 8.08.2012 taka właśnie jednostka nazwana "Weserplate" o długości 27,10 m i szerokości 6,70 m po zwodowaniu w Bremen-Farge została przekazana Urzędowi Wodno-żeglugowemu (WSA) w Bremen.
Rozszerzenie aktualności
W listopadzie 2009 w wyniku otwartego przetargu Firma Fassmer podjęła się zadania zbudowania i dostarczenia dla WSA Bremen mniej więcej 25-metrowego statku służącego do nadzorowania i utrzymania dróg wodnych. Statek ten powinien służyć jako jednostka robocza i transportowa, zdolna do pływania także jako pchacz lub holownik na Wezerze, jej dopływach oraz kanałach żeglugowych pozostających pod nadzorem tego urzędu.

W dniu 8.08.2012 taka właśnie jednostka nazwana "Weserplate" o długości 27,10 m i szerokości 6,70 m po zwodowaniu w Bremen-Farge została przekazana Urzędowi Wodno-żeglugowemu (WSA) w Bremen.

Statek roboczo-nadzorujący "Weserplate" przeznaczony jest do pływania na wodach płytkich w tym z ograniczoną wysokością prześwitów. Dlatego spełnia postawione producentowi wymagania: zanurzenie nie powinno przekraczać 1.2 m przy możliwości zabrania dodatkowego ładunku do 15,3 t a wysokość nad lustrem wody nie może przekroczyć 4,85 m. Z tego powodu kadłub statku wykonano ze stali a nadbudówkę z aluminium. Sterówka ma opuszczaną część górną, składany jest maszt i ramię anteny radaru. Jako że jest to zupełnie nowy statek zakłada się, że okres jego uniwersalnego zastosowania wyniesie minimum 40 lat.

Klimatyzowana sterownia wyposażona jest we wszystkie zdobycze najnowszej techniki radionawigacyjnej od radaru po echosondę i elektroniczne mapy. Na pokładzie głównym znajduje się warsztat, salonik dla trzech członków załogi, kuchnia i WC z natryskiem. Wyposażenie robocze to m.in. opuszczana hydraulicznie rampa dziobowa, hak holowniczy (60 kN) oraz hydrauliczny dźwig o wszechstronnym zastosowaniu z podwójnie łamanym ramieniem umożliwiającym zasięg 12,5 m.

Statek płynąc samodzielnie rozwija prędkość do 17 km/h, którą zapewniają mu dwa pędniki Schottela z silnikami Volvo Penta o mocy 221 kW każdy. W zestawie pchanym zapewniano konstrukcyjnie prędkość ok 13 km/h. W czasie prób odbiorczych prędkość tę nieznacznie przekroczono. Ster strumieniowy Schottela o mocy 99 kW zapewnia jednostce doskonałą manewrowość.

Zbliżoną jednostkę utrzymania szlaku zwodowano dla WSA Emden w Leer. Statek nazwany „Midlumer Sand“ zastąpi 35-letni dźwig pływający „Leerort“. Będzie służył m.in. do naprawy zabudowy regulacyjnej (główki, tamy podłużne) oraz wszelkich innych, kamiennych umocnień brzegowych. Zapewni także na rzece Ems możliwość reagowania na wszelkie utrudnienia w ruchu żeglugowym.

- Otrzymaliśmy nowoczesny i wydajny statek statek zapewniający wszechstronne wykorzystanie go w utrzymaniu dróg wodnych - mówi szef WSA Nordwest Klaus Frerichs.

- „Midlumer Sand“ spełnia jako pływający dźwig/pogłębiarka/prądówka wszelkie standardy i może być użyty niemal na wszystkich rzekach i kanałach Niemiec. Pozwala to na pewną i elastyczną pracę w utrzymaniu dróg wodnych - zapewnia Steffen Bleidißel, kierownik Fachstelle Maschinenwesen Süd w Nürnberg.

Zgodnie z tymi pryncypiami w duńskiej stoczni Faaborg zbudowanych zostanie jeszcze 6 dalszych jednostek tego typu. Już na początku sierpnia w WSA Bremen oddano do użytku (równocześnie z 'Weserplate") identyczny dźwig pływający/pogłębiarkę „Elsflether Sand“ (poniżej).



Dane techniczne „Midlumer Sand“:

Koszt budowy ........................................................................................ 3 mln Euro
Stocznia ......................................................................................... Faaborg (Dania)
Długość ......................................................................................................... 35 m
Szerokość ..................................................................................................... 9,5 m
Wysokość przy zanurzeniu 0,9 m ...................................................................... 4,2 m
Waga własna ................................................................................................. 300 t
Nośność ................................................. 100 t (np. kamień do umocnień brzegowych)
Zanurzenie ........... 0,9 do 1.3 m (konstrukcja dziobu pozwala na podejście pod sam brzeg)
Napęd ......................................... pędniki Schottela SRP 320 z silnikami SISU 2x 280 KM
Ster strumieniowy ............................................. Schottel Pumpjet, Typ SPJ 22, 55 KW
Prędkość maksymalna ............................................................................. 14-16 km/h

Wyposażenie: dźwig hydrauliczny z wymiennymi elementami roboczymi ramienia, sterowanie hydrauliczne, podnoszona sterówka zapewnia kapitanowi doskonałą widoczność zarówno w trybie pracy jako pogłębiarka (dźwig) jak i przy pełnym, nawet wysokim ładunku. Podczas prac np. przy mostach sterówka łatwo i szybko może być opuszczona. Na dziobie znajduje się hydrauliczne sprzęgło-głowica do przyłączania (dokowania) innych urządzeń. Hydrauliczne, wysuwane teleskopowe "nogi" umożliwiają zakotwienie statku w stałej pozycji roboczej.

Terenem działania „Midlumer Sand“ podobnie jak jego poprzednika będzie dolny odcinek Ems od Papenburga do Emden, Leda od Sagter Ems do ujścia koło Leerort oraz Ems-Seitenkanal między Oldersum a Borssum.

źródło: maritimheute.de, maritimheute.de
tłum. A. Podgórski