Wyświetl zdjęcie

Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Jezioro Bielersee w Szwajcarii Pierwsze zdjęcie Poprzednie zdjęcie Następne zdjęcie Ostatnie zdjęcie
Jezioro Bielersee w Szwajcarii
Mały statek pasażerski "Jura".

Data: 15.11.2020
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 819 x 571 pixeli
Rozmiar pliku: 195,67kB
Komentarz: 1
Oceny: *****
Liczba wyświetleń: 140
#1 | miroslaw rajski w 17.12.2020 18:15
Przede wszystkim gdzie leży jezioro Bielersee? Otóż leży w zachodniej Szwajcarii, w pobliżu granicy francuskiej. Wraz z jeziorami Murtensee i Neuenburgersee tworzą tzw. Krainę Trzech Jezior (Drei-Seen-Land), która geograficznie należy do Szwajcarskiej Jury. Na marginesie: Neuenburgersee jest czwartym co do wielkości w Europie środkowej po Jeziorze Genewskim, Balatonie i Jeziorze Bodeńskim. Natomiast Bielersee wielkością można porównać z niedawno przedstawionym bawarskim jeziorem Ammersee. Ma wymiary 15 km x 4,1 km x 74 m. Obwód 55,6 km i powierzchnia 39,8 km2. Przepływa przez nie Aare, która jest największą rzeką Szwajcarii. Wszystkie trzy jeziora połączone są kanałami Zihl i Broye. Całość, wraz z żeglowną Aare tworzy rewelacyjny turystycznie szlak wodny!

Panorama Krainy Trzech Jezior widziana z zachodu na wschód. Kliknąć!

abload.de/img/nr6itjpa.jpg

Wracając do naszego tytułowego zdjęcia. Jest to widokówka gdzieś z lat osiemdziesiątych. Widoczna na niej „Jura” zbudowana została, wraz z bliźniaczym „Seeland” w 1932 roku na stoczni Bodan Werft w Kressbronn nad Jeziorem Bodeńskim. Bielersee – Dampfschiffgesellschaft, czyli armator z jeziora Bielersee, postanowił zastąpić przestarzały i nieekonomiczny parowiec „Stadt Biel” dwoma małymi motorowcami. Mimo że oferty złożyły tak renomowane firmy jak Sulzer czy Escher Wyss, zdecydowano się na mało wtedy znaną stocznię z nad Jeziora Bodeńskiego. Były pierwszymi motorowcami na jeziorze Bielersee i razem kosztowały 230.000 franków. Bliźniaki stanowiły zupełnie nową konstrukcję i stały się prototypem licznej rzeszy statków na drogi wodne środkowej Europy, zwłaszcza tam gdzie niskie mosty ograniczały wysokość. Cieszyły się dużym powodzeniem i na stoczni Bodan Werft budowano je aż do lat sześćdziesiątych.
Obydwa zostały próbnie zmontowane pod gołym niebem w Bodan Werft, następnie zdemontowane i koleją przetransportowane nad jezioro Bielersee (ok. 300 km). Ponownie zmontowane zostały na prowizorycznie przygotowanym placu w La Neuveville na wschodnim brzego Jeziora. „Seeland” ukończono jako pierwszy, „Jurę” nieco później. Do eksploatacji weszła 18 października 1932, czyli na sam koniec sezonu. Statki od razu przypadły do gustu pasażerów, chociaż wyposażenie ich wnętrz, z drewnianymi ławkami, przypominało raczej wagony kolejowe...

Wiosna 1932. „Jura” montowana w La Neuveville. Z prawej bardziej zaawansowana budowa „Seeland”. Foto BSG:

abload.de/img/nr4jyk77.jpg

Obydwa statki w lipcu 1932 podczas budowy. Z lewei "Seeland" krótko przed wodowaniem. Z prawej "Jura" jeszcze w trakcie montażu. To piękne zdjęcie pochodzi ze znanego szwajcarskiego miesięcznika "Dampferzeitung" z grudnia 2019:

abload.de/img/nr10pokwn.jpg

„Jura” zwodowana. Październik 1932. Foto BSG:

abload.de/img/nr549jfl.jpg

Statek napędzany był pięciocylindrowym, dwusuwowym silnikiem firmy Sulzer o mocy 125 KM (skok tłoka / średnica cylindra: 260 / 200 mm). Moc przekazywana była na czteropłatową śrubę o stałym skoku i średnicy 1060 mm. Prędkość na próbach 19 km/h.

Pozostałe dane techniczne z chwilą wejścia do eksploatacji:

długość całkowita..................................................................................................................27,50 m
szerokość całkowita.................................................................................................................5,10 m
wysokość boczna.....................................................................................................................1,80 m
zanurzenie pusto/zał......................................................................................................0,98/1,41 m
wyporność pusto......................................................................................................................37,1
pasażerów..................................................................................................................................200
załoga............................................................................................................................................3

W pierwszych latach eksploatacji. „Jura” w porcie Biel gotowa do wypłynięcia w rejs. Foto zbiór Ziegler:

abload.de/img/nr1eskqd.jpg

W roku 1950 odnowiono wszystkie pomieszczenia statku. Dziesięć lat później, zimą 1959/60 przeprowadzono generalną modernizację „Jury”. W miejsce silnika Sulzer otrzymała sześciocylindrowy silnik GM – Diesel Typ 71 N, o mocy 170 KM ( skok tłoka / średnica cylindra – 127 / 108 mm). Prędkość wzrosła do 21,5 km/h. „Jura” otrzymała nową sterówkę. Odświeżono wszystkie pomieszczenia statku. Wyporność wzrosła do 42 ton, zanurzenie do 1,05/1,42 m. Zmniejszono załogę – teraz tylko 2 osoby. Liczba pasażerów została niezmieniona. Cały remont kosztował blisko 49.000 franków.

Również w porcie w Biel ok. roku 1970. Foto Liechti:

abload.de/img/nr26rj69.jpg

W Murten na jeziorze Murtensee 5 lipca 1981. Foto Liechti:

abload.de/img/nr3c0j3u.jpg

Powyższe czarno – białe zdjęcia pochodzą z „Die Geschichte der Schiffahrt auf den Juragewässern“, Schaffhausen, 1982.

„Jura” w porcie Erlach, 06.10.2007. Foto Hp. Teutschmann:

abload.de/img/nr7kbkve.jpg

Również w Erlach, 20.07.2008. Foto Hp. Teutschmann:

abload.de/img/nr9fajid.jpg

„Jura” została wycofana z eksploatacji w roku 1992 i pewnie zostałaby sprzedana albo poszła na złom, gdyby nie grupa zapaleńców ze szkoły zawodowej w Bern. Markus Petrig, wykładowca szkoły zorganizowal chętnych spośród uczniów i wspólnie postanowili uratować najstarszy stwtek z jeziora Bielersee. Absolutnie nie planowali żadnego statku – muzeum, a coś w rodzaju pływającego obozu harcerskiego, pierwszej tego rodzaju jednostki w Szwajcarii. Powołano stowarzyszenie i skrzyknięto lokalnych sponsorów, którzy gotowi byłi pomóc finansowo. BSG, czyli Bielersee – Schiffahrts – Gesellschaft, odstąpił statek za 50 000 franków. Przystosowanie go do nowej roli trwało trzy lata, przy czynnym udziale uczniów z zawodówki w Bernie. Wreszcie w roku 1995 wszystko było gotowe. Powstał statek na którym w miesiącach letnich organizowane mogły być tygodniowe rejsy szkolne, tzw. „Seeschulwochen”. W obydwu salonach jest miejsce do przenocowania 26 uczniów. Oczywiście śpiwory trzeba mieć z sobą. Na statku jest w pełni wyposażona kuchnia, awaryjna toaleta i umywalnia. Z reguły na noclegi zatrzymuje się „Jura” w swoim „macierzystym porcie” w Erlach, gdzie znajdują się wszelkie możliwe urządzenia sanitarne. Ale także w każdej innej przystani na Bielersee ma „Jura” swoje miejsca postoju na nocleg. Poza miesiącami letnimi staje się normalnym statkiem pasażerskim dla 60 osób, lub statkiem bankietowym dla 30 gości.
Dzięki rejsom szkolnym młodzież może poznać cały jurajski system wodny: jedną rzekę, dwa kanały i trzy jeziora. Natura, alpejski krajobraz... Nic tylko pozazdrościć. Do dzisiaj wzięło udział w rejsach na „Jurze” ponad 200 grup szkolnych i grup ludzi niepełnosprawnych. Piękne zdjęcia statku można podziwiać na jego stronie internetowej: https://www.msjura.ch/de/ms-jura/das-...das-schiff

Po 24 latach intensywnej eksploatacji przyszedł czas aby dokładnie zbadać część podwodną kadłuba. 7 kwietnia 2019 wyciągnięto statek na slip BSG w Nidau, przy ujściu Aare z Jeziora. W ciągu trzech tygodni dokonano generalnego remontu kadłuba, łącznie z wymianą śruby. Cały remont wyceniono na 70 000 franków. Trzeba zaznaczyć że lwią część pracy wykonano w czynie społecznym. 27 kwietnia, odświeżona „Jura” spłynęła znowuż na wodę i udała się na swoje stałe miejsce postoju w Erlach na drugim końcu Bielersee. Pod koniec maja przyjęto pierwsze grupy młodzieży na rejsy w ramach Seeschulwochen.

„Jura” dwa dni przed wodowaniem po generalnym remoncie kadłuba. Foto H. Amstad, Schiffsagentur:

abload.de/img/nr1291k5v.jpeg

Na marginesie. Bliźniaczy „Seeland” istnieje również do tej pory i również bez zmiany nazwy. Został przebudowany na Hausboot i sprzedany do Holandii. Pływa między Zwolle i Lemmer w prowincji Overijssel.

Jeszcze jedno. Bielersee jest nieprawdopodobnie bogate w ryby. Co za egzemplarze z niego się wyciąga! 31 maja 2017 Martin Gurtner złowił tego imponującego szczupaka.

abload.de/img/nr11m8kbg.jpg

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.

Oceny

Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Niesamowite! Niesamowite! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [Brak głosów]
Dobre Dobre 0% [Brak głosów]
Średnie Średnie 0% [Brak głosów]
Słabe Słabe 0% [Brak głosów]