Wyświetl zdjęcie

Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Na Renie ok. roku 1970 Pierwsze zdjęcie Poprzednie zdjęcie Następne zdjęcie Ostatnie zdjęcie
Na Renie ok. roku 1970
Wycieczkowiec "Wiesbaden" mija skałę Loreley".

Data: 09.06.2020
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 819 x 574 pixeli
Rozmiar pliku: 309,87kB
Komentarz: 1
Oceny: *****
Liczba wyświetleń: 261
#1 | miroslaw rajski w 07.11.2020 09:56
W latach 1938 – 1940, dla holenderskiego armatora NSR z Rotterdamu zbudowane zostały cztery unikatowe statki pasażersko – towarowe do obsługi pospiesznego serwisu Rotterdam – porty środkowego Renu. Dwa z nich zbudowała stocznia Christof Ruthof z Mainz Kastel i dwa stocznia H.H. Bodewes z Millingen w Holandii. Były to „Koningin Emma” (późn. „Wiesbaden”), „Oranje” (późn. „Düsseldorf”), „Prins Bernhard” (późn. „Bonn”) i „Nassau” (późn. „Koblenz”). Były pierwszymi statkami na Renie z pędnikami Voitha Schneidera!
Nederlandsche Stroomboot Reederij - czyli NSR - już wtedy tworzyła spółkę eksploatacyjną z późniejszym Köln – Düsseldorfer.
Nasz „Wiesbaden” powstał w stoczni Christof Ruthof pod numerem budowy 1140 i otrzymał dumną nazwę „Koningin Emma”. Przekazanie „królowej” armatorowi nastąpiło 12 maja 1938 roku, po czym statek udał się od razu w dół Renu do Rotterdamu. Zaplanowany został na linię Rotterdam – Karlsruhe z odjazdem raz w tygodniu. W pierwszy rejs z Rotterdamu wyruszył 25.05.1938 o godz. 6.00 rano, a do Karlsruhe przybył 28.05. w godzinach południowych.

„Koningin Emma” w pierwszym roku eksploatacji. Jednorazowa sylwetka statku pasażersko – towarowego:

abload.de/img/nr1gvkcp.jpg

Przy nabrzeżu w Bazylei w roku 1939:

abload.de/img/nr2gdkqa.jpg

Planik statku pochodzi z książki „Die Personenschiffahrt auf dem Rhein”,1987 (kliknąć!):

abload.de/img/nr3bvjz1.jpg


„Koningin Emma” mogła zabrać 1400 pasażerów i pewną ilość ładunku, zapewne cenną drobnicę. Cztery oddzielne ładownie o łącznej długości 24 m i kubaturze 437 m3 znajdowały się na śródokręciu. Obsługiwał je bardzo nowoczesny jak na owe czasy żuraw elektryczny o udźwigu 1,5 tony i wysięgu 4 – 9 m. Ładownie po zamkięciu znajdowały się na jednym poziomie z pokładem, i jeżeli nie było ładunku pokładowego były do pełnej dyspozycji pasażerów.
Statek napędzany był przez dwa sześciocylindrowe niedoładowane silniki MWM o łącznej mocy 800 KM. Moc przekazywana była na dwa sześciołopatkowe pędniki Voitha Schneidera, które obracały się z prędkością 143 obr/min. Prądu elektrycznego o napięciu 115 V dostarczał generator o mocy 30 KW. Napędzany był przez trzycylindrowy sielnik diesla.

Dane techniczne „Koningin Emma”

długość całkowita....................................................................................................................69,86 m
szerokość..................................................................................................................................9,66 m
zanurzenie zał...........................................................................................................................1,57 m
wysokość boczna......................................................................................................................2,75 m
najwyższy punkt ponad linię wodną..........................................................................................6,50 m
nośność zał................................................................................................................................296 t
pasażerów................................................................................................................................1400
napęd..........................................................................................................2 x MWM typu RH 342 S
średnica cylindra / skok tłoka.........................................................................................285/420 mm
moc.......................................................................................................2 x 400 KM przy 400 obr/min
pędniki..........................................................................................2 x Voith Schneider typu 16 E/100
średnica podziałowa / długość łopatek.......................................................................1600/1000 mm
średnia prędkość na Renie................................................................................................21,5 km/h

Po zajęciu Holandii przez Niemcy w 1940 roku, statek został zarekwirowany przez Kriegsmarine i przeprowadzony do Hamburga. W kwietiu 1941 przebudowany na statek mieszkalny. Rok później przemustrowany na Bałtyk, gdzie służył jako okręt dowodzenia flotylli ścigaczy okrętów podwodnych. Otrzymał wtedy nazwę „Gefion”. Służył taże do transportu rannych do Norwegii. W 1944 roku nosił krótko nazwę „Ariadne”, ale po kilku tygodniach powrócił do nazwy „Gefion”.
Po zakończeniu działań wojennych, statek zwrócono Holandii. Wszedł w skład nowo utworzonego, państwowego przedsiębiorstwa „Regeringscommissie Scheepsbouw en Reparatie” i został z powrotem przystosowany do swoich właściwych zadań, czyli do przewozu pasażerów i ładunku.
W roku 1946 sprzedany do „Nederlandsee Stoomboot Rederij Akkermans” (NSRA), Rotterdam. Pzywrócono mu nazwę „Koningin Emma” i zatrudniono na tradycyjnej trasie Rotterdam – Karlsruhe. Od 1951 obsługiwał linię Rotterdamm – Bazylea, a w czasie18.04 – 27.09.1953 wszedł na trasę Rotterdam – Dordrecht – Nijmegen – Lobith – Basel.
Pod koniec sezonu żeglugowego 1953, NSRA zaczęła stopniowo wycofywać się z przewozu pasażerów. Wykorzystała to DGNM (firma poprzedniczka KD) i przejęła „Koningin Emma”. W styczniu 1954 na macierzystej stoczni Christof Ruthof w Mainz – Kastel, poddany został kompletnej przebudowie. Powstał „czysty” statek pasażerski, o dwóch pełnych pokładach i pokładzie słonecznym między kominem i sterówką. W centralnym punkcie pokładu głównego urządzono wielką halę wejściową o długości 10 m, ze schodami prowadzącymi na pokład dolny i pokład górny. Poszerzono galerie na pokładzie głównym, przez co powiększyła się szerokość statku o ponad metr. Teraz 10,86 m. Wyporność pusto 536 ton. Ilość pasażerów zwiększono do 2200 osób. Obydwa silniki główne rozebrano w maszynowni na części i gruntownie wyremontowano. To samo z liniami wałów. Pędniki wymontowano i wysłano do firmy Voith w Heidenheim, gdzie zostały wyremontowane i przebudowane na wielkość 18 M/80. Teraz średnica podziałowa 1800 mm i długość łopatek 800 mm.

Do służby statek został ponownie wcielony 6 czerwca 1954, bez ponownego chrztu i przedstawicielstwa prasy. Otrzymał nazwę „Wiesbaden”. Portem macierzystym pozostał Rotterdam, ponieważ oficjalnie statek był jeszcze własnością NSRA. Dopiero 12.11.1954, wraz ze statkami „Düsseldorf“ (ex „Oranje”), „Prins Bernhard” i „Nassau” został przez DGNM kupiony i od tej pory jego portem macierzystym był „Düsseldorf“.

„Wiesbaden” w roku 1954 w jednym z pierwszych rejsów po przebudowie:

abload.de/img/nr4l6ku8.jpg

Zdjęcie statku z ok. 1960 roku. Foto (Agfa-Silette) Cuxi, Binnenschiferforum:

abload.de/img/nr5ynkz1.jpg

Również ok. 1960 „Wiesbaden” mija Koblencję. W tle twierdza Ehrenbreitstein:

abload.de/img/nr6f7j0l.jpg

W sierpniu 1959 zredukowano dopuszczalną ilość pasażerów do 1280.

16 maja 1967 połączyły się obydwie wielkie firmy armatorskie PRDG z Kolonii i DGNM z Düsseldorfu. Powstał słynny Köln – Düsseldorfer...

Mimo że „Wiesbaden” na bieżąco był pielęgnowany, remontowany, modernizowany, to jednak ząb czasu nie pozostawał bez śladu. Pasażerowie żądali nowych statków! Mimo że w pełni sprawny technicznie przestał cały sezon 1975 w porcie Köln – Niehl jako statek rezerwowy. To samo w następnym roku. Zimą 1976 / 77 przeszedł remont niektórych pomieszczeń i od maja 1977 znowuż w służbie. Niestety, latem 1978 wystąpiły problemy z silnikami, zaczęły zacierać się tłoki. Powtórzyło się to latem następnego roku, kilkakrotnie! Wymiana silników na nowe ze względów ekonomicznych nie wchodziła w rachubę i zimą 1980 statek wycofano z eksploatacji. Jeszcze próbowano go używać do celów stacjonarnych, ale w końcu roku 1982 nieodwolalnie odstawiono w porcie Niehl. Jakiś czas służył jako dostarczyciel części zamiennych dla innych jednostek, a przy tym jako pomost cumowniczy dla wodolotu „Rheinpfeil”.

Lato 1970. „Wiesbaden” pod skałą Loreley płynie w górę Renu:

abload.de/img/nr7rcj1j.jpg

Następne widokówki pochodzą z lat siedemdziesiątych.
Poniżej statek mija St. Goarshausen. Na zboczu zamek Maus:

abload.de/img/nr10f3kbf.jpg

Na tle katedry w Kolonii:

abload.de/img/nr97bkz1.jpg

Na tle reńskich winnic:

abload.de/img/nr8ikjxx.jpg

Jesienią 1989 sprzedano „Wiesbaden” prywatnej osobie – Udo Hempel z Neuss. Pan Hempel przebudował statek własnym sumptem na statek mieszkalny i nazwał „Störtebeker“ (słynny niemiecki pirat ze średniowiecza!). W maju 1990 przecholowano „pirata” do portu w Düsseldorfie, gdzie przez cztery lata służył jako statek mieszkalny dla azylantów.

W porcie w Düsseldorfie jako pływające schronienie dla azylantów. Foto Georg Fischbach, 06.01.1991:

abload.de/img/nr11mfjwx.jpg

Po zakończeniu kontraktu z azylantami, „Störtebekera“ znowóż przeholowano. Tym razem na km 737,6 Renu, do dzielnicy Hamm. Właściciel zamierzał go znowuż przebudować, tym razem na pływającą restaurację. Zaplanował nawet nową nazwę - „Triton”. Ale władze na coś takiego się nie zgodziły i Udo Hempel sam zamieszkał na statku.

„Triton” w Düsseldorf – Hamm. Foto Georg Fischbach, 15.05.1997:

abload.de/img/nr127mknc.jpg

W lipcu 1998 rdzewiejący powoli statek został ponownie przeholowany. Tym razem na 709,9 km Renu do małego portu Worringen, gdzie dalej służył panu Hemplowi jako mieszkanie. Piękny niegdyś „Wiesbaden” stawał się wrakiem...

W porcie Worringen. Foto Georg Fischbach, 28.03.1999:

abload.de/img/nr13nr90evykgh.jpg

W październiku 2002 wymówiona została dzierżawa na cumowanie w porcie Worringen i przyszłość statku była do przewidzenia. 16 czerwca 2004 przetransportowany do portu w Duisburgu i do września zezłomowany...

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby napisać komentarz.

Oceny

Ocena zawartości jest dostępna tylko dla zarejestrowanych użytkowników.
Proszę Zaloguj lub Zarejestruj się by zagłosować.

Niesamowite! Niesamowite! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [Brak głosów]
Dobre Dobre 0% [Brak głosów]
Średnie Średnie 0% [Brak głosów]
Słabe Słabe 0% [Brak głosów]