Zobacz zdjęcie

Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Na Renie ok. roku 1970 Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Na Renie ok. roku 1970
Wycieczkowiec "Rhein" mija St. Goarshausen i zbliża się do skały Loreley. Na wzgórzu zamek Katz.

Data: 09.06.2020
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 810 x 568 pikseli
Rozmiar pliku: 248,02kB
Komentarz: 1
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 201

14
<
#1 | miroslaw rajski dnia 11.10.2020 14:41
Ms „Rhein” był czwartym z kolei i ostatnim wielkim wycieczkowym motorowcem, które zbudowano na Ren w latach sześćdziesiątych. „Berlin”, „Deutschland” i „Loreley” powstały na stoczni Ewald Berninghaus w Köln - Deutz, natomiast „Rhein” zbudowała stocznia Christof Ruthof w Mainz - Kastel. Wszystkie były do siebie bardzo podobne, różniły się jednak szczegółami i nieznacznie wielkością. Rozkład wnętrz był również bardzo podobny. Miały identyczny, niekonwencjonalny napęd: pędniki Voitha – Schneidera umieszczone w tamboropodobnych pomieszczeniach na śródokręciu, co upodobniało je do wielkich parowych bocznokołowców.
„Rhein”, jeżeli chodzi o wymiary był największym statkiem pasażerskim wszech czasów na europejskich drogach wodnych. Zarejestrowany był jednak dla nieco mniejszej ilości gości niż jego poprzedniczka „Loreley”.

„Rhein” mija Wiesbaden 13. sierpnia 1970 roku. Nikt nie zaprzeczy że był bardzo eleganckim statkiem. Foto: lindsaybridge Sydney:

abload.de/img/nr194kom.jpg

Zadziwiają ogromne ilości pasażerów które mogły zabrać te statki: 3000 – 3400 osób. Była to czysta teoria, nigdy ich tylu naraz się nie znalazło. W rejsy kursowe zabierały praktycznie 1500 – 2000 i już sprawiały wrażenie kompletnie przeładowanych. Wysiadka w Kolonii trwała nieraz ponad pół godziny! Jeden z członków załogi ms „Berlin” wspomina na Binnenschifferforum, że w roku 1981 podczs rejsu czarterowego dla SWF3-Radio (z transmisją na żywo), zaokretowano 2300 pasażerów! Ale już po czterech godzinach skończyło się piwo i zaczęły się rozróby. Rejs musiano przed czasem zakończyć, a duży oddział policji zwinął co bardziej krewkich amatorów piwa...
Statki klasy „Berlin” były jednorazowe, niepowtarzalne na Renie. Wielkie, ale przy tym dziecinnie latwe w manewrowaniu dzięki pędnikom Voitha – Schneidera i dodatkowo płatowemu urządzeniu sterowemu na rufie. Były świetnie izolowane i na całym statku prawie że nie było słychać silników. Pomieszczenia załogowe może nie komfortowe, ale przestronne i wygodne – przede wszystkim kompleks dla załogi pokładowej pod pokładem na dziobie. Szkoda że żadnego z tych pięknych wycieczkowców nie udało zachować do dzisiaj. Nawet w postaci statku – muzeum. Geld, Geld...

Dwie widokówki z pierwszych lat eksploatacji statku.
„Rhein” mija Kaub z zamkiem Pfalz na wyspie:

abload.de/img/nr29sjrd.jpg

A tutaj na tle katedry w Kolonii:

abload.de/img/nr389kdm.jpg

Wracając do ms „Rhein”. Zbudowany został w roku 1967 przez renomowaną stocznię Christof Ruthof w Mainz – Kastel, pod numerem budowy 1469. Kosztował 7 mln. DM. Położenie stępki nastąpiło w czerwcu 1966, wodowanie 18. marca następnego roku. Trzy rejsy próbne przeprowadzone zostały się w kwietniu 1967. Uroczysty chrzest odbył się 10. maja tegoż roku w Wiesbaden – Biebrich. Matką chrzestną została baronowa Weronika von Hammerstein – Loxten, poprzez małżonka związana ze znanym domem bankowym Oppenheima. Rejs dziewiczy wiódł z Biebrich w dół Renu do Bacharach i z powrotem do Moguncji, a salony roiły się od prominentów landowych z Hessji i Palatynatu. Oficjalne wcielenie statku do służby nastąpoiło 13. maja 1967. Przeznaczony został na najpiękniejszy odcinek środkowego Renu między Kolonią i Moguncją.

Poniżej kartka pocztowa którą wysłałem równo 50 lat temu z Andernach do świeżo poślubionej małżonki. Pięknie widać wszystkie ciekawe miejscowości na środkowym Renie – od Kolonii do Moguncji. Koniecznie powiększyć!

abload.de/img/nr4f3kng.jpg

Wnętrza statku zaprojektował architekt Georg Manner z Monachium. Nie były luksusowe, ale ze smakiem wykończone. Do wyłożenia ścian salonów użyto szlachetnych gatunków drewna: mahoń, drewno francuskiego orzecha, drewno tekowe czy dąb błotny. Stoły w restauracjach były z drewna limby. Statek posiadał trzy restauracje (170+191+204 miejsca), bar (10), i kawiarnię (172). W dziobowej części pokładu górnego mieścił się salon widokowy na 176 miejsc. Przednia jego część była przeszklona, doskonale nadająca się do obserwacji górzystych brzegów środkowego Renu. Ten szczegół znacznie odrróżniał go od trzech starszych braci. W nadbudówce na pokładzie słonecznym mieścił się bar – automat, solarium, oraz kabiny kapitana, inspektora i dwóch sterników (pomieszczenia reszty załogi znajdowały się na pokładzie dolnym). Na obydwu częściach pokładu słonecznego mogło jednorazowo zasiąść 1000 pasażerów!

Ekspresyjne ujęcie statku od dziobu. Dokładnie widać kształt okien salonu widokowego na pokładzie górnym, ok. 1975:

abload.de/img/nr58mjlu.jpg

„Rhein” przybija do nabrzeża w Koblencji, ok. 1975:

abload.de/img/nr60tj1w.jpg

„Rhein” był czteropokładowym pasażerem o łącznej powierzchni użytkowej 1300 m2 i przeciętnej wysokości pomieszczeń 2,20 m. Komin i sterówka były hydraulicznie opuszczane. Napęd stanowiły dwa dwunastocylindrowe, doładowane silniki Klöckner – Humboldt – Deutz (KHD) o łącznej mocy 2000 KM, która przekazywana była na dwa pięciołopatkowe pędniki Voitha – Schneidera.

Dane techniczne ms „Rhein” z chwilą wejścia do eksploatacji:
długość całkowita.................................................................................................................92,50 m
szerokość...................................................................................................................15,85/11,60 m
zanurzenie min/max......................................................................................................1,17/1,47 m
całkowita wysokość od linii wodnaj.....................................................................................10,20 m
wyporność min/max.........................................................................................................700/917 t
nośność...................................................................................................................................225 t
pasażerów..............................................................................................................................3000
napęd................................................................................................2 x KHD typu SBA 12 M 421
moc..............................................................................................2 x 1000 KM przy 1200 obr/min
pędniki......................................................................................2 x Voith-Schneider typu 20 E/110

Zimą 1977/78 podczas planowego odnawiania pomieszczeń załogowych w bazie remontowej w Köln – Niehl, postanowiono pomalować „Rhein” w nowy wzór według pomysłu armatora. Trud zupełnie się nie opłacił. Nowa szata statku nie znalazła spodziewanego poklasku wśród pasażerów i następnej zimy został z powrotem przemalowany w tradycyjne barwy KD.

Lato 1978. „Rhein” przy pomoście w Königswinter. Widać próbne malowanie statku. Foto Georg Fischbach:

abload.de/img/nr7jdke2.jpg

„Rhein” w górę rzeki zbliża się do niskiego mostu. Komin i sterowka opuszczone, maszty położone. Trzeba powiedzieć że komin i sterówka mogły zejść jeszcze niżej. Foto Binnenschifferforum:

abload.de/img/nr82bkeu.jpg

W czasie przerw nawigacyjnych w latach 1975/76 – 1983/84 stopniowo odnawiano i modernizowano wszystkie salony pasażerskie. W marcu 1984 statek otrzymał echolot. Następny generalny remont wszystkich pomieszczeń pasażerskich przeprowadzono w porcie Köln – Niehl zimą 1992/93.

Piękne, jednorazowe ujęcie mijanki dwóch wielkich pasażerów „Rhein” i „Drachenfels” poniżej Koblencji. Gerd Schuth ustrzelil je ze swojego balkonu!! Foto Binnenschifferforum:

abload.de/img/nr9objk6.jpg

Nie udało mi się ustalić dlaczego wiosną 1985 nastąpiła zmiana nazwy statku. Od tego momentu „Rhein” stał się „Wappen von Köln“. Odbyło się to po cichu w Niehl, bez ponownego chrztu i bez żadnych uroczystości...
Poniżej „Wappen von Köln“ podchodzi do nabrzeża w Koblenz w drodze w dół rzeki, 25.06.1985. Foto Georg Fischbach:

abload.de/img/nr10pikwv.jpg

W Kolonii w roku 1999. Foto Daniel Wien:

abload.de/img/nr110vk6l.jpg

Dwie nieprzyjemne awarie przydarzyły się „Wappen von Köln“ pod koniec lata 2003. Najpierw 14 sierpnia dobijając do pomostu w Bonn, z powodu niskiej wody otarł się o podłoże. Dno statku zostało lekko uszkodzone. Po prowizorycznym uszczelnieniu statek mógł kontynuować rejs. Sześć tygodni później, 28 września znowuż przytarł z powodu niskiej wody, tym razem w Königswinter. Uszkodzone zostało urządzenie sterowe i nie mógł płynąć dalej. Na drugi dzień dwa holowniki odholowały „Wappen non Köln“ do bazy remontowej KD w Köln – Niehl.
Nie lada wydarzeniem w życiorysie statku było zawarcie umowy reklamowej między Köln – Düsseldorfer a znanym browarem Hasseröder z Wernigerode w Sachsen – Anhalt. „Wappen von Köln“ stał się nosicielem reklamy browaru! Wiosną 2001 został całkowicie przemalowany w barwy Hasseröder, gdzie złote kolory były dominujące! Pięć lat kursował po środkowym Renie w tej piwnej szacie...

„Rhein” w szacie browaru Hasseröder w St. Goar 11 sierpnia 2003. Foto flicker.com:

abload.de/img/nr12g5k3p.jpg

Następnym partnerem reklamowym statku był dziennik Express. W jego barwach wykorzystywany był do wszelkiego rodzaju uroczestości, imprez, party i tym podobnych rozrywek.

Piękne, sylwetkowe zdjęcie „Wappen von Köln“. Tutaj wyraźnie widać jak wielkim statkiem był „Rhein”. 15.06.2006, Foto ovn photograph:

abload.de/img/nr13ocjuw.jpg

„Wappen von Köln” od rufy. Foto Binnenschifferforum:

abload.de/img/nr14s5jr3.jpg

Coś dla modelarzy - śródokręcie. Foto Donau 1829, Binnenschifferforum

abload.de/img/nr18zjkf7.jpg

Imponująca sylwetka statku od dziobu! Takiej sylwetki nie miały żadne inne statki! „Wappen von Köln“ mija Oberwesel, 02.05.2010. Foto reanna, Binnenschifferforum:

abload.de/img/nr15m8jrs.jpg

Podczas adwentu 2010 służył jako pływający jarmark bożenarodzeniowy przycumowany w Kolonii przed Frankenwerft. Zastąpił w tej roli „Wappen von Mainz”, który zakończył karierę. Fotos Ralf Heinrich, Köln

abload.de/img/nr16t9jal.jpg

abload.de/img/nr177njpk.jpg

Również kariera „Wappen von Köln“ dobiegała nieubłagalnie końca. Ze swoją wielkością nie był na czasie – skąd wziąć tylu pasażerów, którzy wypełniliby jego przepastne wnętrza? W maju 2011 wszedł do eksploatacji najnowszy pasażer KD „Rhein Fantasie”, zabierający „jedynie” 1000 pasażerów. Zresztą z góry zaplanowany został jako następca „Wappen von Köln“. Od tego momentu dni statku były już policzone. Jeszcze upychano nim dziury gdzie wskakiwał awaryjnie, jeszcze raz zatrudniony został jako pływający bazar w czasie adwewntu. Jego ostatnim rejsem był udział w święcie „Kölner Lichter“ (światła Kolonii) 14. lipca 2012. I to byłoby wszystko.
Odstawiony w porcie Köln – Niehl, trzy lata czekał na kupca. Kupiec oczywiście się nie znalazł, bo nie mógł się znaleźć. Klauzula w umowie, że nie może być eksploatowany na domenie KD czyli na środkowym Renie, skutecznie odstraszała wszystkich chętnych. Bo gdzie poza tym akwenem można sensownie eksploatować takiego kolosa?
„Wappen von Köln” w porcie Köln – Niehl pomiędzy kabinowymi wycieczkowcami australijskiego biura podróży Scenic Tours. W tym okresie statek służył dla Scenic – Flotte jako magazyn części zamiennych.

abload.de/img/nr19vlk6w.jpg

Cały czas utrzymywany był jednak w pełnej gotowości technicznej. Nikt w KD nie myślał o jego złomowaniu, ale o sprzedaży do dalszej eksploatacji. Niestety, rzeczywistość okazała się nieubłagalna. Kuppca nie było. 28 marca 2015 został odholowany do holenderskiego s'Gravendeel, gdzie w cztery miesiące później został zezłomowany.
Smutny koniec dumnego statku na stoczni złomowej w s'Gravendeel:

abload.de/img/nr20iaj4p.jpg

„Rhein Fantasie” zastąpił w KD „Wappen von Köln“. Zdjęcie z dziewiczego rejsu 5. maja 2011. Foto Rolf Heinrich, Köln:

abload.de/img/nr21sxkjp.jpg

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?


Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL