Zobacz zdjęcie

Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Port we Friedrichshafen w latach dwudziestych Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Port we Friedrichshafen w latach dwudziestych
Austriacki bocznokołowiec "Feldkirch" podczas manewrów.

Data: 26.03.2020
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 811 x 514 pikseli
Rozmiar pliku: 149.89kB
Komentarz: 1
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 186
#1 | miroslaw rajski dnia 17.05.2020 20:07
Również Austria posiadała na Jeziorze Bodeńskim flotyllę pasażerskich bocznokołowców. W latach 1884 – 1910 zbudowano 6 parowców dla Cesarsko – Królewskiej Żeglugi Jeziora Bodeńskiego. Trzy z nich należały do tzw. serii cesarskiej i chociaż zbudowano je w trzech różnych stoczniach, były do siebie bardzo podobne: „Kaiser Franz Josef I” (1885), „Kaiserin Elisabeth” (1887) i „Kaiserin Maria Theresia” (1892). Były to półsalonowce – typ bocznokołowca szczególnie przydatny na Jezioro Bodeńskie.
Po zakończeniu pierwszej wojny światowej i obaleniu monarchii wszystkie parowce przechrzczono, nadając im nazwy miast leżących na austriackim wybrzeżu Jeziora Bodeńskiego. „Feldkirch” z naszego tytułowego zdjęcia, to ex „Kaiserin Maria Theresia”.
„Kaiserin Maria Theresia” zamówiona została w roku 1890 w Maschinenbau – Aktiengesellschaft w Pradze. Tam po wybudowaniu statku i próbnym montażu została rozebrana i w częściach przetransportowana do Bregenz na wschodnim brzegu Jeziora Bodeńskiego. Montaż odbył się w nowo oddanym suchym doku. Stępkę położono 23 maja 1892, wodowanie odbyło się 12 października, a chrzest 4 listopada 1892. W tymże samym dniu wcielono statek do służby. Jego starannie wykończone wnętrza wykonano w stylu neoklasycyzmu.

Takie piękne, misternie wykonane zaproszenie na chrzest statku, który odbył się w porcie w Bregenz 4 listopada 1892 roku, otrzymali wszyscy honorowi goście. Matką chrzestną została hrabina Georgine von St. Julien. Brzmi to teraz bardzo dystyngowanie...

abload.de/img/nr6m9j49.jpg

„Kaiserin Maria Theresia” krótko po wejściu do eksploatacji. Te rozpięte namioty słoneczne były wtedy bardzo rozpowszechnione na pasażerskich parowcach. Chroniły przed słońcem i deszczem:

abload.de/img/nr11ekju.jpg

Poniżej parowiec opuszcza port w Bregenz. Zdjęcie z przełomu minionych wieków:

abload.de/img/nr52zjin.jpg

„Kaiserin Maria Theresia” była pięknym statkiem i często pozowała do kolorowanych, ekspresyjnych kartek pocztowych:

abload.de/img/nr3w8kz2.jpg

Napęd statku stanowiła dwucylindrowa, ukośnie leżąca maszyna parowa na parę nasyconą, która powstała również w zakładach MAG w Pradze. Natomiast obydwa kotły parowe, zbudowały praskie zakłady Ruston.

Dane techniczne parowca:
długość całk..........................................................................................................................55,85 m
szerokość.......................................................................................................................12,36/6,10 m
wysokość boczna....................................................................................................................2,80 m
zanurzenie pusto/zał........................................................................................................1,52/1,68 m
wyporność pusto/zał................................................................................................265,80/305,80 t
maszyna parowa, moc...............................................................................550 KMi przy 46 obr/min
skok tłoków.........................................................................................................................1100 mm
średnice cylindrów.......................................................................................................700/1150 mm
ciśnienie pary............................................................................................................................7,5 at
koła łopatkowe o średnicy..................................................................................................3040 mm
ilość łopatek.................................................................................................................................7
prędkość max...................................................................................................................23,60 km/h
ilość pasażerów.........................................................................................................................440

Rekonsrukcja sylwetki statku jest autorstwa Charlotte Kunz:

abload.de/img/nr26bkmr.jpg

Dzwon „Kaiserin Maria Theresia” skopiowałem z książki „Rot-Weiss-Rot auf dem Bodensee”:

abload.de/img/nr9yxkk8.jpg

Zaledwie rok po wejśiu do służby, wydarzyła się poważna awaria parowca. 3 stycznia 1894 ciężki sztorm rzucił statkiem, który na dodatek miał dwie barki kolejowe na holu, o molo pasażerskie w porcie Bregenz. Przez pękniętny kadłub wdarła się do wnętrza woda. Rannych nie było.
Inny wypadek zdarzył się 23 września 1889. W czasie rejsu z Konstanz do Bregenz urwała się z masztu ciężka, szesnastokilogramowa latarnia sygnałowa i trafiła w głowę stojącego akuret w tym miejsu marynarza ciężko go raniąc. Ostatnią przygodą parowca była złamana łopadka koła napędowego. Po nadaniu sygnałów o awarii, został odholowany do Bregenz przez przepływający właśnie bawarski parowiec kursowy. Wydarzyło się to 18 lipca 1929 roku.

W roku 1905 na górnym pokładzie przed kominem zbudowano niewielki pawilon dla palących. Ale chyba nie cieszył się zbyt wielkim powodzeniem, skoro po kilku latach go zlikwidowano. W tymże samym roku otrzymał nowe umeblowanie salonu rufowego.
Poniżej parowiec na całej naprzód pruje wody Jeziora Bodeńskiego. Pawilon dla palaczy dobrze widoczny:

abload.de/img/nr7dsjyi.jpg

Piękne sylwetkowe zdjęcie statku na starej widokówce, z okresu pawilonu dla palących:

abload.de/img/nr8thkud.jpg

8 grudnia 1919 roku zmieniono nazwę parowca - z „Kaiserin Maria Theresia” zrobił się „Feldkirch”.

W latach dwudziestych zmieniła się nieco sylwetka statku. Zniknął tylny maszt i zdemontowano okiennice rufowego salonu. Ok. roku 1924 podwyższono liczbę pasażerów do 500 osób.
Poniżej „Feldkirch” po wyjściu z portu Bregenz, obraca w kierunku Lindau. Na tamborach zamiast herbu Habsburgów, herb miesta Feldkirch:

abload.de/img/nr61nek26.jpg

Beznadziejnie przeładowany „Feldkirch” opuszcza Überlingen. Zdjęcie powstało ok. roku 1920. Ludzie mieli dość wojny i chcieli wypoczywać na wodzie. Nic więc dziwnego że w kilka lat później podwyższono dopuszczalną liczbę pasażerów, a i zapewne ilość środków ratowniczych.

abload.de/img/nr12thks9.jpg

I jeszcze raz od rufy w porcie we Friedrichshafen. Stara kartka pocztowa:

abload.de/img/nr10qwk9v.jpg

Sroga zima 1929. „Feldkirch” na zimowisku w macierzystym porcie Bregenz. Ta część Jeziora zamarzła wtedy całkowicie:

abload.de/img/nr11kkku5.jpg

W roku 1931 armator statku, czyli wtedy Östereichische Bundesbahnen, postanowił wyofać jeden z parowych bocznokołowców aby zrobić miejsce dla nowego, wielkiego motorowca (liczba statków pod austriacką banderą nie powinna przekroczyć 5 sztuk). Wybór padł na „Feldkirch“, jego mechanizmy zbyt często ulegały awariom. Rok później wystawiony został na sprzedaż. Ale kupca nie było, świat przeżywał kryzys gospodarczy i ceny złomu były niższe niż praca włożona w złomowanie. A zatopić statek jak to robili Szwajcarzy, Austriacy nie chcieli. I w tym samym suchym doku w Bregenz, gdzie przed czterdziestu laty został zmontowany, rozpoczęło się jego złomowanie. Prace trwały do połowy września 1934, kiedy to „Feldkirch” stracił ostatnie nity...

Na zakończenie kolejna stara widokówka. Parowiec jeszcze pod nazwą „Kaiserin Maria Theresia” opuszcza port w Lindau w jesiennym sztormie. Tym razem nie jest to zdjęcie, ale malunek gdzie „cesarzową” pokazano w dosyć dowolnej postaci. Niemniej piękny obrazek.

abload.de/img/nr97pnjbi.jpg

Na wszystkie zdjęcia trzeba naturalnie kliknąć!

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL