Zobacz zdjęcie

Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Zamek królewski we Friedrichshafen ok.1910 Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Zamek królewski we Friedrichshafen ok.1910
Królewski jacht motorowy "Kondwiramur" przed nabrzeżem portu zamkowego.

Data: 26.03.2020
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 813 x 518 pikseli
Rozmiar pliku: 239.56kB
Komentarzy: 2
Ocena: *****
Liczba wyświetleń: 196
#1 | miroslaw rajski dnia 11.04.2020 18:58
Ostatni król Wirttembergii Wilhelm II (1848 – 1921, nie mylić z cesarzem Wilhelmem II), był gorącym zwolennikiem żeglugi na Jeziorze Bodeńskim, tudzież sportów wodnych na tym wielkim akwenie. Na początku XX wieku posiadał trzy reprezentacyjne prywatne jachty, które stacjonowały w porcie zamkowym (Schlosshafen) w letniej rezydencji we Friedrichshafen: motorowy jacht „Kondwiramur”, żaglowy „Skidbladnir” i motorowo – żaglowy „Aluminia”.

Port zamkowy we Friedrichshafen ok. 1910 sfotografowany z zeppelina. Przy widocznym w dali długim na 160 metrów molo, cumowały królewskie jachty. Bliżej, wybiega w Jezioro potężna estakada, na którą wchodziło się bezpośrednio z ogrodów zamkowych. Między estakadą i portem cięgnie się piękna, spacerowa promenada
Zamek z kościołem zamkowym był letnią rezydencją królów Wirttembergii. Te imponujące budowle wokół, to luksusowe hotele i pensjonaty – Friedrichshafen było wtedy uzdrowiskiem (ale nie dla biednych...):

abload.de/img/nr176skvn.jpg

„Kondwiramur” z tytułowego zdjęcia, był eleganckim jachtem salonowym, zaprojektowanym i zbudowanym w roku 1901 na szwajcarskiej stoczni Bootswerft F. Treichler & Cie. w Kilchberg nad Jeziorem Zurych. Jego na biało lakierowany kadłub zbudowany został systemem karawelowym i miał wymiary 18,5 x 3,0 x 1,1 m. Wyporność 10 ton. Mógł zabrać 25 pasażerów.
Luksusowo urządzony salon rozciągał się przez prawie cały mahoniem wyłożony pokład. Napędzany był bardzo nowoczesnym jak na tamte czasy silnikiem Daimlera z Bad Cannstatt o mocy 20 KM. Prędkość maksymalna 17,5 km/h.

„Kondwiramur” na starej kartce pocztowej przed portem zamkowym, Data stempla pocztowego 16.06.1908. W oczy rzucają się nieproporcjonalne wielkości pokazanych obiektów, co świadczy o niezbyt udanym fotomontażu: Niemniej trzeba zgodnie stwierdzić, że „Kondwiramur” był pięknym jachtem:

abload.de/img/nr13okp7.jpg

Na poniższej widokówce wszystko gra, proporcje właściwe Smile
Widać nasadę portu zamkowego i cumującego „Kondwiramura”. Ciekawe że pokrywany był tym jakby tureckim namiotem. Prawdopodobnie chronił przewiewną kabinę przed wiatrem, albo może przed wzrokiem ciekawskich:

abload.de/img/nr10870jba.jpg

I jeszcze odświętnie wyflagowany „Kondwiramur” przepływa przed zamkiem we Friedrichshafen:

abload.de/img/nr24clktf.jpg

Statek służył królewskiemu dworowi do prywatnych lub półoficjalnych wycieczek po Jeziorze Bodeńskim. Niestety, po pierwszej wojnie światowej ślad po nim zaginął, chociaż prawdopodobnie istniał jeszcze w roku 1921.


Król Wilhelm II był także zapalonym żeglarzem. W roku 1905 nabył jacht żaglowy o równie przedziwnej nazwie „Skidbladnir”. Jacht został zaprojektowany przez renomowanego konstruktora Maxa Oertza i zbudowany na jego własnej stoczni w Hamburgu. „Skidbladnir” otaklowany był jako jednomasztowy kuter gaflowy o powierzchni żagli 130 m2. Miał 16 m długości i wyporność 7 ton. Z uwagi na duże wahania poziomu wody w Jeziorze i okresowo zbyt małej głębokości w porcie zamkowym, został wyposażony w kil mieczowy.

„Skidbladnir” na sterej widokówce. W tle wieże kościoła zamkowego, który do tej pory jest symbolem Friedrichshafen:

abload.de/img/nr1004ojxf.jpg

Wilhelm II często wystawiał swój jacht do regat, ale rzadko brał w nich udział. Zazwyczaj obserwował wydarzenia z jachtu motorowego.
W roku 1911 przy protekcji króla, ugruntował się we Friedrichshafen Królewski Wirttemberski Yacht – Club. Do tego momentu „Skidbladnir” zarejestrowany był w Cesarskim Yacht – Clubie w Kilonii. W 1915 roku ofiarował Wilhelm jacht dla Czerwonego Krzyża. W dwa lata później odkupił go pewien biznesmen z Friedrichshafen. Od tego momentu „Skidbladnir” wielokrotnie zmieniał właścicieli i nazwy, aż wreszcie w 1936 dotarł na jezioro Ammersee w Bawarii. Odkupił go Heinrich Seidl, założyciel pierwszej śródlądowej szkoły żeglarskiej w Niemczech. Prawdopodobnie wtedy został przebudowany. Z jednomasztowego gaflowego kutra, na dwumasztowy yawl (rodzaj kecza). Dostał również stały kil. Na Ammersee jacht otrzymał nazwę „Albatros” i istnieje do dzisiaj! Jest dumą flotylli żaglowej Jeziora i flagowym jachtem szkoły żeglarskiej w Dießen, którą w 2002 przejął Stefan Marx. Zimą 2004/2005 poddany został kapitalnemu remontowi. Między innymi otrzymał nowy pokład z drewna taekowego, a salon generalnie odświerzono. W roku 2016 wyposażony został w silnik pomocniczy.
„Albatros” ma już 115 lat i jest w dalszym ciągu intensywnie eksploatowany. Co prawda może mniej na szkolenie żeglarskiego narybku, ale za to na róznego rodzaju specjalne okazje: spotkania towarzyskie, wesela, rejsy firmowe itp. Czyli zarabia pieniądze Smile

„Albatros” na Ammersee pod pełnymi żaglami:

abload.de/img/nr1032fkia.jpg


Trzeci jacht Wilhelma II nazywał się „Aluminia” (nareszcie nazwa do wymówienia). Nie był jednak jego własnością od początku. Żaglowo – motorowa „Aluminia” była innowacyjną jednostką, zbudowaną całkowicie z aluminium. Poza wałem śrubowym i silnikiem nawet meble były aluminiowe. Również obydwie łodzie towarzyszące wykonano z lekkiego metalu i ważyły każda po 50 kg!
Powstała według planów księcia Wilhelma zu Wied, którego zawsze fascynowała najnowsza technika. Książę Wilhelm zu Wied (1845 – 1907), który był zięciem króla Wilhelma II, zamówił jacht w znanych szwajcarskich zakładach budowy maszyn Escher Wyss & Cie. w Zurychu, gdzie zbudowany został w roku 1894. Jego konstruktorem był inzynier W. Reitz.
„Aluminia” miała 12 m długości, 2,85 m szerokości i maksymalne zanurzenie 1 m. Wyporność 12,3 tony. Jacht otaklowany był jako dwumasztowy yawl (coś na wzór kecza), z silnikiem pomocniczym na naftę o mocy 6 KM. Prędkość maxymalna ok. 13 km/h. Kosztował 50 455 szwajcarskich franków. Wnętrze jachto było starannie wykończone – mahoń, żółta pinia. Pokład dziobowy i rufowy pokryto klepkami z indyjskiego dębu.
„Aluminia” przeznaczona była właściwie na Morze Śródziemne, z portem macierzystym Santa Margherita koło Genui. Tam też jacht spędził 12 lat. W roku 1905 jego właścicielem został król Wilhelm II i w 1906 sprowadził statek na Jezioro Bodeńskie. Po drodze „Aluminia” została gruntownie wyremontowana w macierzystych zakładach Escher Wyss w Zurychu. I teraz w porcie zamkowym we Friedrichshafen cumowały obok siebie trzy piękne królewskie jachty. Chociaż „Aluminię” zawsze nazywano jachtem książęcym...
Nie wiadomo z jakich względów „Aluminia” została w 1911 roku sprzedana. Od tego momentu ślad po niej zaginął. Niestety, nie doszukałem się żadnego zdjęcia, czy choćby starej widokowki tego jednorazowego statku. Tylko ten rysunek skopiowany pewnie w jakimś archiwum:

abload.de/img/nr102q6jo0.jpg


Jeszcze raz stara widokówka. Tym razaem z przełomu wieków – port zamkowy i zamek królewski:

abload.de/img/nr2r9jax.jpg


A jak wygląda dzisiaj port zamkowy gdzie przed ponad stu laty cumowały piękne jachty króla Wilhelma? Port już nie istnieje. Od 1918 roku, z chwilą oddania nowego portu jachtowego, port zamkowy coraz bardziej tracił na znaczeniu. Nieużywany i zapomniany, rozleciał się na początku lat trzydziestych. Ale jeszcze teraz jak spojrzeć z przylądka zamkowego w wodę i wytężyć nieco wzrok, widać resztki pali na których opierała się konstrukcja portu zamkowego.
Te piękne barierki są wierną kopią oryginalnych, które nie wytrzymały zęba czasu i normalnie przerdzewiały. Dziesięć lat temu cała promenada zamkowa została generalnie odrestaurowana. Wraz z małżonką często tu spacerujemy. Stąd można bez przeszkód podziwiać szwajcarski brzeg Jeziora. Chociaż akurat teraz nie ma pogody. Foto Mummelgummel:

abload.de/img/nr107uojfy.jpg

Widok z zeppelina na zamek królewski, kościół zamkowy i dawne tereny portu zamkowego. Zakończeniem całości był wysoki pomost, który miejscowi nazywają „wybiegiem dla królów”. Na zamku w dalszym ciągu mieszkają potomkowie króla Wilhelma II i nie można go zwiedzać. Kościół należy do zamku i jest również własnością prywatną. Ale udostępniony jest dla szerokiej rzeszy wiernych i jest dzisiaj siedzibą miejscowej parafii ewangelickiej. Foto Holger Uwe Schmitt:

abload.de/img/nr1066hjn2.jpg

Imponujący kościół zamkowy to wspaniały barok z końca XVIII wieku. Tutaj chrzczone były nasze wnuki. W czasie wojny poważnie uszkodzony, został z pietyzmem odbudowany. Foto Günther Franz Müller:

abload.de/img/nr351dja4.jpg

„Wybieg dla królów” to rodzaj mola, ogromna estakada w stylu nowego renesansu. Zamykała tereny portu od wschodniej strony i przeznaczona była dla wyższych sfer. Można sobie wyobrazić jakie towarzystwo spacerowało po niej sto, dwieście lat temu. Zdjęcie wykonano w kwietniu i molo jeszcze bez kwiatów, ale latem!! W prześwicie Friedrichshafen. Foto böhringer friedrich:

abload.de/img/nr349fj58.jpg

Południowe skrzydło zamku we Friedrichshafen. Pierwotnie zamek był wczesnośredniowiecznym klasztorem benedyktyńskim. Spalony przez Szwedów w 1634 roku, został później odbudowany. Po sekularyzacji na początku XIX wieku, w 1824 roku przekazany królom Wirttembergii i przebudowany na letnią rezydencję królweską. Na marginesie: podczas szwedzkiej okupacji w wojnie trzydziestoletniej Friedrichshafen nosiło nazwę Gustavsburg i było szwedzkim portem wojennym...

abload.de/img/nr101wnjti.jpg

I jeszcze fragment planu Friedrichshsfen gdzie w dolnej części widać miejsca przytoczone w tekście. Nawiasem mówiąc południowy cypel gdzie kiedyś rozpoczynał się port zamkowy, nosi nazwę Schlosshorn, czyli przylądek zamkowy. Na wszystkie zdjęcia należy oczywiście kliknąć.

abload.de/img/109vfjqk.jpg
#2 | Apis dnia 12.04.2020 19:04
Rewelacja, Mirku. Dziękuję.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [2 głosy]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL