Zobacz zdjęcie

Galeria zdjęć > 01 - Różności > Jezioro Bodeńskie Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Jezioro Bodeńskie
Nowy statek pożarniczy cumuje w porcie we Friedrichshafen. 03.08.2019.

Data: 20.08.2019
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 1026 x 684 pikseli
Rozmiar pliku: 207.6kB
Komentarz: 1
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 138
#1 | miroslaw rajski dnia 24.08.2019 12:39
Ten nowiutki statek pożarniczy został uroczyście przekazany miastu Friedrichshafen 26 lipca. Niestety, na Jeziorze Bodeńskim nie nadaje się tego rodzaju jednostkom oficjalnych nazw, mają tylko numety. I tak nowy strażak otrzymał oznaczenie "FN 1078".
Po czterech latach planowania, Land Baden - Württemberg zamówił na swoją część Jeziora cztery nowoczesne statki pożarnicze, które zastąpią dotychczasowe, nie spełniające aktualnych wymogów ochrony środowiska. Pierwszym jest "FN 1078" dla Friedrichshafen. Drugi otrzyma w październiku Konstancja, a dwa pozostałe Radlfzell i Überlingen w maju przyszłego roku. Cały kontrakt opiewa na 10 mln euro.

Nowy strażak na swoim stałym miejscu cumowania przy molo południowym w Porcie we Friedrichshafen. Widok na dziób statku:

abload.de/img/nr1a9ikwg.jpg

Na tle wielkiego promu pasażersko - samochodowego "Euregia". Foto Lena Reiner:

abload.de/img/nr1b5tj63.jpg

Nowe strażaki przeznaczone są nie tylko do gaszenia pożarów na jednostkach pływających czy w pobliżu linii brzegowej, ale również do zwalczania plam oleju, ratowania życia ludzkiego, holowania itp. akcji ratowniczych. Ich wyposażenie do tego celu jest imponujące!

W tym przedziale zmagazynowany jest sprzęt ratowniczy strażaka. Foto Giulia Sailer:

abload.de/img/nr1fz8jtg.jpg

Bardzo nowocześnie wyposażona sterówka statku. Foto Kewatec:

abload.de/img/nr1dczk1f.jpg

Zaskoczeniem było, że zamówienie na budowę nowych strażaków ulokowano nie w którejś z renomowanych stoczni niemieckich, ale w Finlandii. Stocznia Kewatec Aluboat AB w Kukkola specjalizuje się od dawna w budowie lekkich jadnostek aluminiowych: patrolowców, statków roboczych, pożarniczych, pilotowych, pasażerskich a także jachtów. Na marginesie, Kukkola leży w północnej części Zatoki Botnickiej.

Planik statku pożarniczego "FN 1078". Grafika Kevatec:

abload.de/img/nr1eu7k4e.png

Jednostki na Jezioro Bodeńskie otrzymały oznaczenie "Kewatec Work 1740 FiFi". Poprzez lekką konstrukcję i dużą moc, są piekielnie szybkie - osiągają maksymalną prędkość 27 węzłów! Ich napęd stanowią dwa szaściocylindrowe, rzędowe silniki Volvo Penta typu D8-550. Mają pojemność skokową 7,7 litra i rozwjają moc 550 KM każdy przy 2900 obr/min. Moc przekazywana jest poprzez przekładnie ZF, na dwie śruby napędowe o stałym skoku. Prowadzenie wałów i wielkość śrub są tak zaprojektowane, że statki mogą podejść bardzo blisko brzegu bez obawy ich uszkodzenia. Naturalnie, ster strumieniowy na dziobie jest dzisiaj obowiązkiem.

Silnik Volvo Penta typu D8-550. W takie dwie maszyny wyposażone są nowe strażaki na Jezioro Bodeńskie:

abload.de/img/nr1gonj2i.png

Najważniejszym wyposażeniem nowych strażaków jest oczywiście pompa pożarowa. Jest to hydrauliczna pompa Esteri D240, o wydajności 2000 litrów na minutę i ciśnieniu 10 bar. Zasila cztery działka wodne (mogą być demontowane) i szereg hydrantów na pokładzie. Napęd pompy zapewnia sześciocylindrowy, rzędowy silnik Volvo Penta typu D3-150 o pojemności 2,4 litra i mocy 150 KM przy 3000 obr/min. Cały system p.poż jest zdalnie sterowany ze sterówki.

Pompa pożarowa wysokiej mocy Esteri D240, wyprodukowana została w zakładach Veikko Nummela Oy, w Nummela (nieco na północ od Helsinek):

abload.de/img/nr1hbskwn.jpg

Próbka możliwości gaśniczych nowego statku pożarniczego. Foto Kevatec:

abload.de/img/nr1cgijm2.jpg

Głównym dostawcą prądu (prąd zmienny, 400 V) jest generator o mocy 22 KW napędzany przez Nanni Kubota - Diesel. Poza tym obydwa silniki główne mają zawieszone prądnice, no i oczywiście istnieje możliwość podłączenia z lądu.
Statki wyposażone są w łódź towarzyszącą, łącznie z dźwigiem do jej opuszczanie i podnoszenia. Nie będę wspominał o bogatym wyposażeniu nawigacyjnym, radiowym itp. to dzisiaj standard. Załoga dysponuje wygodnymi, klimatyzowanymi pomieszczeniami (powiedziałbym - luksusowymi), które mogą służyć za schronienie uratowanym.
I jeszcze na koniec ciekawostka. Statki zaprojektowane zostały przez Panacek Yachtdesign & Engineering, Thalwil, Szwajcaria.

Pozostałe dane techniczne:
długość................................................................................17,20 m
szerokość..............................................................................4,90 m
zanurzenie.............................................................................1,25 m
wyporność.............................................................................20/22 t
zapas paliwa...........................................................................2000 l
załoga....................................................................................2 osoby
personel ratowniczy.....................................................6-9 strażaków

Nowy strażak ma zastąpić wysłużony statek pożarniczy "FN 1054" budowy NRD z roku 1973, do którego nie można już dostać części zamiennych (pompa!). Do końca września przewidziane jest intensywne szkolenie załogi, po czym oficjalne wcielenie do służby. W tym momencie stary strażak (ale o rasowej , enerdowskiej sylwetce), zostanie wymustrowany.

Zmiana warty. Jeszcze obok siebie - stary i nowy strażak w porcie Friedrichshafen:

abload.de/img/nr1iokkge.jpg

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL