Zobacz zdjęcie

Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Ren w Koblencji ok. 1970 Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Ren w Koblencji ok. 1970
Kabinowy wycieczkowiec "Helvetia" mija historyczną twierdzę Ehrenbreitstein.

Data: 15.06.2019
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 819 x 576 pikseli
Rozmiar pliku: 294.44kB
Komentarz: 1
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 96
#1 | miroslaw rajski dnia 01.08.2019 10:05
"Helvetia" była drugim po "Europie" kabinowym statkiem pasażerskim Köln - Düsseldorfer, trochę większa od poprzedniczki. Po kilkumiesięcznym zbieraniu doświadczeń z eksploatacji "Europy", drugi statek zamówiono już 29 sierpnia 1960 roku. Położenie stępki w stoczni Christof Ruthof w Mainz - Kastel odbyło się w miesiąc później. Prace stoczniowe przebiegały bez zakłóceń i wodowanie nastąpiło 9 maja 1961. Oficjalnie statek wszedł do służby na trasie Rotterdam – Bazylea, 5 lipca 1961 roku. "Helvetia" przeznaczona była dla 200 pasażerów w kabinach, a na wycieczki dzienne mogła zabrać 1000 osób. Posiadała 90 kabin dwuosobowyh, z których niektóre miały trzecie, rozkładane łóżko. Wnętrza „Helvetii” (podobnie jak i „Europy”) zaprojektował monachijski architekt Georg Manner. Koszt statku wyniósł 5,1 mln. DM.

"Helvetia" w trakcie wodowania w Mainz - Kastel 9 maja 1961. Foto Georg Fischbach:

abload.de/img/nr1d9jr2.jpg

"Helvetia" w pierwszym roku eksploatacji:

abload.de/img/nr9gnkyt.jpg

Ta kartka pocztowa z "Helvetią" pod katedrą w Kolonii wysłana została w 1965 roku:

abload.de/img/nr12s4kg4.jpg

"Helvetia" mija skałę Loreley płynąc w górę Renu. Lata sześćdziesiąte:

abload.de/img/nr1001jnp.jpg

Dane techniczne z chwilą wejścia statku do eksploatacji:
długość całkowita..........................................................................93,20 m
szerokość.......................................................................................11,60 m
zanurzenie max...............................................................................1,45 m
wyporność.......................................................................................830 t
nośność...........................................................................................130 t
pasażerów w kabinach....................................................................200
pasażerów na wycieczkach dziennych..........................................1000
napęd..............................................................4 x KHD typu SBF 12M 716
moc.................................................................4 x 425 KM przy 1500 obr/min
pędniki............................................................2 x Voith Schneider typu 20 E/100

Pierwsze nieprzyjemne wydarzenie w życiu statku stało się 23 lutego 1968 roku. "Helvetia" stała w porcie Rheinauhafen w Kolonii burta w burtę z wycieczkowcem "Deutschland", na którym przeprowadzano remont. W wyniku niefachowo wykonywanych prac spawalniczych wybuchł pożar, który szybko przeniósł się na "Helvetię". Doznała lekkich uszkodzeń nadbudówek na lewej burcie. Na remont skierowano statek do macierzystej stoczni Christof Ruthof. Już 11 kwietnia "Helvetia" była ponownie gotowa do dalszej eksploatacji.

Przy pomoście Köln - Düsseldorfer ok. 1970:

abload.de/img/nr14sok8f.jpg

Całą naprzód na Renie. Rok 1975:

abload.de/img/nr63jjmm.jpg

Aż do sezonu 1980 statek nieprzerwanie przemierzał Ren od Rotterdamu do Bazylei. Jednak na skutek załamania się koniunktury, armator zmuszony został chwilowo wycofać statek do rezerwy. Potrzebującą na gwałt remontu "Helvetię" odstawiono w porcie Niehl w Kolonii.
Zimą 1981/82 na stoczni Meidericher Schifffswerft w Duisburgu przeprowadzono generalny remont, połączony z zupełnie nowym wyposażeniem wnętrz. Wiosną 1982 odświeżony statek powrócił na swoją starą trasę na Renie.
Drugi pożar na "Helvetii" wybuchł 28 czerwca 1983. Podczas manewrów w porcie w Mannheim zapaliła się maszynownia. Ogień zdołała ugasić załoga własnymi siłami. Skutki pożaru usunięto na stoczni De Hoop - Werft w Lobith i po miesięcznej przymusowej przerwie statek gotowy był do dalszych rejsów. W październiku 1983 na tej samej stoczni otrzymała „Helvetia” dziobowy ster strumieniowy Schottel typu STT 103-LK EL z silnikiem elektrycznym o mocy 110 KW.

Przy pomoście w Boppard 24 czerwca 1991. Foto Georg Fischbach:

abload.de/img/nr23ck7z.jpg

Na dolnej Mozeli 27 czerwca 1991. Foto Georg Fischbach:

abload.de/img/nr3r1ji4.jpg

Aż do roku 1993 orała "Helvetia" pracowicie Ren w niezmienionej postaci. 8 grudnia 1993 statek skierowany został do holenderskiej stoczni Hoogedoorn Timmerbedriff w Werkendam na kapitalny remont, podczas którego został znacznie przebudowany. M.in. ilość kabin zmniejszono do 72 (w tym 9 trzyosbowych), a w salonie widokowym na pokładzie górnym zamontowano okna sięgające od podłogi do sufitu. Zlikwidowano również basen na pokładzie słonecznym. Od tej chwili "Helvetia" mogła zabierać jedynie 153 pasażerów w kabinach. Cały remont kosztował 3,5 mln. DM.
18 marca 1994 sprzedał KD "Helvetię" za 6,5 mln. DM szwajcarskiemu armatorowi Triton - Reisen AG, Basel. Trzy tygodnie później (7 kwietnia) podczas inauguracyjnego rejsu do Bazylei, gdzie statek miał być zaprezentowany dziennikarzom, po raz trzeci wybuchł na nim pożar. W śluzie Gerstheim powyżej Strassburga, poprzez nieszczelny przewód jednego z silników głównych zaczęło wyciekać paliwo, które uległo samozapaleniu. W wyniku pożaru "Helvetia" została poważnie uszkodzona. Jeszcze tego samego dnia statek odtransportowano do stoczni Karcher w Rheinau - Freistett. Remont kosztował nowego armatora 950 000 DM...

Po przebudowie zimą 1993/94 wyraźnie widać wysokie okna w salonie widokowym na górnym pokładzie.
"Helvetia" już w barwach Tritona w górę Renu na wysokości Loreley, 20 lipiec 1994. Foto Georg Fischbach:

abload.de/img/nr4ixkbl.jpg

W Rüdesheim w roku 2003. Foto Daniel Wien:

abload.de/img/nr1374j37.jpg

Jeszcze kilkakrotnie zmieniała "Helvetia" właścicieli i czartery. Kolejny z nich, Boonstra River Line z Kampen w Holandii zmienił nazwę statku na "Hispania". W roku 2008 "Hispanię" nabył Vasalia Schifffahrt GmbH z Oberwesel nad środkowym Renem. I chociaż statek był w pełni sprawny technicznie, został przeznaczony na pływający hotel. Od początku 2011 slużył jako schronienie dla pracowników zatrudnionych przy budowie elektrowni wiatrowych na Wattenmeer, w holenderskim porcie Eemshaven. Były plany przeprowadzenia statku do Bazylei, gdzie miał służyć od połowy listopada 2012 jako hotel dla osób szukających azylu w Szwajcarii. Z uwagi na problemy techniczne nic z tego nie wyszło. W zasadzie od tego momentu nie wiadomo co się dzieje z "Helvetią"/"Hispanią", chociaż napewno jeszcze istnieje. Czy dalej jako pływający hotel w Holandii? Na stronie Kreuzfahrten-Treff.de natknąłem się na wzmiankę, że przed rokiem widziano "Hispanię" w Kolonii z przejeżdżającego przez reński most pociągu. Pododnież stała przy pomoście poniżej Muzeum Czekolady....

"Hispania" w Amsterdamie na zdjęciach Danny Reyne, 25 kwiecień 2007:

abload.de/img/nr5xekym.jpg

abload.de/img/nr7jtkjq.jpg

I jeszcze jedno zdjęcie "Hispanii", tym razem ze zbiorów Klausa Krügera:

abload.de/img/nr11f3kfm.jpg

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL