Zobacz zdjęcie

Galeria zdjęć > 01 - Różności > Jezioro Bodeńskie Na początek Poprzednie
Jezioro Bodeńskie
Motorowiec "Schwaben" na podejściu do portu we Friedrichshafen, 12.06.2011.

Data: 09.05.2019
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 1026 x 684 pikseli
Rozmiar pliku: 275.63kB
Komentarzy: 2
Ocena: *****
Liczba wyświetleń: 109
#1 | miroslaw rajski dnia 13.05.2019 17:10
Statek pasażerski "Schwaben" oddano do eksploatacji na Jeziorze Bodeńskim 7. maja 1937 roku z portem macierzystym Friedrichshafen. Ma już więc 82 lata! Miał pecha - jego wejście do służby odbyło się bardzo skromnie, bez chrztu i bez oficjalnego rejsu dziewiczego. Dwa dni przed planowanymi uroczystościami wydarzyła się katastrofa "Hindenburga" i wszystkim odeszła ochota na świętowanie czegokolwiek (ogromny sterowiec "Hindenburg" zbudowany został rok wcześniej we Friedrichshafen).

"Schwaben" opuszcza Friedrichshafen ok. roku 1948. Na dziobie widać jeszcze francuski numer rejestracyjny (Friedrichshafen leżało we francuskiej strefie okupacyjnej):

abload.de/img/nr27ok.1947frkqg.jpg

To zdjęcie wykonane zostało ok. roku 1955 w porcie we Friedrichshafen. Na pierwszym planie obraca "Schwaben", przy pirsie inny motorowiec "Baden" (jeszcze istnieje), dalej przy nabrzeżu cumuje "Ravensburg" (już nie istnieje):

abload.de/img/nr265pko2.jpg

"Schwaben" widziane ze szwajcarskiego statku pasażerskiego, wchodzi do portu w Lindau. Ok.1975:

abload.de/img/nr31snjc8.jpg

Ms "Schwaben" w porcie w Konstancji. To piękne ujęcie statku wykonał Roberto Hinz 16. lipca 2015:

abload.de/img/nr19wbjsv.jpg

W roku 2014 wpisany został na listę pomników kultury technicznej. A to ze względu na niepowtarzalną sylwetkę starego motorowca z rufą żaglowca i fragmentami oryginalnych elementów wnętrz w stylu art - deco. Styl art - deco był właściwy dla lat 20/30 - tych. Charakteryzował się geometrycznie abstrakcyjnymi formami, łagodnymi zaokrągleniami i eleganckimi konturami. Nawiasem mówiąc art - deco był w wystroju wnętrz bezpośrednim następcą secesji.
"Schwaben" przez całe lata był modernizowany, przerabiany, przebudowywany i jego piękne oryginalne wnętrza uległy prawie kompletnemu zatraceniu. Biorąc pod uwagę doskonały stan kadłuba i unikalnego napędu (Voith - Schneider), postanowiono jego salony przywrócić do stanu świetności i odbudować w stylu art - deco. Przedsięwzięcie było śmiałe, wręcz karkołomne i związane z wielkimi kosztami. Prace rozpoczęły się w październiku 2017 i trwały pół roku. Przeprowadzone zostały na stoczni armatora, czyli Bodensee Schiffsbetriebe we Friedrichshafen. Projekt przebudowy powstał w biurze architektonicznym Interior Deseign Allmendinger (IDA) ze Stuttgartu, a generalnym wykonawcą została firma Ganter Interior z Tauberbischoffsheim. Całość wyceniono na 1,5 mln euro.
Przede wszystkim wymontowano wszystkie wnętrza, które nie pochodziły z roku 1937, czyli prawie wszystko - do gołej blachy. Zerwano wykładziny ścian i sufitów, wyrawno podłogi. Zebrało się 25 ton drewniano - plastikowego gruzu, czego sporą część stanowił również azbest. Pozostały tylko oryginalne, wykonane z drewna gruszy takie elementy jak schody prowadzące na poszczególne pokłady z wykładzinami ścian, oraz piękny bufet na pokładzie górnym. Te części wystroju zostały w trakcie prac starannie odrestaurowane przez renomowaną stolarnię z pobliskiego Kressbronn.

Tak wyglądały salony na "Schwaben" jesienią 2017. Foto Südkurier:

abload.de/img/nr30nykfe.jpg

Kompletnie wymieniono całą statkową elektrykę, oraz gruntownie wyremontowano wszystkie pomieszczenia sanitarne. Salony na każdym z trzech pokładów otrzymały właściwe dla art - deco kolory: petrol (coś między zielenią i niebieskim), oceaniczno - błękitny i musztardowo - żółty. Specjalnie dla "Schwaben" zaprojektowano system oświetlenia LED. Otrzymał nowoczesną instalację medialną i oczywiście WLAN. Nie zapomniano o ochronie przeciwpożarowej, którą postawiono na najwyższym aktualnie poziomie. Dla polepszenia komfortu zredukowano nieco liczbę pasażerów - teraz "Schwaben" zabiera max. 770 osób.

Kilka zdjęć odrestaurowanych wnętrz statku zaczerpnąłem ze Strony BSB.
Salon rufowy na pokładzie głównym:

abload.de/img/nr105djra.jpg

Zejście do toalet, widok na salon rufowy. Łatwo domyśleć się, że chodzi tu o toalety męskie. Toalety damskie z równie stylowym "drogowskazem" znajdują się na przeciwnej burcie:

abload.de/img/nr9hkjfj.jpg

Pięknie odrestaurowana oryginalna schodnia z pokładu górnego na pokładgłówny:

abload.de/img/nr31zk0b.jpg

Pokład górny, widok na fragment salonu dziobowego. Oryginalnie odrestaurowany zabytkowy bufet:

abload.de/img/nr87ij4k.jpg

Wejście z pokładu górnego na pokład słoneczny:

abload.de/img/nr476jxb.jpg

W tym samym miejscu po zakończonym remoncie pozują do zdjęcia: kapitan Uwe Dess ze swoją załogą, architekt pani Claudia Allmendinger, Christoph Witte odpowiedzialny u armatora za technikę statkową oraz dr. Norbert Reuter dyrektor Bodensee Schiffsbetriebe:

abload.de/img/nr11noknp.jpg

Idealne ujęcie statku dla modelarzy. Zrobione zostało z wieży widokowej na wejści do portu we Friedrichshafen. Foto Dietrich Krieger, 18. lipca 2009:

abload.de/img/nr16ghjjw.jpg

Razem z dwa lata wcześniej zbudowanym "Baden", jest "Schwaben" w kręgach fachowych uważany za najpiękniejszą konstrukcję motorowego statku pasażerskiego lat trzrzydziestych w środkowej Europie. Jego wyważone proporcje pomieszczeń wewnętrznych i miejsc na otwartych pokładach, były dla stoczni Bodan Werft jeszcze długo po wojnie wzorcem do budowy wielkich motorowców na wody śródlądowe środkowej Europy.

Ms "Schwaben" na tle alpejskiego przedgórza:

abload.de/img/nr54avvjby.jpg

Historię statku opisałem kiedyś tutaj: https://www.zegluga-rzeczna.pl/photogallery.php?photo_id=2779

abload.de/img/nr32v7j4z.jpg
#2 | Apis dnia 16.05.2019 10:50
Mirek jak zwykle pięknie i wyczerpująco. Statek na to zasługuje - jest rzeczywiście przepiękny.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Świetne! Świetne! 100% [1 głos]
Bardzo dobre Bardzo dobre 0% [0 głosów]
Dobre Dobre 0% [0 głosów]
Średnie Średnie 0% [0 głosów]
Słabe Słabe 0% [0 głosów]
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL