Zobacz zdjęcie

Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Jezioro Bodeńskie. Port we Friedrichshafen Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Jezioro Bodeńskie. Port we Friedrichshafen
Motorowiec "Baden" podchodzi do nabrzeża. Ok. 1940.

Data: 11.12.2018
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 813 x 508 pikseli
Rozmiar pliku: 151.51kB
Komentarz: 1
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 228
#1 | miroslaw rajski dnia 31.01.2019 20:09
I już przycumowany przy nabrzeżu...

abload.de/img/nr117mjro.jpg

Z prawej nowy (wtedy) dworzec portowy, z lewej magazyny zwane Salzstadel. Salzstadel zbudowany został w 1759 roku i służył do magazynowania soli dostarczanej z Bad Reichenhall w pobliżu Salzburga. Ten potężny magazyn miał wymiary 95 x 19 m. Bawarska sól eksportowana była drogą wodną do Szwajcarii. Ale kiedyś solny boom się skończył i magazyn wykorzystywano do innych celów. Historyczna budowla została w czasie wojny tak ciężko uszkodzona, że pod koniec lat czterdziestych została rozebrana.

Wracając do statku.
"Baden" był bardzo eleganckim statkiem, o klasycznych liniach kadłuba. Pewien kapitan z Lindau, czyli z bawarskiej części Jeziora Bodeńskiego, kiedy po raz pierwszy zobaczył „Baden” od razu stwierdził: "Nasz "Allgäu" jest co prawda największym na Jeziorze, ale "Baden" najpiękniejszym!"
"baden" zbudowany został na stoczni Bodan Werft w Kressbronn i został statkiem flagowym pasażerskiej flotylli z portem macierzystym w Konstanz. Zastąpił stary parowy bocznokołowiec "Greif", a koszt jego budowy wyniósł 471 000 ówczesnych Reichsmark. Położenie stępki nastąpiło w czerwcu 1934 roku, a 4-go czerwca następnego roku wcielony został do służby i odbył rejs dziewiczy.
W odróżnieniu od innych wielkich statków, które zatrudnione były głównie w rejsach wycieczkowych i czarterowych, "Baden" przeznaczony został do obsługi najdłuższej linii na Jeziorze, czyli z Bregenz do Konstanz.
Poniżej statek w pierwszym roku eksploatacji wchodzi do poru w Konstancji. Miał charakterystyczny, potężny maszt ustawiony przed sterówką oraz drugi z gaflem, na rufie:

abload.de/img/nr1331jrt.jpg

Jedna z dwóch mosiężnych tablic które znajdują się w holu wejściowym na statek. Kiedyś wiele statków miało podobne tablice. Ta informuje jakie firmy brały udział w budowie "Baden":

abload.de/img/nr12zkje3.jpg

"Baden" na stoczni remontowej w Konstanz w roku 1965, kiedy to poddany został kapitalnemu remontowi. Końcowa kosmetyka przy nabrzeżu pod dźwigiem stoczniowym. Dzisiaj już ani stocznia, ani ten imponujący dźwig nie istnieją...

abload.de/img/nr14jrk68.jpg

W deszczowe niedzielne przedpołudnie 31 lipca 1977 roku. "Baden" cumuje w Konstanz - właśnie przybył z kursowego rejsu do Überlingen. Rejsy kursowe miały tą wadę, że w razie niepogody statki pływały prawie puste.
Na sterówce niewielki maszt sygnałowy który statek otrzymał podczas kapitalnego remontu w 1965 roku. Zastąpił obydwa ciężkie, oryginalne maszty i "Baden" ma go do tej pory:

abload.de/img/nr1568jwx.jpg

Statek po zakończeniu remontu klasowego w hali stoczni remontowej we Friedrichshafen, grudzień 2013. Zdjęcia BSB:

abload.de/img/nr17sxkm7.jpg

Niezadługo poźniej zostaje zwodowany:

abload.de/img/nr25zajsx.jpg

"Baden" we Friedrichshafen na dwóch ciekawych ujęciach latem 2016:

abload.de/img/nr19nhk0g.jpeg

abload.de/img/nr20o9jho.jpeg

Poniżej moja skromna osoba na tle tego pięknego statku:

abload.de/img/nr18u1jlw.jpeg

"Baden" ma rufę typu "Spiegelheck", która uważana była kiedyś za idealną dla pędników Voitha Schneidera. Jednak doświadczenia wykazały że nie było to najszczęśliwsze rozwiązanie. Później budowane wielkie motorowce otrzymały więc rufę typu "Dampferheck", która stawiała o wiele mniejszy opór wody. Niemniej "Baden" bez trudu uzyskał zakładaną prędkość 27 km/h i kształtu rufy nie zmieniono:

abload.de/img/nr21wojjb.jpg

"Baden" obraca w porcie w Konstanz. Foto Archiv Scholz, 18.04.2006:

abload.de/img/nr22xzj06.jpg

W siną dal! Foto Ameichle, 11.09.2017:

abload.de/img/nr238sjaf.jpg

I na zakończenie aktualna sylwetka ms "Baden" z Jeziora Bodeńskiego:

abload.de/img/nr24nbj0g.jpg

Więcej o statku, wraz z danymi technicznymi można poczytać tutaj: https://www.zegluga-rzeczna.pl/photogallery.php?photo_id=2778

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL