Zobacz zdjęcie

Galeria zdjęć > Historia żeglugi > Konstancja nad Jeziorem Bodeńskim Na początek Poprzednie Następne Na koniec
Konstancja nad Jeziorem Bodeńskim
Motorowa pasażerka "Konstanz" cumuje pod starą wieżą warowną Rheintorturm. Zdjęcie z roku 1925.

Data: 11.12.2018
Dodane przez: miroslaw rajski
Wymiary: 497 x 807 pikseli
Rozmiar pliku: 151.11kB
Komentarz: 1
Ocena: Brak
Liczba wyświetleń: 220
#1 | miroslaw rajski dnia 06.01.2019 12:39
Ten niepozorny stateczek pisze historię żeglugi pasażerskiej na Jeziorze Bodeńskim. Jest najstarszym statkiem motorowym na tym akwenie - w tym roku kończy 94 lata i jest w dalszym ciągu w pełni sprawny!
Ms "Konstanz" zbudowała stocznia Bodan - Werft w Kressbronn. Do eksploatacji wszedł 1 lipca 1925 w szwajcarskim przedsiębiorstwie Schiffahrtsgesellschaft Untersee & Rhein. Jego kadłub powstał w znanej stoczni Hitzler Werft w Regensburgu nad Dunajem i drogą lądową dostarczony nad Jezioro Bodeńskie. Jako napęd służył dwucylindrowy, czterosuwowy silnik diesla produkcji firmy MWM z Mannheim typu RH 24 S. Moc 84 KM przy 475 obr/min, która zapweniała statkowi średnią prędkość 18,5 km/h. Trzypłatowa śruba napędowa o stałym skoku, miała średnicę 880 mm. Zabierał 140 pasażerów i miał 4 osoby załogi. Przewidziany został do przewozu pasażerów miedzy Konstancją, poprzez część Jeziora zwaną Untersee i historycznym miasteczkiem Stein am Rhein. Później, w roku 1933 przedłużono mu zasięg dalej, aż do Schaffhausen (wodospady Renu).
"Konstanz" okazał się bardzo dobrym i lubianym statkiem, który przez stałych pasażerów nazywany był pieszczotliwie "Konstanzerli".

Ms "Konstanz" był pierwszym statkiem pasażerskim zbudowanym na założonej w 1919 roku stoczni Bodan - Werft w Kressbronn nad Jeziorem Bodeńskim. Poniżej podczas rejsu zdawczo - odbiorczego w czerwcu 1925:

abload.de/img/nr10l6d0h.jpg

Tablica firmowa ms "Konstanz":

abload.de/img/nr4q0d3c.jpg

Statek podczas rejsu dziewiczego:

abload.de/img/nr6llfwj.jpg

Pierwszy silnik napędowy "Konstanz" (MWM typu RH 24 S) krótko przed zabudowaniem:

abload.de/img/nr15ibd9g.jpg

Dwa poniższe zdjęcia ukazują ms "Konstanz" ok. roku 1928 i pochodzą z archiwum A.Herr/Flawil:
Przed portem w Konstancji:

abload.de/img/nr226scwz.jpg

Przed zamkiem Gotlieben przy ujściu Renu do Untersee:

abload.de/img/nr2342f9f.jpg

Podczas przerwy zimowej 1946/1947 statek został kompletnie przebudowany. Otrzymał nowy salon pasażerski z większymi oknami. Całą nadbudówkę rufową zbudowała stocznia Yachtwerft Faul z Horgen nad Jeziorem Zurych. Historyczny silnik MWM wymieniono na nowy: czterocylindrowy, dwusuwowy Sulzer typu ZRG 9 (z przeciwbieżnymi tłokami!) o mocy 100 KM przy 1250 obr/min. Zapewnił on statkowi prędkość 19,5 km/h. Wymieniono również śrubę napędową - teraz o średnicy 650 mm. Dopuszczalną liczbę pasażerów nieco zredukowano na 120 osób.
Oryginalny silnik z "Konstanz" został przez Sulzera wymontowany i zachowany dla potomności. Napewno i dziś można go obejrzeć w jakimś szwajcarskim muzeum, ale nie wiem w jakim.
Następna duża przebudowa odbyła się na przełomie 1960/1961 w macierzystej stoczni Bodan - Werft w Kressbronn. Przede wszystkim statek otrzymał nową instalację sterową. Stanowisko sternika podwyższono i obudowano rozbieralną sterówką.

Tak wyglądała "Konstanz" z nowym salonem pasażerskim, który otrzymała w roku 1947. Tutaj mija Hemishofen po wyjściu ze Stein am Rhein:

abload.de/img/nr17yvfzy.jpg

Zdjęcie z lat sześćdziesiątych. "Konstanz", już z nową sterówką mija niemiecką eksklawę Büsingen. Tuż przed Schaffhausen:

abload.de/img/nr18ytdzm.jpg

Trzecia generacja silnika nie pozwoliła długo na siebie czekać. W roku 1981 "Konstanz" otrzymała nowoczesny szybkoobrotowy, ośmiocylindrowy, czterosuwowy Cummins-diesel typu V 504 M o mocy 140 KM. Znacznie podwyższono komfort statku, w związku z czym liczba pasażerów zredukowana została do 60 osób, a załoga do 2.
Nieszczęśliwy wypadek wydarzył się 14 stycznia 1984 roku. Podczas pobytu na stoczni remontowej armatora w Langwiesen (powyżej Schaffhausen), o mało nie doszło do zakończenia żywota statku. Gwałtowny sztorm przewrócił ogromną topolę na rufową nadbudówkę, doszczętnie ją rujnując. Ale "Konstanz" się nie poddała. Na stoczni Bodan - Werft w macierzystym Kressbron znowóż przywrócona została do życia. Przy okazji salon rufowy przedłużono o jedną długość okna.
Podczas miesięcy zimowych 2004/2005, w międzyczasie 80 - letni weteran, przeszedł jeszcze raz generalny remont. Tym razem w stoczni SBS (Schweizerische Bodensee Schifffahrt) w Romanshorn na szwajcarskim brzegu Jeziora Bodeńskiego. Zaliczony do do pomników kultury technicznej został przywrócony do początkowego wyglądu - salon rufowy skrócono o to dodatkowe okno.

Współczesna "Konstanz". Tutaj podczas postoju w stoczni remontowej w Langwiesen. 17 czerwiec 2013, foto Hansueli Krapf:

abload.de/img/nr12hyfo6.jpg

Na górnym Renie - gdzieś między Stein am Rhein i Schaffhausen 26 sierpnia 2011. Foto Reto Schlatter, Zurych:

abload.de/img/nr1307c54.jpg

Region na którym eksploatowana była (i jest) "Konstanz" ukazuje poniższy fragment panoramy Jeziora Bodeńskiego. Z lewej miasto Konstanz (czyli po naszemu Konstancja), dalej szlak wiedzie poprzez Untersee do Stein am Rhein, gdzie kończy się Jezioro a zaczyna Ren. To w Stein am Rhein ma początek kilometraż Renu. Stąd jest jeszcze 20 szybkich kilometrów w dół rzeki do Schaffhausen (Szafuza) i tu jest koniec jazdy - wodospady Renu. Odcinek od Konstanz do Schaffhausen to jeden z najpiękniejszych wodnych szlaków turystycznych w Europie. Podalpejskie krajobrazy, stare zamki, pałace (łącznie z pałacem Napoleona III w Arenenberg) przyciągają rocznie niezliczone rzesze turystów!
Całkiem z lwej widać kawałek właściwego Jeziora Bodeńskiego, czyli Obersee na który "Konstanz" rzadko się zapuszcza:

abload.de/img/nr14vyfpu.jpg

Oczywiście na wszystkie zdjęcia należy kliknąć (dwa razy, drugi raz na kwadrat w prawym górnym rogu).

Ale wróćmy do naszego statku. Dzisiaj, najstarszy motorowiec na Jeziorze Bodeńskim liczy już sobie prawie 95 lat, ale nikt nie myśli o rozstaniu się z nim. Przez cały okres swojego długiego żywota pokonał na Untersee i na górnym Renie 645 000 kilometrów. Absolutnie rekordowym był rok 1931 - 32 569 km!!
Z powodu swego wieku nie eksploatowany jest dzisiaj zbyt intensywnie, zaledwie ok. 35 dni w roku w rejsach wycieczkowych i czarterowych. Z ciekawą inicjatywą wyszedł po raz pierwszy w zeszłym roku armator "Konstanz", czyli Schweizerische Schifffahrtgesellschaft Untersee und Rhein (URh). Podczas miesięcy letnich (od czerwca do sierpnia) przycumowany do nabrzeża w Schaffhausen stał się pływającym, luksusowym hotelem dla dwóch osób! Nocleg na w pełni funkcjonującym statku łącznie z kolacją i śniadaniem kosztuje 295 szwajcarskich franków. Słono, ale co za przeżycie! Nostalgiczna atmosfera, cały statek dla siebie, a za burtą szemrający Ren...
Zdjęcia comewithus2.com:

abload.de/img/nr24dveed.jpg

abload.de/img/nr25kydgb.jpg

abload.de/img/nr26ztfn3.jpg

Szwajcarska młoda parka Steffi Rickenbacher i Lui Eigenmann, ona ekonomistka on dziennikarz, byli pierwszymi gośćmi hotelowymi na "Konstanz" i nakręcili ten filmik. Znajomość niemieckiego byłaby niezła, ale i bez tego warty obejrzenia: https://www.youtube.com/watch?v=D_1l81nq-y0
Dzisiaj ma już "Konstanz" pierwszy sezon jako pływający hotel za sobą i koniecznie potrzebuje kuracji odświeżającej.
Przy pomoście stoczni armatora w Langwiesen. Foto Deskgram:

abload.de/img/nr16cliv9.jpg

Na zakończenie jeszcze pozostałe dane techniczne statku. Długość 22,58 m, szerokość 4,50 m, zanurzenie (zał.) 1,15 m, wyporność (zał.) 37,9 ton. Prędkość 20 km/h.

Dodaj komentarz

Zaloguj się, aby móc dodać komentarz.

Oceny

Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą oceniać zawartość strony
Zaloguj się lub zarejestruj, żeby móc zagłosować.

Brak ocen. Może czas dodać swoją?
  PRchecker.info Free counters!
Apis | Alhenag | Absolwenci TZS | Wierzbnik | Rada Kapitanów | PHP-Fusion PL